Gå til innhold
Fiskersiden

Storfisk tackle fra Stord...


asmund aa
 Share

Recommended Posts

Etter oppfordring legger jeg her ut en liten oppskrift på hvordan jeg lager mine tackler til stor lange og brosme..[ :) ]

Har brukt tynn hvit sene pga fotograferinga, det skal brukes minimum 1.20 mono sene

begynn med å tre sena slik:

211020050642002ebC7UXv9959.jpg?90

lag så ei "gummimark" løkke

211020051205237C7cPwm9rX98.jpg?14

tre så kroken med bom tilbake gjennom løkka, dette kan være litt vanskelig ,men det er bare å bøye bommen og smette den gjennom, da blir resultatet slik:

21102005120523RHSP68xdclUN.jpg?46

stram så til knuten mens den fortstt er "inne" på plastrøret, jobb den mot kanten mens du strammer. til slutt er den påm utsiden og det er på tide å dra til.

2110200512052321d478LHD8cX.jpg?22

Når knuten er ferdig strammet vil den gå litt på oppsiden og nedsiden av røretog gi nok støtte når det er i vannet.

(med denne tynne sena ser man ikke det ,men med tykkere sene vill den gå ut på sidene av røret)

21102005120523CBo1OJrLnfHa.jpg?9

nå Står bommen ut slik i vannet:

21102005120524a54K62q46KIj.jpg?34

Til slutt trer jeg på en "reversert" selvlysende blekksprut:

21102005120523Php4I6u1RWFk.jpg?84

Dette tackelet er ypperlig å binde med enten to eller tre bommer.

(Nb! begynn med nok sene, det går fort 5-6 meter sene på et tackel)

Skitt Fiske![ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Røret er kjøpt på Tess, Pneumatikk slange/rør ,disse er ganske stive og perfekte til formålet, de er i tykkelse 6 eller 8mm.(fåes i flere farger, men jeg bruker bare gule 6mm[ :o ]

(tvangstanker[:I]....mine største langer er tatt på dette tackelet med gule bommer ,25 og 27 kg[ :) ]) Brosma på 13,3 på samme.....

har bare en svivel på toppen av tackelet som hovedlina blir hekta på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Hvor stor lengde bør det være mellom krokene? og hvor langt fra nederste krok til søkke?

det viktigste med avstanden er at krokene ikke kan "ta tak" i hverandre, jeg bruker en bomlengde på 25cm ,kroken bygger 5-10 cm til så da blir lengden ca 35 cm x 2=70cm, minimums avstand mellom bommene blir da ca 80cm, dette justeres ut i fra hvor lange bommer du bruker.

fra nederste krok til søkke varierer jeg fra 20 cm til 1 meter, ved å ha liten avstand ved bunn fungerer den nederste bommen nesten som en sleper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.