Gå til innhold
Fiskersiden

Innfør fiskekort i sjøen Nå!


 Share

Recommended Posts

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Poenget....... mine fiskevenner :-) ....er å tenke annerledes.

Hvorfor skal vi være halvfornøyd med lite fisk og små fisk????? Vi har ubegrensede muligheter om vi er villig til å tenke nytt.

Jeg hadde betalt gladelig 500 kr eller mer om virkelig fisket hadde blitt bedre pga kultivering, oppsyn mot ulovelig fiske (inkl garn), etc.

Er vi ikke villig til det? Jeg står Telemark og betaler 5-10000 kr i sesongen i heiskort. Og så er jeg ikke villig å betale noen hundrelapper for bedre sjøørretfiske???? Henger ikke på greip :-)

tenk nytt fiskevenner!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja helt korrekt - Dette er tiltak vi snakker - i indre Oslo fjord der fiskepresset har blitt X 20 de siste 10 årene. det samme skjer sikkert - dog i mindre målestokk -i andre pressområder. vi som er glad i fisket vårt må være villig til å finne oss i nye regler og betale for det. Jeg synes vi er litt som strutsen! Stikker hodet i sanden og klager over alle fiskere, garn, fjordfiske, trollingfiskere, myndigheter, kultivering, forurensning,,,,,,, ja du verden.

Men hva er du villig til å gjøre?

Hva vil du betale for et fiskeeldorado i Oslofjorden - Med bag limit - høynet misnemål og fiskekort - Jeg hadde gladelig betalt en liten andel av de tunener jeg bruker på laksefiske! Våkne opp sjelsfrender. Er dere klar over hva vi kan få til av fiskeeldorado!!!!! Men om du er pessimist og konervativ og sur og ikke vil ofre noe og ikke betale noe.... ja da kan du kose deg med småfisken.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

re: sjøfalk...

Du hadde kanskje gledelig betalt 500, jeg kjøper også gledelig fiskekort, men vi her inne er ikke allmenheten.. Fiskekort i sjøen vil aldri kunne håndheves, litt p.g.a. tradisjon og dårlige unnskyldinger. Og jeg tviler også på at noen vil gidde å kultivere da den innsatsen like gjerne svømmer et helt annet sted enn det man forvalter.

Og hadde det vært fiskekort for ørret i sjøen, hadde noen kunne tatt meg for å stå å fiske med en svart wolly bugger en kveld? Og selv med en SØ i en plastpose hadde de aldri kommet noen vei med en bot...

Noen som vet om det finnes noen dommer på tjuvfiske, der man har blitt felt på opplysningsplikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Sjøfalk

Ja helt korrekt - Dette er tiltak vi snakker - i indre Oslo fjord der fiskepresset har blitt X 20 de siste 10 årene. det samme skjer sikkert - dog i mindre målestokk -i andre pressområder. vi som er glad i fisket vårt må være villig til å finne oss i nye regler og betale for det. Jeg synes vi er litt som strutsen! Stikker hodet i sanden og klager over alle fiskere, garn, fjordfiske, trollingfiskere, myndigheter, kultivering, forurensning,,,,,,, ja du verden.

Men hva er du villig til å gjøre?

Hva vil du betale for et fiskeeldorado i Oslofjorden - Med bag limit - høynet misnemål og fiskekort - Jeg hadde gladelig betalt en liten andel av de tunener jeg bruker på laksefiske! Våkne opp sjelsfrender. Er dere klar over hva vi kan få til av fiskeeldorado!!!!! Men om du er pessimist og konervativ og sur og ikke vil ofre noe og ikke betale noe.... ja da kan du kose deg med småfisken.....

Kan ikke si at jeg er villig til å subsidiere fisket i Oslofjorden nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om et fiskeeldorado...Hva om å åpne øynene og fiske på andre plasser enn oslofjorden? er ikke rart med det "fiskepresset" som er her at fisken blir mindre og mindre. Før var det jo kanonfiske etter sjø-ørret her, men etter at dette fisket ble så utrolig populært, gikk jo bestanden en del ned. Nå kan det jo kanskje ikke sies at Oslofjorden i mine øyne har det største potensialet når det gjelder sjø-ørret. Fisketrygdavgifta som også gjaldt anadrom fisk i saltvann før,hjalp ikke mye på bestanden, så hva slags mening vil da fiskekort gi? Det er klart det går an å klage på fisket når man står som sild i tønne og fisker opp all fisk,men hva med å prøve nye plasser? Hva med å bevege seg litt i landet? Det fins andre plasser i Norge som huser flott sjø-ørret. og det på tross av at det ikke drives noe spesielt her. Og om man hadde fisket på andre måter, som f.eks trolling, hadde nok fisket vært enda bedre. Jeg vet ikke hva i dine øyne menes med bra sjø-ørretfiske. Men jeg er fornøyd når jeg har en tur der jeg har dratt fisk over 1,5kg. Og jeg fisker kun fra land....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bevege seg litt i landet?? Skal man bare tømme ett sted og flytte seg videre? Fisket bør forvaltes etter det presset som er på stedet, og personlig tror jeg ikke køfisket på Elnestangen e.l. har noe som helst å si for bestanden i Indre Oslofjord.

Enkle regler, opplysning og håndheving av de tror jeg kunne gjort mer enn annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget er vel å komme frem til en metode som kan fungere i Norge? synes Sjøfalk er en pådriver til diskusjoner som faktisk kan forandre endel folks holdninger...(referer til tråden om minstemål/størstemål)

hvordan får de det til i danmark og sverige? er jo mer fiskepress der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av terje

Hva med å bevege seg litt i landet?? Skal man bare tømme ett sted og flytte seg videre?

Er ikke det jeg vil fram til. Jeg mener at det er flere plasser man kan fiske sjø-ørret enn i indre oslofjord. Om flere hadde tatt seg en tur til andre plasser, hadde dette kanskje gjort at fiskepresset ble mindre her. Hva med å prøve andre plasser istedet for å gå ut i "hagen". Klart dette er det mest lettvindte alternativet,men man kan da vel heller ikke forvente at når alle gjør dette, at alle vil få fisk på 3-4-5kg.. Vet om mange fine plasser i fjorden med kjempefin fangststatistikk. Jeg kan heller ikke se hva fiskekort skal hjelpe til med? Problemet er jo ikke at det er lite fisk. Er vel heller at snittstørrelsen har dalt veldig. I sverige og danmark kommer vel mye av fisken fra østersjøen, og den har generelt et mye bedre genetisk grunnlag samt miljø for å bli en del større enn her langs norskekysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Sjøfalk

Poenget....... mine fiskevenner :-) ....er å tenke annerledes.

Hvorfor skal vi være halvfornøyd med lite fisk og små fisk????? Vi har ubegrensede muligheter om vi er villig til å tenke nytt.

Jeg hadde betalt gladelig 500 kr eller mer om virkelig fisket hadde blitt bedre pga kultivering, oppsyn mot ulovelig fiske (inkl garn), etc.

Er vi ikke villig til det? Jeg står Telemark og betaler 5-10000 kr i sesongen i heiskort. Og så er jeg ikke villig å betale noen hundrelapper for bedre sjøørretfiske???? Henger ikke på greip :-)

tenk nytt fiskevenner!!!

Men å stille opp på tirsdagen for prosjektet vårt i Odalsbekken (se forsiden) var kanskje formye å forlange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:

Men å stille opp på tirsdagen for prosjektet vårt i Odalsbekken (se forsiden) var kanskje formye å forlange...

Godt poeng - jeg skulle gjerne blitt med hadde jeg ikke vært opptatt med jobb.

Holdninger må gi handlinger. Hvor mange stilte opp? Kom det noen nye der fra diskusjonen om "minstemål og forvaltning"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjenomførbart, dessuten tas de fleste store på annen redskap enn stang.

Betale for at hobbygarnfiskerne skal få større fisk, aldri livet. Ja, de fleste med hytte nær tradisjonelle sø steder setter ett og annet flytegarn, tankegangen er vel som vanlig: blir jeg ikke tatt er det ok og jeg gjør det jo så sjelden.

Kjekt å vite at 50 tusen hobbygarnfiskere langs kysten tenker slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dersom meininga var å provosere med innleget om fiskekort i sjøen fekk du meg til å fyre. Er sjølv Veldig intererssert i alle typar sjøfiske og innlandsfiske, samt jakt. For tida studerer eg og då veit vi alle at økonomien ikkje nødvendigvis er romslig. Eg synest eg har dyr nok hobby som det er. Og sølv om det å kanskje betale 100-200 kroner i døgnet for deg ikkje verkar mykje, set det då begernsingar for meg. Og mange andre. I avgiftsregimet noreg tykkjer eg det er viktig at framleis noko er gratis. Og kva innlandsfiske anngår. I Sogn og Fjordane er det problem med at mange fiskevatn er overbefolka. Men like forbanna må eg ut med 50-100 kroner døgnet for å stå å dra på land småpinnar. OG ser eg at noko vert gjort med pengane eg betalar inn? I enkelte tilfeller ja, men i største delen av tilfella går pengane rett på konto for "siden å aldri bli sett". Kva me då fjerne fiskekortsavgifta i desse vatna??

Du seier jo også at du betaler mellom 5-10000kr i heiskort pr år? Og eller betaler gjerne 500 kroner for å fiske SØ. Kva med å bruke noko av dette som reisbudsjett?? Kome seg til andre delar av landet. Her i nordfjord har vi ein svært sunn stamme med stor sø. Fisk mellom 3-6 kilo er vanleg, og endatil vert det dorga mykje i fjorden her. Eit anna positivt fenomen som er å merke seg er at det eksisterar nesten ikkje garnfiskarar i fjorden lenger. Vi har altså fått ei holdningsendring uatan at folk har fått tredd avgifter ned over hovudet.

Så avgift på SØ fiske?? NEI...som sagt i andre innlegg: eg betalar IKKJE for at fiskekultiveringa i Oslofjorden og andre sentrale strøk skal verte betre. Vi i distrikta ville ikkje merka kultiveringa på annan måte enn at vi fekk enda ei avgift og betale........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dere dette seriøst? Hadde ikke vært noe problem for meg å betale noen hundringer for å fiske i sjøen, men hva med rekrutterigen? Det er jo kjempeflott at mange ungdommer bruker tiden sin på å prøve å lure sjø-ørreten (og morer seg med torsken mens de prøver[ :( ]), men tror terkelen for å prøve blir litt vel høy om man må betale penger for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.