Gå til innhold
Fiskersiden

Ny Nedstrandst - ny pers ! (+ tacklediskusjon)


ThorEH
 Share

Recommended Posts

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Grunnen til at det er blitt brukt opphenger under søkket etter langa i Nedstrandsfjorden er enkelt og greit at det har vist seg å levere varene !! DEn første som begynte med dette hadde en tendens til å utfiske gutta uten... over 50% av fiskene vi har tatt på de 2 turene jeg har vært på nå har tatt på denne kroken

om den ikke hadde vært der, så hadde jo den fisken tatt en av de andre agna[ :D ],

Vi har kjørt sleper direkte i loddet tidligere, men erfaring har vist at ofte hekter kroken seg rundt hovedlina under nedslipp,

på tackelet du har avbildet ser muligheten for at den skal kunne hekte seg i bommen overhengende, men dt går jo i de fleste tilfeller bra[ :) ]

En annen ulempe er at om det er evje bunn(mudder) så er et agn ikke mange minuttene gammelt, før grunnlus og slimål har fortært det til bare ingenting...[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke PVC rør til opphengerne, 1,40mm er tykkt nok i massevis, og henger ut fra hovedsnøret. Er det ingen som bruker wire til dypvannstakkel? Tenker ikke bare på haifiske, men ett monotakkel er jo ganske ubrukelig etter ett par langer? 1,0 eller 1,2mm wire er jo kanoon til takkel.

Og grattis med kjempefin lange!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av et beist.

Grattis Thor.[ :) ]

Jeg har ikke fiska med agn på mange år,må vell begynne igjen for det ser ut som dere gutta har det kjempe gøy.

Det er vell en jungel av utstyr på den fronten å tenker jeg,får myse litt på nettet og se hva jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av limanda

Angående tackel,trenger en egentelig bommer i det hele tatt?Sene i diameter over 1,40mm er jo veldig stiv og gir lite vaser og sammenfiltring.Har sluppet ned på over 800 meters dyp med slepetackel uten problem.Bruker vanligvis 2-3 krokers(8/0-12/0 j-krok) paternoster med en totallengde opp til 5 meter,alternativt 2(1)kroker og (glidene) slep.Min erfaring er at langa oftest sitter på krokene over søkket og at brosma går på slepet.Men det er klart her kan det være lokale forskjeller.

Bruker sjøl samme type tackel med 1,5-1,6 mm, nesten aldri problemer med at det henger seg opp. To slep fungere nok best på ren stein/ fjell bånn, i Langesund hvor vi fisker er det en del leire/ mudder iblandet. Det er ofte agnet på slepet er ødelagt, men vi tar fisk på opphenget. Spre antaglivis lukta bedre også med 1 eller 2 opphengere. Ulf Stahre brukte også tilsvarende tackel, han kalte meg bare "bom kungen",kunne ikke bruke det mer da veit du. Han var ikke glad i bom da sjangsen for surr med naboen er mye større.

Min erfaring er at er det fisk så tar den uansett, det viktigst er at tacklet fungerer. Eksakt posisjonering er det som virkelig teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg lange slep på bom. Men det er hvis det er få på båten, og det er erfarne havfiskere med. I motsatt fall, bruker jeg paternoster med 2-3 opphengere. Med stor agnfisk 500-1500g så er dette svært vanskelig å få til med paternoster takkelet. Iallefall syns jeg det blir enklere med bom og ett slep. Man kan da heller ha en opphenger med ca 20cm lengde over bommen. Bruker også ofte 2 kroker / agn på slepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd at slenger som er festet i bunn på loddet har fått veldig hard medfart på bunn, og at snøret har røket under kjøring av fin fisk.

Det dunker rimelig bra når f.eks. 800 gr. bly treffer bunn, dette kan svekke slenger dersom den er knyttet til øye i bunn av loddet.

Er også lurt å bruke ca. 10 cm. 0.70 mellom lodd og bom, da slipper du å miste 100-200 spenn i dingeldangel dersom loddet setter seg fast i ei ur(steinrøys)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Vet ikke om jeg ble så mye lurere av alle ekspertene her jeg...

Altså:

Opphenger-ja,nei, tja -( stiv mono)

Bom: Ja,ja og nei

Slep under søkke: Ja og nei

Jeg føler med deg, kan tyde på at flere ting funker. Glemte for øvrig en viktig ting, bruker alltid gummi/ lysslange først og fremst for å stive av slep/ opphenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskekongen

Trenger ikke PVC rør til opphengerne, 1,40mm er tykkt nok i massevis, og henger ut fra hovedsnøret. Er det ingen som bruker wire til dypvannstakkel? Tenker ikke bare på haifiske, men ett monotakkel er jo ganske ubrukelig etter ett par langer? 1,0 eller 1,2mm wire er jo kanoon til takkel.

Og grattis med kjempefin lange!!

Har brukt wire tidligere , men etter flere brudd[:0][ :) !][V][} :) ] med fisk på så er det gått ut av tackle sortimentet her, wire er ypperlig en tur og to, men ei lange som "ruller" lager "engelsmenn" på wiren og da er det game over på et øyeblikk.Tacklelet må kasseres.

Konklusjonen i havfiskemiljøet her på Stord er helt entydig....

Ingen her bruker wire i standard tackler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukk mono er vel mer å stole på. Til fisk som lange og brosme holder det stort sett i lange baner også mot tennene. Når vi fisket havål i Kanalen kjørte vi også tjukk mono, og sjekket slitasjen underveis. Var det slitt var det fort gjort å crimpe om. Wire har jeg stort sett bare brukt på gjedde og hai med drøye tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Tjukk mono er vel mer å stole på. Til fisk som lange og brosme holder det stort sett i lange baner også mot tennene. Når vi fisket havål i Kanalen kjørte vi også tjukk mono, og sjekket slitasjen underveis. Var det slitt var det fort gjort å crimpe om. Wire har jeg stort sett bare brukt på gjedde og hai med drøye tenner.

Er ikke helt enig med deg der Cato.

Ved 3-4 anledninger har jeg vært utefor at 1.20 mono er Klippet helt rent av, av lange tenner, en gang heldigvis på nedsiden av bommen ,så da forsvant bare bommen under og søkket,

dette er episoder "midt" i sjøen.

det har også skjedd ombord i båten etter landing, det som skjer er at langa får sena på tvers i munnen og begynner å rulle rundt og rundt, hele hodet kan være svinebundet når den kommer opp. sena ligger da så stramt over tennene at bare en liten sideveis bevegelse er nok til å snitte monoen rett av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke skikkelige sirkelkroker Asmund ? [ :) ] Skal ikke skryte på meg all verdens erfaring med skikkelig fisk på dypt vann, men etterhvert har det da blitt noen langer ved Stord og i Nedtrandsfjorden og alle uten untak er tatt på Owner sirkelkroker og mono snøre, alle har vært perfekt kroket og dermed ingen slitasje på monoen (har naturligvis gummislange utenpå den)

edit: bør vel og nevne at jeg bruker 1.8 mono

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Hva med å bruke skikkelige sirkelkroker Asmund ? [ :) ] Skal ikke skryte på meg all verdens erfaring med skikkelig fisk på dypt vann, men etterhvert har det da blitt noen langer ved Stord og i Nedtrandsfjorden og alle uten untak er tatt på Owner sirkelkroker og mono snøre, alle har vært perfekt kroket og dermed ingen slitasje på monoen (har naturligvis gummislange utenpå den)

edit: bør vel og nevne at jeg bruker 1.8 mono

Nå var vel jeg en av de første i landet som begynte med sirkelkroker, så ikke kom her å vær nesevis...[ :) ]

episodene so m er nevt er med sirkelkrok alle som en, begynte å fiske med sirkelkrok for 15 år siden, og aldri gått tilbake til j-krok....

vi bruker plastikk rør helt fram til kroken på bommen(bedre beskytta enn med gummislange) problemet er at det er topshoten som blir kappa![:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Ja, vet at du var tidelig ute med sirkel. Men som jeg skriver skikkelige sirkel, ikke Mustad :-)

Men ser ikke for meg hvordan topshoten blir kappa egentlig... sauser du den inn med gørr slik at hågjel og svarthå tygger på den ?!?!?[ :) ]

Langa ruller rundt og rundt, dette vil også du erfare med tid og stunder...

Det som skjer er at langa "spoler" seg oppover tacklet, og i all herjinga klarer den å få sena inn i munnen og snapp! så er 1,20 mono rett av[:0]

dette har også skjedd ombord i båten etter klepping så jeg veit hva jeg snakker om.

når det gjelder sirkel kroker så er mustad en nødløsning, de må files opp så de er spisse før hver tur.

De første sirklene jeg hadde var Maruto sine ,de er sylskarpe, og rustfrie ,men svine dyre, hvet icke hvem som forhandler de.

De ble levert i King Size....sikert 25/o[ :) ]

hvet noen om hvem som selger de..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asmund:

Sliti wiren av??? Er ikke stål-line du har brukt? Wiren skal man ikke kunne dra av, selv ikke med allverdens bøy, og ikke engang knuter. Grunnen til wire er at de holder noen turer. Bruker man monoen på noen langer, så er de ganske så flisete.

Men er jo her som ved allt annet, smak og behag. Har brukt 1,40mm mono de siste åra. Men har nå begynnt litt med 49 strand wire. Takkelene holder iallefall mye lenger! Og skulle de ryke på ei kjerring, så har man jo takke som holder dette også...hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskekongen

Asmund:

Sliti wiren av??? Er ikke stål-line du har brukt? Wiren skal man ikke kunne dra av, selv ikke med allverdens bøy, og ikke engang knuter. Grunnen til wire er at de holder noen turer. Bruker man monoen på noen langer, så er de ganske så flisete.

Men er jo her som ved allt annet, smak og behag. Har brukt 1,40mm mono de siste åra. Men har nå begynnt litt med 49 strand wire. Takkelene holder iallefall mye lenger! Og skulle de ryke på ei kjerring, så har man jo takke som holder dette også...hehe...

Da har vi forskjellig erfaringer.

Her har wiren røket (tretthets brudd) etter tvinn og "engelskmenn"

Det er riktig som du sier at du ikke klarer å ryke den av ,men den ryker i slike knekker på uforklarlig vis gang på gang.

Mono tackle av den typen jeg har skissert i en annen tråd tåler tosifra antall langer uten problem, "yngling" tackelet mitt brukte jeg faktisk i to år før jeg mista det[ :) ][V]

det tok mange hundre kilo fisk uten noen form for flising.

Fortommen er beskyttet av plastrør helt fran til kroken.

Eneste ulempen er når langa får hovedlina inn i kjeften, da har den røket ved flere anledninger.

Mitt standpunkt angåend wire kontra mono er basert på brukervennlighet og pris, samt at begge tackle typene har vist seg å ha negative sider, mono dog færrest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.