Gå til innhold
Fiskersiden

Lakemeite 25 okt


stein
 Share

Recommended Posts

Selv om været ikke var all verden, snø som gikk over til lett regn og yr så var fiskelysten stor, og jeg tok en tur ut for å se om det var noe lake å få.

Man er ikke akkurat smidig og elegant med varmedress og regntøy utenpå der igjen. Vel kulde var ikke noe problem ei heller regnet. En skikkelig fin kveld egentlig.

Jeg setter opp 3 stenger og setter meg ned med kaffe og sjokis. Det tar litt tid før det skjer noe, men så er det action på den miderste stanga. Langsomt pip-pip-pip. Jeg gir tilslag, og det er fisk på. Den kjører seg fast i bunnen, men jeg får den løs, og pumper den inn til land. Kjenner at den er ganske bra.

I håven og ut med krok. Veiing viser 2530g. [8D] Ny lakepers igjen.

stein.jpg

Så blir det stille. Kun et og annet enkeltpip, men et pip er ikke nok til at jeg gir tilslag. Etter ca 1 time er det skikkelig napp, og ny fisk på. En fisk med ett øye på 1620g (min 4. største). Selv om den mangler litt på synet så har den ikke problemer med luktesansen ihvertfall.

Så er det stille lenge igjen før kveldens siste fisk kommer på land.

En liten en på 3-400g.

Jeg hadde også et par tilslag hvor fisken ikke ville sitte. Jeg prøver å ikke vente med tilslaget, da det ofte gir dyp kroking.

EDIT:

Metoden jeg bruker er meite fra land, bunnmeite med glidende takkel.

Agnet jeg liker best er makrell.

EDIT 2:

Stedet jeg fisket var Glomma.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny lakepers! Virker jo som lakene virkelig er på hugget for tida - i fjor på denne tida hadde jeg blanket etter lake ganske mange ganger, men i år har det jo blitt flere laker på hver tur[ ;) ]. Kult at du fikk en av "mine" laker fra 10.10 - samme sted, samme vekt og ett øye - ganske klar den der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer at dere slipper lakene ut igjen til tross for "normal" størrelse. Er det av bestandshensyn (m.a.o. noe dere oppfordrer andre til å også gjøre - i hvertfall der) eller er det bare fordi dere ikke liker å spise lake? Eller fordi dere frykter at det er mye miljøgifter i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gratulasjoner :

Når det gjelder C&R så slipper jeg fisk på ca kiloen eller mer tilbake, men de små tar jeg med til mat eller bruker som agn. Det er vel min enkle form for kultivering. Til tider så kan smålake være både kjedelig og slitsomt. De større slipper i hovedsak for at jeg ønsker å kunne fiske stor fisk flere ganger. Samt at det med miljøgifter er også en faktor som jeg lar meg påvirke av.

Uten at jeg vet helt hva fagfolk sier om lake.

Apropos fiskepress så var Bingsfoss sist vinter i følge de lokale katastrofal dårlig. Om det var et dårlig år, eller hardt fiskepress over flere år er kanskje litt tidlig å si, men noe man kanskje skal tenke litt over. De kjente plassene blir hardere fisket, og leverer sjeldnere stor fisk.

Jeg er temmelig sikker på at det mange godplasser der ute, men det kreves litt innsats å finne de.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av stein

takk for gratulasjoner :

Når det gjelder C&R så slipper jeg fisk på ca kiloen eller mer tilbake, men de små tar jeg med til mat eller bruker som agn. Det er vel min enkle form for kultivering. Til tider så kan smålake være både kjedelig og slitsomt. De større slipper i hovedsak for at jeg ønsker å kunne fiske stor fisk flere ganger. Samt at det med miljøgifter er også en faktor som jeg lar meg påvirke av.

Uten at jeg vet helt hva fagfolk sier om lake.

I Mjøsa er det jo observert svært høye konsentrasjoner av brommerte flammehemmere i lakelever, faktisk tre ganger så mye (1100 mikrogram pr kg) enn i kjøttet hos ørret, som i seg selv var dramatisk høyt! Det frarådes å spise lakelever uansett hvor den er fanget. Men det er neppe særlig farlig å spise en og annen lake, kanskje bortsett fra fisk tatt i Mjøsa. Greit å ta de små og sette tilbake de store. Det er begerenset hvor mange store laker det er innenfor mindre områder, selv om konsentrasjonene av stor fisk kan bli høy på gyteplassene. Noen ganger får man store fangster, og da tar jeg med noen få matfisk hjem og slipper ut igjen resten. Det har ikke bare med kultivering å gjøre, det er kjedelig å rense all denne fisken, og det er grenser for hvor mye lake jeg orker å spise. Jeg pleier å prioritere mellomklassefisk (1-1.5kg) som matfisk, men ingen bør ha dårlig samvittighet for at de kakker en og annen lake, ei heller stor fisk. Bestandene er så vidt jeg kan forstå gode, ihvertfall i Glomma, og tåler sportsfiskernes beskatning godt.

For øvrig gratulerer med fin fangst Stein, spennende at lakesesongen allerede er i gang. Det blir vel til at jeg også tar en tur eller to i vinter...? Det er litt avhengig av vær og isforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også stort sett praktisert C&R på fisk på over 1,5kg ihvertfall, forutsatt at de ikke er alt for dypt kroket, av de samme to grunnene som Stein nevner:

Først og fremst er det morsommere å få stor lake enn smålake, som det er mer enn nok av over alt. I tillegg virker det som om større lake er nokså stedbundet, så sjansen for gjenfangst er ganske stor, og i og med at jeg fisker mye på de samme plassene er det morsomt å vite at de er der. Har jo en på 3710g gående, og vil gjerne ha opp den flere ganger[ :D ] I likhet med Stein slakter jeg en god del mindre lake, dels bruker jeg dem som agn, dels spiser jeg dem (nydelig matfisk nemlig)...

Den andre grunnen til å slippe ut større lake er vel miljøgifter - siden lake er en relativt saktevoksende rovfisk samler den jo opp stort sett det som finnes av uhumskheter. Så selv om lake er en flott matfisk skygger jeg unna fisk over 1,5kg som mat... Slipper vel også ut en og annen smålake, men det er mer tilfeldig - det kan være slitsomt å rense massevis av smålake i minusgrader, og det kan fort være resultatet mange steder hvis laka er på hugget...

Når det gjelder fiskepresset på lake er det vel generelt heller for lavt enn for høyt, men å spare de store kan helt klart være en idé for å sikre at en og annnen storlake fortsatt kan fanges. Fisket ved Bingsfoss i fjor var ikke bare generelt dårlig, det begynte i tillegg unormalt seint og snittvekta var unormalt lav hele sesongen igjennom. Spennende å se i år om det er en trend, eller om det hadde med andre ting (vannstand, vanntemperatur etc.) å gjøre. Lakene ved Bingsfoss er nok imidlertid ikke på plass i noen særlig mengde før om en god stund...

Men som Stein sier: Det er ikke så mange som satser på lakene, og potensialet for å oppdage nye godplasser er stort. Lakemeite er svært hyggelig fiske - særlig fra land nå tidlig i sesongen. Jeg har hatt 5 turer hittill i høst, fått lake på alle og perset med småpene 3710g, så bare kom dere ut og fisk[ :o ]! (...jeg skal seff ut i kveld[ ;) ]...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dypere plasser og moderat/liten strøm har vært suksessfaktoren så langt - dype bakevjer eller i/på kanten av dyprenna har funket best. Testet for øvrig en ny plass i går kveld, men det ble bare en liten på 650g der. Finner du en plass med bra dyp og rolig strøm nær land, og i tillegg brukbar tilgang til byttefisk burde det finnes lake der - selv om det er langt mellom de store.[ ;) ]

Seinere på vinteren, når gytinga nærmer seg, samler lakene seg rundt gyteplassene og står da også ofte ganske grunt - og da er fisken stort sett borte fra de plassene som gir lake nå på seinhøsten, ihvertfall er det min erfaring så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med satningen Andrè.

Tror 3-6 meter vil funke veldig bra.

Jeg prøvde 2 nye plasser i går, og den første var det ingen action på, og den andre leverte 3 små med en på 600-700g som topp. Første plassen var veldig strømsvak, mens den andre hadde mer press. Det er jo som regel lite strøm nede på bunn. Når det er mer strøm så blir det vanskeligere å justere og gjøre taklet følsomt nok, men fisk blir det alikevel.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.