Gå til innhold
Fiskersiden

Innfør fiskekort i sjøen Nå!


 Share

Recommended Posts

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Syntes dette er en god og fruktbar diskusjon. Synd den foregår i et forum der mange er forholdsvis enige, og de aller fleste (tror jeg) utviser en sunn holdning. Det er antageligvis ikke oss som trenger å endre holdninger i forhold til forvaltning og beskatning. Jeg er helt enig i at det vil være vanskelig med kontroller, og at det kan virke urettferidg i forhold til distriktene. Det jeg tror vil være et godt tiltak, er et mye strengere fiskeoppsyn. Og det burde vært underlagt stat og ikke kommune. Kommunene har for lite penger til å følge opp. Jeg har tilgang på hytter ved sandefjord og ved Helgeroa. Jeg vet at det er utrolig mye ulovlge garn. De blir satt etter mørkets frembrudd. De blir senket så de ikke syntes, og de blir satt på metes dypt vann. Dette er folk som ser på dette nærmest som en rett. Det er her og i tråler hvor uendelig mye fisk blir tatt. En fiskekort kunne generert penger til å drive et slikt oppsyn. Ikke til noe annet. Denne typen kriminalitet blir desverre ikke sett på som et stort problem. Jeg kunne godt betalt en avgift på 300,- for å øke et slikt oppsyn. Det har noe med verdier og holdninger å gjøre. Vet ikke om det er et problem med dette andre steder også, men det vil jeg anta. Folk som har bodd ved kysten i en årekke tilegner seg ofte et eieforhold til kultur og tradisjon. Dette kunne vært et godt tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til fiskekort, og så legger vi til at for hver meter vi kaster med stangen, skal det illegges 1kr pr. meter utkast. bruker vi båt, skal vi betale en meravgift for fiske under 400meter, satt til minimum 100kr for ikke å utfiske bestanden av de respektive stammer og spesifike fiskesorter..kjempeflott!!! NOT!! ;-(( Dette er virkelig tull. Vi kan ikke belaste alle landsdeler grunnet utfiske i oslofjorden. Der er vel ikke fisken spiselig likevel... Dette er virkelig å kaste bensin på bålet.. Fritt fiske for sportsfiskerne, og belegg avgiftene der de hører hjemme...Yrkesfiskerne, og grunneiere/bøndene som setter ut kilnøter... Fy, dette tenner meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kit

Vi kan ikke belaste alle landsdeler grunnet utfiske i oslofjorden. Der er vel ikke fisken spiselig likevel...

Gidder ikke involvere meg i trådens debatt, men jeg reagerer litt på det du skriver sist her... ikke spiselig????? Merkelig hvordan dette synet er svært så utbredt i de øvrige landsdeler. Totalt misforstått.

Det er nemlig ikke første gang jeg hører det, men det er mulig du spøker. Hvis ikke, får du ta deg en tur ned, så skal jeg vise deg god matfisk.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler ikke dere Fiskertrygdeavgift der sør. Jeg betaler hvert år inn en avgift på 200 kroner til Norsk naturforvaltning som er direkte myntet på fiske etter laks, sjøaure og sjørøye. Ikke f... om jeg vil betale noe mer for å fiske etter SØ. Det er ikke riktig å gjøre det, fordi jeg har vett i skallen og vet å sette ut igjen små fisk. Jobb heller med holdningene til folk og ikke start diskusjoner her som er urimelige. Det virker veldig provoserende for meg ihvertfall og for alle som ikke alle bor i indre Oslofjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av 270667

Betaler ikke dere Fiskertrygdeavgift der sør. Jeg betaler hvert år inn en avgift på 200 kroner til Norsk naturforvaltning som er direkte myntet på fiske etter laks, sjøaure og sjørøye. Ikke f... om jeg vil betale noe mer for å fiske etter SØ. Det er ikke riktig å gjøre det, fordi jeg har vett i skallen og vet å sette ut igjen små fisk. Jobb heller med holdningene til folk og ikke start diskusjoner her som er urimelige. Det virker veldig provoserende for meg ihvertfall og for alle som ikke alle bor i indre Oslofjord.

Dette er en avgift som gjelder for anadrom laksefisk i elv og vassdrag, ICKE i sjøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Mener dere dette seriøst? Hadde ikke vært noe problem for meg å betale noen hundringer for å fiske i sjøen, men hva med rekrutterigen? Det er jo kjempeflott at mange ungdommer bruker tiden sin på å prøve å lure sjø-ørreten (og morer seg med torsken mens de prøver[ :( ]), men tror terkelen for å prøve blir litt vel høy om man må betale penger for det.

Det er jo fritt fiske for all ungdom i Norge under 16 år:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Daggers

Syntes dette er en god og fruktbar diskusjon. Synd den foregår i et forum der mange er forholdsvis enige, og de aller fleste (tror jeg) utviser en sunn holdning. Det er antageligvis ikke oss som trenger å endre holdninger i forhold til forvaltning og beskatning. Jeg er helt enig i at det vil være vanskelig med kontroller, og at det kan virke urettferidg i forhold til distriktene. Det jeg tror vil være et godt tiltak, er et mye strengere fiskeoppsyn. Og det burde vært underlagt stat og ikke kommune. Kommunene har for lite penger til å følge opp. Jeg har tilgang på hytter ved sandefjord og ved Helgeroa. Jeg vet at det er utrolig mye ulovlge garn. De blir satt etter mørkets frembrudd. De blir senket så de ikke syntes, og de blir satt på metes dypt vann. Dette er folk som ser på dette nærmest som en rett. Det er her og i tråler hvor uendelig mye fisk blir tatt. En fiskekort kunne generert penger til å drive et slikt oppsyn. Ikke til noe annet. Denne typen kriminalitet blir desverre ikke sett på som et stort problem. Jeg kunne godt betalt en avgift på 300,- for å øke et slikt oppsyn. Det har noe med verdier og holdninger å gjøre. Vet ikke om det er et problem med dette andre steder også, men det vil jeg anta. Folk som har bodd ved kysten i en årekke tilegner seg ofte et eieforhold til kultur og tradisjon. Dette kunne vært et godt tiltak.

Det er litt trist å konstatere at jeg gjennom mange år ALDRI har observert noe oppsyn i indre Oslofjord. Så her er det forbedringsmuligheter. De er der sikkert? kanskje?, men ikke særlig synlige. Oppsynet må vi ta ansvar for selv og nytter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har observert mye ulovelig fiske i fjorden. Og jeg har anmeldt.....Eller meldt fra.

For noen år siden stod jeg og fisket sammen med flere andre på land. Da dukket det opp en åpen båt med en yreksfisker. Han satt ut en lang lenke med garn 30 meter fra land. Han nærmet seg der vi stod. Jeg ropte til han og sa at dette var en fredningssone med garnforbud Han ignorerte fullstendig!!!!!!!!! Vi ble forhindret fra vider fiske pga garnet. Utrolig arrogant og irriternde. Hva gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg melde fra? Det skjer vel ingen ting. Det er høst, søndag og begynner å bli mørkt. Det går en f.. i meg og jeg slår opp i katalogen på Politi/lensmann. Etter et par telefoner får jeg snakke med Lensmannen som er på vakt. Beskiver hendelsen og gir opplysninger om tid og sted. Ber om å få være anonym - dvs ingen anmeldelse fra meg. Og hva skjer????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg glemte det hele - kun en vond opplevelse i Indre Oslofjord.

Inntil jeg midt på natten flere måneder etterpå våknet av at noen bråket på fjorden. De lyste med skarpe lyskastere rett mot vinduet der jeg lå og sov. "Er det du som har anmeldt oss?" Det hele var meget ubehagelig. De var fulle og truende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte lensmannen dagen etterpå. Han sa han skulle snakke med fiskeren. "Ring meg med en gang hvis du opplever noe mer ubehag. Han mister konsesjon og båt om det skjer igjen sa Lensmannen"

Jeg følte meg likevel ikke trygg de neste ukene, men heldigvis skjedde ingen ting. Litt senere fikk jeg vite at fiskeren fikk 20.000,- i bot for det ulovelige garnfisket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen med denne sanne historien som skjedde for noen få år siden er: Det nytter faktisk å si i fra. Myndigheter/Politi/Lensmann/Oppsyn tar det alvorlig hvis du melder i fra. Du må imidlertid ha "baller" nok til å tåle litt ubehag fra de du anmelder eller "sladrer" på. Jeg er faktisk ganske fornøyd med det jeg gjorde den gangen - selv om de var meget ubehagelig. Ingen skal forbryte seg mot den såre fiskestammen i fjorden!

SI I FRA - Tør å ta ansvar. Meld i fra, dra opp garn, si i fra til de som forbryter seg, det dummeste du kan gjøre er ikke å gjøre noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Sjøfalk

Moralen med denne sanne historien som skjedde for noen få år siden er: Det nytter faktisk å si i fra. Myndigheter/Politi/Lensmann/Oppsyn tar det alvorlig hvis du melder i fra. Du må imidlertid ha "baller" nok til å tåle litt ubehag fra de du anmelder eller "sladrer" på. Jeg er faktisk ganske fornøyd med det jeg gjorde den gangen - selv om de var meget ubehagelig. Ingen skal forbryte seg mot den såre fiskestammen i fjorden!

SI I FRA - Tør å ta ansvar. Meld i fra, dra opp garn, si i fra til de som forbryter seg, det dummeste du kan gjøre er ikke å gjøre noe i det hele tatt.

enig i at man bør si ifra, men det er ikke alle politidestrikt som prioriterer/gidder å ta disse sakene.

selv om det har fungert for deg EN gang, er det ikke sagt at det er slik neste gang, eller andre plasser.

men noe bør man gjøre...[ :( ][ :D ][ B) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - Dropp gjerne fiskekort for min del. Det jeg reiser av diskusjon er moral og ansvar - fra myndighetenes side og for hver enkelt. Jeg synes imidlertid ikke vi skal være tilfreds med et passe godt fiske av småfisk i fjorden når mulighetene er så store! Da må alle ta et større ansvar og være villige til å gå nye veier for å få til det vi ønsker. Jeg er ikke for innføring av fiskekort i sjøen. Men hvis dette hadde værrt et virkemiddel som hadde bedret fisket, ja da hadde jeg gledelig betalt de få 100 kroner det hadde kostet (noen fluer eler sluk :-)) Det har jo alle råd til. Vi må være endrigsvillige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Arne L

Hadde fiskere fulgt de lover og regler som allerde er, så hadde det vært greit. Jeg kunne heller tenkt meg å delta i kultiveringsarbeid, noe jeg allerede gjør. [ :( ]

Har en bortgjemt bekk der det går opp gytelaks på denne tiden. Denne bruker jeg litt tid på, rydder sov.

i Sandnes komune tipper jeg![ :D ] feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gir resultater! :-) Tenk hvis alle små bekker har sine "fiskefaddere" som hver høst med omsorg lager fri passasje blant grener og skrot og som passer på........

Det er summen av tiltak som teller. Har vi oversikt over alle små gytebekker rundt fjorden? Er det noen som passer på dem? Jeg vet at det var et prosjekt som kartla alle gytebekker for noen år siden. Men er det noen som rydder opp og passer på? Kanskje vi skal systematisere litt? En felles dugnad som inngår i et "Skap fiskeeldorado i Oslofjorden!" prosjekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker mye i Danmark og der er de flinkere en oss mener jeg med fiske kultivering osv.

Danmark har minstemål på så å si all fisk i sjøen, å du må betale en avgift på kr 125.- i året.Mange her i Norge tar jo opp alt de får enten det er Torsk eller Edelfisk.

Før om åra var det mere fisk i sjøen en nå har jeg inntrykk av.Forskere har jo funnet ut at f.eks torskeyngel dør ute i skagerak av oksygen mangel og det er lite næring til yngelen har jeg hørt.

Noen Dansker som jeg har snakket med, sa at minstemål på sjøørret skulle vært hevet fra 40 cm til 45 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sportsfiskere er vel egentlig litt sære og konservative - livredde for nye ting - som minstemål og fiskekort, og så er vi fornøyd med mest småfisk! Vi har mye bra kultivering i større lakseførende elver, ellers synes jeg ikke vi i Norge har mye å skryte av. Svensker og Dansker er mye flinkere enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Sjøfalk

Vi sportsfiskere er vel egentlig litt sære og konservative - livredde for nye ting - som minstemål og fiskekort, og så er vi fornøyd med mest småfisk! Vi har mye bra kultivering i større lakseførende elver, ellers synes jeg ikke vi i Norge har mye å skryte av. Svensker og Dansker er mye flinkere enn oss.

Ja, jeg tror ihvertfall at vi nordmenn på en måte ofte tror at noen andre eller noe annet ordner opp for oss, og vi reagerer av denne grunn ikke før det er for sent. Nordmenn er iferd med å bli et lite engasjert og bortskjemt folkeferd, som ikke bryr seg om noe annet enn sitt eget ve og vel. Vi syter og vi klager, tror vi er mestere i alt, men i virkeligheten er vi jo bare iferd med å bli en gjeng med akterutseilte tullinger, uten at vi er klar over det selv. Hurra for Norge, søttende mai og olje!

Den satt! [ :( ]

Så finnes det noen hederlige unntak, og det er de som holder Norge flytende. Men hvor lenge...

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Maco

Burde iallefall vært innført for utledninger som "tømmer" fjordene for kveite, steinbit mv.

Blir provosert av at tyskerne kommer hit og forsyner seg av vår ressurs 100% gratis.

Det var jo et program om tyskerne her forrige uka. Hadde de ikke en kvotesak på torsk å forholde seg til, eller tar jeg feil? Hva så med de fiskeslagene du nevner her, må de forholde seg til noen kvoter der, eller er det helt åpent også for utlendinger på slike arrangerte turer? Noen som vet?

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.