Gå til innhold
Fiskersiden

Prøvefiske etter sjøørret


Recommended Posts

Lystring går ut på at man kjører en lystergaffel (slik som kong Neptun har) i ryggen på fisken, gjerne som man har oppdaget i mørket ved hjelp av lys.

Lystring er "dumt" fordi det er en fangstmetode som skader mye fisk. Lystring i gytebekker er "dobbelt dumt" fordi det går utover fisk som er i ferd med å gyte (og derfor kan det være ille for bestanden) og fordi gytefisken ikke er egnet til mat.

Det at det er ulovlig er jo også en grunn til at det er "dumt" å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Undrende skoleelev

Hei,hei!

Kunne noe hjelpe meg med noen forklaringer...?

Hva er parr?

Hva er grunnen til at noen vandrer ut i sjøen, men andre blir værende i bekken hele livet?

Hva er lystring, og hvorfor er dette dumt?

På forhånd takk!!

Hilsen en Undrende skoleelev

Avsnittet "oppvekst" her (laks vel og merke)kan gi deg noen svar:

http://www.kulfisk.no/bunnlaks1.htm

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej og velkomen på Forum.

angående teorien om hvorfor nogen ørret bliver i elven mens andre går i sjøen er flere. man mener blandt andet, at et vassdrag først fyldes op med stationær ørret, hvorefter overskuddet drager i sjøen. dette har i hvertfald i DK vist at være en sandhed med modfifikationer. idet mange af vore vassdrag har en vældig stor bestand af Sjøørret, men praktisk talt ingen Brunørret(dem kalder vi bækørred her). dette mener nogen kan skyldes at Sjøørreten fortrænger Bækørreden når den vandrer op i elven.

nogle mener også at udvandringslysten hos nogle ørret skulle være arveligt betinget.

personligt hælder jeg mest til den første teori, emnet er interessant, men jeg tror ikke der findes et entydigt svar. om jeg var dig ville jeg tage kontakt til det norske sportfiskeforbundet. de må have nogle biologer ansat, der kan hjælpe dig med dine spørgsmål.

slutteligt. Parr mener jeg er Sjøørretens udvandringsklare unger. det vil sige små brunørret der er ved at omstille sig til et liv i sjøen og er på vandring ned af elven.

og ja. angående lystring. jeg kan kun være enig i de andre indlæg. det er usmageligt. og kan tilføje at de fisk der lystres på gydepladsen jo heller ikke har den store værdi som spisefisk. idet den som regel er meget farvet. jeg ved ikke om lystring er et stort problem hos jer i Norge. her i DK ser vi det sjældent. til gengæld er der jo så mange andre farer for fisken. skarve, nett, forurensing, sandvandring, fluefiskere[ :) ]. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man opføre et kraftværk ved en elv slik at ørreten ikke kan komme frem til gytepladserne hat du vel en situation hvor menskelig indgriben har haft konsekvenser for sjøørreten gytemuligheder. vandtemperaturer kan også have en effekt om man opfører et kraftværk ved en elv. idet man som regel udleder bundvand fra den sø der opstår ved kraftværket. dette vand er selvsagt koldere end normnalt om sommeren og varmere om vinteren. desuden kan være problemer med oxygenindholdet. i bundvandet. i DK fandtes og findes fortfarende en del opdrettsanlæg i vore elve. for at holde vand i anlægget må man opstemme vandet i elven. mange gange kan dette betyder at fisken ikke kan, eller har svært ved at passere et sådan opdrettsanlæg. heldigvis findes lovgivning i dag. slik at ejeren må lade en hvis mængde vand passere rundt anlægget. desuden blir anlagt fiskepassager så som fisketrapper og stryk.

kanalisering af vassdrag er en anden form for menneskilg indgriben der har haft betydning for ørretbestanden i mange vassdrag. dette har man gjort af flere grunde, blæandt anden for sejlads mange steder før i tiden. nå man kanaliserer et vassdrag. fjerner man mange af de skjulesteder som ørreten behøver for at kunne trives. desuden forsvinder de grusbanker ørreten skal bruge til at gyde på. endten aflejres sand på grusbanken slik at denne forsvinder. i andre tilfælde kvæles rognen i grusbanken nå sand aflejres, da der ikke kan komme ilt til rognen. andre gange skyldes grusbanken simpelthen væk. da strømmen blir for kraftig i det kanaliserede vandløb.

jeg er selv medlem af en fiskeklub med en særdeles aktiv juniorafdeling. disse bruge mye tid på at resturere små vassdra´g i lokalområdet så de igen blir egnede for at sjøørreten kan gyde der. der blir ikke drevet fiskeri i disse små vassdrag. men vi får selv glæde af fiusken igen når vi kan fange dem i sjøen i nærheten af de små vassdrag.

lykke till med projektet.

Yes Karl Inge. jeg husket feil. det er sandt som du skriver at parr er stadiet mellem blommesækyngel og smolt. skylder måske at skrive til vor kære elev, at blommesækyngel ikke er i stand til at svømme frit. den ernærer sig udelukkende af næringen i blommesækken. først nå denne er brugt må fisken søge føde selv. det er faktisk på dette stadie at flest fisk dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variant av lystring....

Finn en elv som er tilfrosset men hvor isen er gjennomsiktig..ny is på høsten....som oftest er det også råker i den samme elven...viktig her...

I høstmørket sitter en på isen et stykke ovenfor råken med en KRAFTIG lommelykt.....og en øks.

Etterhvert vil det komme fisk til lyset...lys-tring.... Når fisken er rett under lyset peiser dere hammersiden på øksen i isen rett over fisken....

Fisken besvimer og driver med strømmen ned til råken....

Happy Fishing gutter....

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myntet på rug og variant av lystring:

Får inderlig håpe at du ikke har greie på dette av erfaring[} :) ]

Hørtes ut som en metode som fort kan skade fisk uten at du får den opp. Kalles ikke fisking i min bok ihvertfall...

Skaff deg en fiskestang og lær deg catch and realese prinnsippet ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok rug skrev lettere ironisk, legg merke til ";o)". Dette er jo ikke prinsippielt noe stort verre enn å klubbe lake, som jo også har tradisjoner på nyisen mange steder. Ikke dermed sagt at alt som er tradisjon er verdt å videreføre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei undrende skoleelev!

Her var de mange svar og mye informasjon (mer eller mindre presist). Vil du vite mer, kan du f.eks. sjekke www.fiskeklubben.no Der finner du mer om både sjøørretens og laksens liv, som er ganske identisk i den fasen du spør om. Bilder av plommesekkyngel finner du også, så vet du hvordan den ser ut.

Lykke til med oppgaven

hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Tror nok rug skrev lettere ironisk, legg merke til ";o)". Dette er jo ikke prinsippielt noe stort verre enn å klubbe lake, som jo også har tradisjoner på nyisen mange steder. Ikke dermed sagt at alt som er tradisjon er verdt å videreføre!

Sånn jeg tolker smilet, er det lys-tring som er ett ordspill? Men det kan sikkert rug svare på selv?(svarer ofte på vegne av andre du sms) Så lenge det evnt. kan misforstås av meg kan det sikkert det av andre også.. Synes ikke noen skal tipses eller oppfordres til sånne fangstmetoder[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ordspillet lystring smilet var rettet mot.

Joda, jeg har prøvd denne metoden. Skadet fisk? Ikke som jeg observerte....Fisken, som oss, tåler en støyt....

C&R? Før skal jeg legge fiskestangen på hyllen for livstid. ALDRI om jeg kommer til å praktisere den bestialske leken med dyr. Dersom en bestand ikke tåler fiskes på så plukker jeg heller sopp, blåbær osv osv...Altså nyter naturen på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.