Gå til innhold
Fiskersiden

Karuss?


bjs
 Share

Recommended Posts

Hoi!

Ikke det at jeg meiter så mye lenger, men ser at det er en god del som gjør det og som kanskje kan ha interesse av/ kommentarer til det jeg opplevde igår.

Det har seg nemlig slik at jeg, ikke ulikt mesteparten av Oslos befolkning, var og badet i går. Badingen for min del ble gjennomført i Ulsrudvann. Har hørt at det finnes karuss der, og vederbuk og stam finnes det vel ikke der? Uansett så gikk jeg bort i ei lita vik med vannliljer hvor det var rimelig grunt. Så, helt inne ved land får jeg øye på en SVÆR fisk [:0]. Den svømmer rolig bort fra meg mens jeg står ca. 3 meter unna. Hvis det ikke finnes annen blankfisk der av typene nevnt ovenfor måtte det ha vært en karuss. Vekten var anslagsvis 3 kg, og dette må da være stort??? Jeg bare spør? Hva sier de specimen meitefiskere der ute som har mer greie på lokale bestander av blankfisk enn undertegnede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he-he,

Noe lignende hendte meg i helga. Jeg stod å fisket og merket ikke at det kom noen bak meg, og i det jeg kaster swimfeeder og krok ut i vannet piler det to hunder forbi meg og ut i vannet, de trodde jeg kastet pinne for dem. Det gikk litt bedre for meg, da feeder gikk langt ut og under vann. Hundene og eieren var jo der for å ta en dukkert rett ved. Så jeg kikket på klokka, og pakket sammen.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg visste ikke at det var suter eller karpe der. Så da følger et oppfølgingsspørsmål fra min side: Hvor mange arter finnes det egentlig i Ulsrudvann? Og når har forresten suteren, karussen og karpen blitt satt ut? Regner med at disse artene ikke hadde opptrådd naturlig i dette tjernet? Kanskje et noe vanskelig spørsmål, men hvis noen vet det hadde det vært kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ulsrud er det abbor, gjedde, mort og karuss fra gammelt av. I utløpsbekken finnes dessuten ørekyte, samt at det er noe kreps på Ulsrud. For drøyt 10 år siden fikk en gjeng ildsjeler, hovedsaklig fra klubben, OFAs tillatelse til å også innføre suter og karpe. I tillegg ble det også satt ut noen hybrider karuss/karpe. Ørret? Nope!

Å tillegge er at karpefiske på Ulsrud er vrien, og til tross for mye fiske tas det ikke mer enn en håndfull hvert år. Størrelsen er derimot gjerne fra drøyt fem kilo og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

På Ulsrud er det abbor, gjedde, mort og karuss fra gammelt av. I utløpsbekken finnes dessuten ørekyte, samt at det er noe kreps på Ulsrud. For drøyt 10 år siden fikk en gjeng ildsjeler, hovedsaklig fra klubben, OFAs tillatelse til å også innføre suter og karpe. I tillegg ble det også satt ut noen hybrider karuss/karpe. Ørret? Nope!

Å tillegge er at karpefiske på Ulsrud er vrien, og til tross for mye fiske tas det ikke mer enn en håndfull hvert år. Størrelsen er derimot gjerne fra drøyt fem kilo og oppover.

Du har glemt en art Cato... eller er det bevisst kanskje?[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Hvorfor satt de ut hybrid karuss/karpe? Kjedelig hvis man får en slik, også har man på en måte ikke fått noen art....

Tro meg, det er alt annet enn kjedelig å få en slik. Dette er vel en av de aller sterkeste fiskene som svømmer rundt i ferskvann. Dessuten på den tiden så var ikke dette et spesiellt kjent fenomen, og om jeg ikke husker feil så visste man ikke på utsettingstidspunktet at det var hybrider?? Korriger meg her evt.

Inegn som vil gjette på den siste arten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attraktivt og attraktivt, kommer an på øyet som ser det. Men Ålen er det ikke, selv om de få som er der antakeligvis er grise-svære. Rolf er godt oppdatert på rykter for å si det slik, selv om det i dette tilfellet ikke er rykter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Hvorfor satt de ut hybrid karuss/karpe? Kjedelig hvis man får en slik, også har man på en måte ikke fått noen art....

Tro meg, det er alt annet enn kjedelig å få en slik. Dette er vel en av de aller sterkeste fiskene som svømmer rundt i ferskvann. Dessuten på den tiden så var ikke dette et spesiellt kjent fenomen, og om jeg ikke husker feil så visste man ikke på utsettingstidspunktet at det var hybrider?? Korriger meg her evt.

Inegn som vil gjette på den siste arten?

Märkligt det där med hybrider och fightingegenskaper. Samma sak är det med laxing (SÖ/Lax hybrid) Dom slåss så in i ******. Är oftast mer över en under vattnenytan. Det förkom en del av dessa i mörrumsån efter ett år med soppsjukdom på fisken. Laxen hade lite dålig koll på sexlivet sitt den hösten, och satte väl på en och annan SÖ. Resultatet blev att efter en 3-4 år dök dessa superfiskar upp.

Är det någon som har erfart om någon annan hybrid har fighting spirit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer som Morten skriver. Når hybridene ble satt ut viste vi faktisk ikke at det dreide seg om hybrider. Trodde helt sikkert at det var karpe som ble satt ut. Uansett så ble det kun satt ut 3 hybrider, men tallet på karpe ligger på ca 80.

10 stk Canadarøyer ble også av en eller annen grunn satt ut i Ulsrud.

Karperekorden for vannet er nå på 9180 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.