Gå til innhold
Fiskersiden

Andre forsøk på haifiske i Trondheiomsfjorden


Gjest Hugo
 Share

Recommended Posts

Fiske i nærheten av Børsa i Trondheimsfjorden i går kveld. Jeg dro ut sammen med en kompis i nitiden og fisket frem til midnatt. Vi brukte fem stenger til sammen, en surf-stang og fire andre, en feederstang, en kraftig matchstang, en saltstrømmenkaliberstang og ei Shimano av noe merke, 20-60 gram (knekt fire ganger). Vi brukte ymse tackel, fra faste paternoster til glidetackel med impactshields. Begynnelsen av kvelden bestod av masse smånapp uten fast fisk. Mistenker store stimer av svarthå for å komme inn på grunna. Plassen vi fisket på går rett ned på 12 meters dyp, men en bratt og stabilt skrånende sandbunn ned på veldig dypt vann. Det går vertikalt rett ned de første 10 meterene, derfor trengs det ikke så lange kast for å nå dypt vann. Havmusa tok på den Shimano stanga med fast paternostertackel med to kroker, en med reke og en med sild. Den tok på kroken med reke. Var ikke noe særlig fight, tung med noen dype drag, som en sløv torsk. Men jeg dro den jo nesten rett opp, får kanskje ikke samme feelingen som ved fiske mer horisontalt.

Vi fikk en håjel på 600 gram, havmusa, en kilos hvitting og fire-fem svarthå mellom 100 og 200 gram. Mistet mange napp. Ingen av fiskene dro ut særlig sene eller runna, men det kan ha med tacklene våre å gjøre. Tror ikke fisken var resultat av målretta fiske, mer som et resultat av to karer som ville fiske hai og som har lagt ned mange stangtimer fordelt på to netter. Vi har jo ikke peiling på havmus eller hai, men har kystmeita etter andre arter de siste årene. Musa tok ved full flo ca. klokken 2300. Artig at man kan lykkes på det man vil, men jeg vil holde på det at man ikke trenger å være eksperter for å få bruskfisk, bare ivrig og B-menneske. Det hjelper nok enormt å finne en god plass, som jeg er helt sikre på at vi har gjort. Vet at det er sett steinbit på over 10 kilo der av dykkere, den holder til ved vraket rett utenfor land. Der fikk jeg hågjelen min i går.

Hver gang jeg har fått hågjel der, er det på store fileter av sild eller makrell, aldri på reke.

Gjørs

dsc02394.jpg

1180 gram!!

dsc02393.jpg

dsc02392.jpg

600 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste det, jeg visste, jeg visste at dette ER plassen å fiske målretta etter havmus fra land i Norge! Hva sa jeg, Vilhelm og Rudolf? MEN: man får IKKE fisk hvis man ikke er ute og fisker! Gratulerer med havmus Gjørs! Er denne plassen spennende, eller er denne plassen spennende? Hysj! [ :D ]

EDIT: PM sendt Gjørs! Og en nok en gang: gratulerer! Trondheim har fantastiske muligheter for sportsfiske...bare man vet å utnytte de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av StåleG

Fysjameg![ :D ]

Vi venter på FYLDIG rapport!

EDIT: Jeg ser at bildene er lagt ut 1.30. Dette betyr forhåpentligvis at vi slipper å sitte til morgenkvisten for at de skal komme opp på fiskbart dyp!?(enligt en teori lansert her for en stund siden) Vel, i Trondheim, ennivei...

Man trenger selvsagt ikke å bruke hele natta på dette. Men en viktig fakor jeg har merket meg ved nattfiske etter hai, er fisken biter utvilsomt best på full flo. Kan vel nevne at musa til gjørs også tok reka hans ved full flo. Tilfeldighet? Neppe [ :D ] Er vel heller ingen hemmelighet at havmusa sine store øyne er lite glad i sollys, så så lenge det er mørkt,mener jeg at fisken begynner å trekke inn på grunnere vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har en teori på dette, men ikke at det må være på morgenkvisten. Mulig at noen har misforstått det jeg har skrevet.

Min teori er:

1. Det er mest fisk fra større dyp langt oppe i vannmassene på flo sjø (om natta), for da er det også mest krill langt oppe + andre dyreplankton.

2. Havmus og andre fisker som ikke liker lys, bruker litt tid på å komme seg opp på grunna etter at det har blitt mørkt. Hvor langt det er til dypt vann avgjør jo hvor lang tid det går før fisken er på plass. Skal den svømme inn fra Norskerenna tar det nødvendigvis litt legre tid enn hvis den bare skal stige opp langs en loddrett vegg i Skarnsundet[ :D ]

Jeg har vel sagt at en bør vente noen timer etter at det har blitt mørkt hvis en skal treffe slik fisk på grundt vann, men dette er bare min egen teori og jeg har ingen vitenskaplige argumenter, kun egen erfaring å underbygge teorien med.

Eller så er ikke havmus eller annen fisk så veldig opphengt i teorier, så alt kan skje. Det er vel også derfor sportsfiske er så spennende.

Jeg har f.eks. sett havmus på 40 meters dyp midt på dagen i Trondheimsfjorden. For meg som dykker var lyset slik at jeg oppfattet det som en sen skumring, men for havmusa må det ha vært rene sveiseblinket. Den har jo heller ikke mulighet for å lukke øynene eller å "myse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rudolf

Ja, jeg har en teori på dette, men ikke at det må være på morgenkvisten. Mulig at noen har misforstått det jeg har skrevet.

Min teori er:

1. Det er mest fisk fra større dyp langt oppe i vannmassene på flo sjø (om natta), for da er det også mest krill langt oppe + andre dyreplankton.

2. Havmus og andre fisker som ikke liker lys, bruker litt tid på å komme seg opp på grunna etter at det har blitt mørkt. Hvor langt det er til dypt vann avgjør jo hvor lang tid det går før fisken er på plass. Skal den svømme inn fra Norskerenna tar det nødvendigvis litt legre tid enn hvis den bare skal stige opp langs en loddrett vegg i Skarnsundet[ :D ]

Jeg har vel sagt at en bør vente noen timer etter at det har blitt mørkt hvis en skal treffe slik fisk på grundt vann, men dette er bare min egen teori og jeg har ingen vitenskaplige argumenter, kun egen erfaring å underbygge teorien med.

Eller så er ikke havmus eller annen fisk så veldig opphengt i teorier, så alt kan skje. Det er vel også derfor sportsfiske er så spennende.

Jeg har f.eks. sett havmus på 40 meters dyp midt på dagen i Trondheimsfjorden. For meg som dykker var lyset slik at jeg oppfattet det som en sen skumring, men for havmusa må det ha vært rene sveiseblinket. Den har jo heller ikke mulighet for å lukke øynene eller å "myse".

For å ha det sagt Rudolf: Det er ikke mange teorier jeg har så klokketro på som de teoriene som kommer fra en erfaren dykker/fotograf som deg![ :D ]

Men jeg ble litt glad når det viste seg mulig å ta en havmus "tidlig" på natten når jeg var mentalt innstilt på at disse fiskene ville kreve grisetidlig morgenfiske eller seeeint nattfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.