Gå til innhold
Fiskersiden

Mini-Troll eller alternativer ?


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

Har søkt litt her hos oss men finner vel ikke helt det jeg er ute etter.

Ønsker ikke å borre hull i trofebåten,men ønsker å utvide mitt dorgefiske og da ser jeg at Mini-troll kan være et alternativ.

Den har telleværk noe som jeg ser på som viktig.

[ :) ]Hvor mange kg. bly er riktig på en slik rigg ??

[ ;) ]Hvor dypt kan man da fiske riktig ?

[ :) ]Hvor plasserer man slike i båten ??

[ :) ]Ser at det ikke er stangholder til denne, så då må man vel sette på en/to separate ? Og disse må nesten stå loddret ?

[ :) ]Hva blir max lenge på stang som kan brukes til en slik rigg ?

Har jo en del slukstenger og kunne tenke meg å bruke disse.

Jeg ser for meg å bruke max 6 stenger 2 overflate og 2 på hver rigg.

[ :) ]Hvis det er andre typer rigger, utstyr som kan bedre muligheten til å fiske riktig så kom gjerne med de.

Målsettningen er å fiske i Vänern etter laks og ørret og gjedde,gjørs,abbor,ørret,røye i vann i Østlandsområdet[ :) ]

Nu ska det satsas [ :) ]

Hvis noen har tid å mulighet å har god kunnskap så tar jeg gjerne i mot hjelp til montering mm hvis det er løsninger mine 10 tommeltotter ikke klarer [:I] når den tid kommer[ :) ]

[ :) ]Hva kan man regne med av utgifter på en slik invistering [?] da med alt av dubeditter og utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walker har en mini rigg, Mini Laker, som tar større lodd, max 3kg. Har en slik, men har bare så vidt prøvd den. I tiegg har Walker en universal skru adapter(Uni-Clamp)som passer de mindre riggene til både Cannon, Big-Jon og Walker. Uni-Clamp er mer eller mindre identisk med festebraketten på Mini Laker.

http://www.walkerdownriggers.com/accessories.html

Tror jeg ville ha gått for Uni-Clamp og en Cannon Easi-Troll 2.

Cannon har også en dyr "dings" for å feste uten å borre som jeg ikke skjønner helt hvordan virker:

http://www.elbe.no/Produkter/Trollingutstyr/611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ha i bakhodet at man ikke uten videre bør kjøre slike skrutvingevarianter dersom det er snakk om kraftige rigger og tunge lodd. Resultatet kan bli et dyrt plask. Nevnte portable rigger tåler stort sett rigglodd opptil 3 kilo. På større dyp enn snaut ti meter må det ofte tyngre lodd og kraftigere rigger. Med flere stenger og høy fart blir dette behovet enda større. De små riggene har korte bommer, så de plasseres gjerne bak i båten på sidene. Justerbare stangholdere av grei kvalitet funker stort sett greit. Husk at det kun er slurebremsen og bare den som bestemmer hvor store belastninger stangholderen blir utsatt for. Dette har altså INGENTING med størrelsen på fisken å gjøre! (goes without saying, men folk har rare oppfatninger) At stangholderne skal stå helt loddrett er en myte. La de heller stå i 30-45 grader bakover, og vinkle de også ulikt i horisontalplanet, slik at stangtoppene spres. Den stanga som fisker dypest skal ha stangtoppen pekende lengst ut. Stanglengde er sjelden noe issue. Stenger med standardlengde på 8,5 fot er helt greie. Dette har kun med hvor man plasserer stangholderne i forhold til rigg.

Greie kompaktrigger ligger på snaut 1500 for en bra en. Walker Mini Laker leveres med stangholder, mens Mini Troll fra Cannon og Scottys Laketroller leveres uten. Bare husk at slike små rigger ofte byr på mange begrensninger, noe man ikke trenger å bry seg om dersom man har en full-size rigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt på vei enig med Cato her; men vil supplere med at jeg har kjørt fast loddet på 3 kg på en Cannon minitroll og festet (skrutvinga) holdt! Clutchen slo inn slik den skulle og gjorde mest sannsynlig til at jeg icke mista riggen. Jeg anser minitroll som en ren nødløsning som funker ned til 13-15 meter, men da med 3 kg's lodd. Men som en annen og bedre løsning enn faste stangparavaner er de fullt brukbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde først som sist gått for den største riggen til Cannon. Uni troll. Den er skikkelig bta, teleskoparm, og den tåler tunge lodd. Når du kommer opp imot 3 - 3,5 knop og skal fiske dypt så trenger du det. Jeg ville ha prøvd å få tak i noe brukt, mye bra hvis en er tålmodig. Sjekk ut denne siden www.trolling.no her er det av og til noe bra brukt. Ellers så har jeg skaffet meg festebraketten til Cannon, den er dyr, men den virker. Er du fingernem kan du sikkert lage en selv. Jeg er ikke det. Jeg har i tilegg forsterket med litt plank og skruer (jeg har et dyrt plask med mini troll bak meg).

Har også hørt en del rykter om å direkte importere fra usa, skal visst være mange penger å spare. Vet ikke åssen det er med dollarkursen nå men. uansett lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ (ble vel i grunn bare importert og solgt i Norge den tida jeg jobba på Torgersen i forrige årtusen og importerte de inn sjøl) er denne: http://www.proos.com/sidewind1.html

All erfaring tilsier at man før eller senere investerer i skikkelige greier som kan brukes på store dyp og med tunge lodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en essensiell ting du burde ha i tankene; Små rigger har små spoler som igjen fører til at du bruker utrolig mange sveiv for å få opp loddet. Det er grunnen til at mange som i utgangspunktet begynte med eks. Easy-Troll går over til Uni-Troll eller for den saks skyld Scotty rigger fordi de går regelrett lei av å sveive. Når du da snakker om mindre ting enn Easy-Troll, hmm..

Tyngden på loddet er helt avhengig av hvor dypt/fort du troller - Loddet skal ikke drifte for mye under fart. Sørg uansett for å ha et lodd med minst mulig friksjon i vannet, ergo unngå "kanonkuler". 4+ kilo er ok. Tyngre jo dypere du fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Siden riggloddet skal stadig opp og ned ser jeg det som en stor fordel at "snella" på riggen står vertikalt og ikke horisontalt, som den gjør på minirigger. Dette fordi jeg mener jeg får mere kraft når jeg sveiver med den vertikalt plassert snelle.

Spør du du Scotty-brukerne, så synes ikke de at de er noe ulempe med liggende snelle - Snella er derimot større enn Cannon og du får loddet raskere opp.

Aller best er Elektriske rigger. Et klikk, og så kan man fokusere på drillingen mens loddet "lever sitt eget liv" uten å tenke på at fisken skal kjøre seg fast i wireren[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Professor Bacon

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Siden riggloddet skal stadig opp og ned ser jeg det som en stor fordel at "snella" på riggen står vertikalt og ikke horisontalt, som den gjør på minirigger. Dette fordi jeg mener jeg får mere kraft når jeg sveiver med den vertikalt plassert snelle.

Spør du du Scotty-brukerne, så synes ikke de at de er noe ulempe med liggende snelle - Snella er derimot større enn Cannon og du får loddet raskere opp.

Aller best er Elektriske rigger. Et klikk, og så kan man fokusere på drillingen mens loddet "lever sitt eget liv" uten å tenke på at fisken skal kjøre seg fast i wireren[ ;) ]

Elektriske rigger er for de som ikke er godt trent[ :) ],og ikke orker å sveive.Det andre er att de ikke kan gjøre to ting på en gang.[ :) ][ :) ].Når det gjelder liggende snelle så er ikke alle jeg har pratet med like fornøyd med det.Det er mye enklere med stående snelle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes selv det er greiere med en stående en ja (!!!), men mange vil argumentere med at en liggende spole tar opp mindre plass. Koker nok ned til en vanesak. Er man "innkjørt" på Scottys liggende spoler føles det mest naturlig, mens andre som har vent seg til Cannon fort foretrekker det. Begge deler er uansett glimrende rigger. Har selv aldri savnet elektriske rigger, og heller aldri opplevd at det gjør den store forskjellen. Derimot har jeg opplevd at elektronikken har sviktet, og det er ikke så artig når mye wire med et tungt lodd i enden skal opp igjen. Det skal tillegges at det er utveksling på Cannons Unitroll, og jeg synes det går relativt kjapt å få opp et lodd fra tresifret antall fot, og ikke spesielt tungt er det med et 7-kilos lodd heller. Trommisarmer samt et anstendig antall hull i isen gjennom vinteren er neppe en ulempe. Men det er nok en vanesak. Har vel vært gjennom hvilke fordeler og ulemper de forskjellige merkene har før. Har vært borti sju forskjellige merker etterhvert, men det står Cannon på skuta mi. Sikkert fordi det var første riggen, og man har lært seg å venne seg til det. Har en kompis i klubben som forhandler Scotty, men han er ikke verre enn at han glatt innrømmer at Cannon er minst like bra. Så lenge ting funker prikkfritt er det i grunn ett fett hva det står på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg Caddis rett lar han seg overtale til å investere i ordentlig utstyr (nytt eller rukt) slik at han ikke må den tunge veien for å finne ut at light varianten ikke var riktig.

Og når det først er gjort og han har riggfisket en sesong eller så, blir det full pakke med PB og 10 stenger på han også.

[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går med tanker om å invistere i down rigger. har veldig lyst, men vet ikke om jeg vil bruke så mye penger på det.. fisker bare i sjøen og der har du jo bare lov til å dorge med to stenger samtidig. teit regel.. er derfor usikker på om jeg vil invistere.. men hvor mye må du ut med for og få en pakke med alt du trenger?? gjerne ikke den minste riggen, men en rigg i mellomklassen....

skal, skal ikke, skal, skal ikke, skal, skal ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv to stk BigJohn dyprigger. utløsermekanismen på disse er helt håpløse (strikk som skal slites av i det fisken tar), men jeg modifiserte dem slik at men kan bruke klemmer. Riggen er i og for seg helt allright til fisk opp til en viss størrelse, kommer med stangholder og lodd. Enkelt tvinge-feste.

Skal vel ha nye den dagen lommeboken tillater det, men enn så lenge fungerer de greit[ :) ]

Fikk forresten to ørret på 1,2 og 1,4 for ca 2 timer siden i Mjøsa på disse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.