Gå til innhold
Fiskersiden

Mark og Melk?


TrophyHunter
 Share

Recommended Posts

å fore med LITT melk av og til gjør marken fast og fin, men du må ikke bruke mye og du må stadig skifte mose ellers blir det fort foråtnelse i kassa di. I det hele tatt stelle med marken og fjerne fortest mulig de som er døde.

(Håper IKKE at jeg blir oppfatta som en meitefisker nå - men jeg har som regel mark i lengre perioder uten at de dør og uten at de blir brukt som agn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg har også hørt av noen lokale folk fra nord at de bruker litt melk og havre gryn i med marken for å holde den fast og fin. En her oppe som har en ganske så stor koloni i ett varmt utehus og der har han en hel DRØSS med mark. Han fortalte også at han hadde en eller to bøtter med mark som han foret med Surmelk!!!! For marken spiste dette og fikk etterhvert ett hvit skjær i seg, som han hadde fått mye fisk på( ifølge han da[ :D ] ). Om han fikk fisk eller ikke vet jeg ikke for sikkert, men at han hadde hvite mark, det vet jeg, for det var jeg og så på[ :D ]

Litt artig å se. Noen andre som har prøvd dette??

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mye tips her om hva man gjøre med marken både for at den skal holde seg bra, men også for hvordan den evt skal fiske bedre. Hvilken marktype man velger å bruke (duggmark, hvitmak, løvmark osv) teller vel så mye. Og selvsagt hvordan man velger å presentere marken for fisken.

Men jeg mener å ha erfart - uten å kunne være helt sikker - at det også spiller en stor rolle hvor man har plukket eller gravd marken. At mark plukket et sted noen ganger fungerer bedre enn nøyaktig likedan mark plukket et annet sted.

Har lest om dette i litteraturen også, at det er en teori om at fisk i et vann "kjente igjen" mark fra samme type jord som rundt vannet og dermed likte den marken bedre. Selv tror jeg ikke at det er det som er grunnen. Heller det at enkelte steder er det "greier" i jorda som gjør at marken får en "ekstra piff" i smaken. Og den "ekstra piffen" gjør at markene fungerer noe bedre enn annen mark i enkelte vann der kjemien mellom den "ekstra piffen" og vanntypen i det aktuelle vannet stemmer.

Noen som har tilsvarende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.