Gå til innhold
Fiskersiden

Katastrofetur til Lutvann


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

De som har fått invitasjon fra meg om å bli med på ”godvarpet” mitt på Lutvann, bør tenke seg nøye om før de takker ja. I dag var det to håpefulle menn som sto opp tidlig for å få oppleve røye-eventyret på Lutvann.

Ganske slukøret gikk de tilbake mot bilen igjen senere på dagen, uten å ha fått så mye som en eneste røye. Det eneste de hadde fått opplevd, bortsett fra noen forsiktige napp, var å se jeg dro opp en liten canadarøye på knappe 25 cm.

Kan ikke fatte og begripe hvorfor røya ikke ville bite i dag. Har vært der til sammen ca. 15 ganger i november og desember tidligere og alltid fått røye – som oftest 3-5 stk, men nå virket det rett og slett som det ikke var noe røye der i det hele tatt. Vi så riktignok et par røyer som vaket (ja, t.o.m. hoppet) men det var ikke akkurat der jeg pleier å få dem (og for langt ut).

Nappene vi hadde kunne liksågodt ha vært abbor. De har det jo blitt en del av i Lutvann, og jeg fikk også en etter at de andre hadde dratt.

Nei, dette var ikke moro. Det er ikke slik røyefiske skal være. Må nesten ta en tur til dit senere i år for å rette opp fadesen. Men det blir noen uker til, så det spørs med is og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en hyggelig tur, og vi var heldige med været. Blir bare litt skuffet over Lutvann som har levert svært dårlig (både ørret og røye) i år ( for meg i hvert fall).

Her er nærbilde av fisken som vi tror er canadarøye:

1711200518560456n6Drl7E7ga.jpg?96

Og her er bilde av fisken som jeg tror kanskje kan være en abbor:

1711200520282274H8f8IedrgH.jpg?99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ja... Dere kan ihvertfall ikke klage på været! [ :P ]

Når det gjelder abbor så er det ikke noe nytt at det er en del abbor i Lutvann. Da jeg var ung og dum, ja nå er jeg ikke ung lenger, så fikk vi en god del abbor på røyevarpene. Ofte ganske pen abbor også.

Dere fisket vel i nordenden hvor jeg er litt dårlig kjent, mens vi Bølergutta fisket stort sett på vestsiden av sydenden av vannet. Det hadde sin naturlige forklaring. Vakta kunne ikke se oss så lett når vi fisket der [:I] Da jeg var ung så var Lutvann drikkevannskilde for Oslo og hadde fiskeforbud. Noe vi, Bøler-rampen, hadde et ganske avslappet forhold til. Vi skjønte ikke helt hvorfor det skulle være så mye mer forurensende å bade en veamark i Lutvann enn å la bikjene drite på isen, noe som var tillatt! Egentlig så skjønner ikke jeg det nå heller!

På denne tiden av året så tok vi ofte en full bærepose med røye fra land med røyeblink og veamark eller meitemark i Lutvann. Nå skal jeg ikke skryte av størrelsen på røyene vi fikk, men dæven så moro vi hadde det [ :P ][ ;) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en fiske tur kan bli katastrofal grunnet mangel på fisk er ikke bra.[ :P ][ :P ]

Da må man ender innstilling før man går ut.[ ;) ]

Tenkt bare det å få lov til å være ute å fiske i et slik vær ved en slik pen sjø, det må i seg selv holde[ ;) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker den innstillingen din Caddis! Plukk ut alt det possitive du kan av turene. Hvor mange har ikke trasket hjem fra en misserabel fisketur i dårlig vær, uten fisk, mista 10 sluker og mye annet som ikke gikk som det skulle. Men, det som er helt sikkert når det gjelder en fisker, det er at etter et par dager, så står han der igjen, og igjen, og igjen. Det er litt dette som gjør sportsfiske til så unikt spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen gledelig ting, er at dere har ytterligere bekreftet at canadarøya faktisk formerer seg i Lutvann.

Er ikke noe bevandret i røyefiske, men har hørt rykter om at man skal slippe ut hunnfisken man event. får, ellers vil hannfisken forlate varpet. Stemmer dette, og isåfall hvordan ser man forskjell på hunn og hann røya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det stadig vekk blir tatt små canadarøyer i Lutvann må jo det tyde på at det finnes noen store der også? Men da det kun er tillatt å fiske med en stang om gangen i det vannet, og det i tillegg er det vannet i verden hvor det er mest kubikkmeter vann pr. fisk, sier det seg selv at det vil være litt av et tålmodighetsprosjekt å fiske målrettet etter de. Sjansen for ny "katastrofetur" er stor da, he he. [ :P ]

Må vel innrømme at det å kalle turen katastofetur var litt overdrevet. Mange ganger er ikke det å få fisk så veldig viktig, og mange ganger er ikke været så viktig heller. Det er heller det å komme seg ut i naturen og ha en hyggelig dag sammen med fiskekameratene som teller. Men denne gangen var det veldig irriterende at det ikke ble noen røye. Så akkurat i det jeg sveivet inn og avsluttet fisket den dagen, følte jeg det som en liten katastrofe.

Når det gjelder å slippe ut hunnfisken, så er nok det lurt. Men det er ofte mer enn en hunnfisk på varpet slik at om du ikke slipper den ut så er ikke fisket nødvendigvis over for den dagen.

Ang, canadarøye, så selv om det er nesten håpløst så kommer jeg til å gjøre noen sporadiske forsøk. Folk vinner jo i lotto selv om sjansen for det er minimal - så da må da jammen jeg greie å få en 10-kilos canadarøye! [ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabrielsen :

Humm, jeg tror du hadde blitt overrasket hvis du hadde tatt en tur med kano og ekkolod ut på lutvann. Det er faktisk ganske mye fisk i Lutvann, men den er slett ikke lett å få ;) ( Spesielt ikke fra land ). Fisken står som regel midt mellom begge breddene i sørenden på Lutvann ca 100 meter sør for den søndre øya :P ..... Hvis en drifter sakte med kano der så kan en oppleve fine fangster av både røye og ørret :P .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, så du er ikke enig i at Lutvann er Norges svar på Dødehavet?

Takk for tipset forresten. Hvordan vil det f.eks være å pilke med røyeblink og maggot der på denne tiden av året? Og er det dypt der?

Høres ut som om du har fisket en del i Lutvann. Hvordan intrykk har du av røyebestanden der? Og har du sett noe til større canadarøye enn 3-4 hekto der de siste åerene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fisket ganske mye der da jeg bodde på Lindebergåsen inntil i sommer [ :P ] og det er definitivt ikke Norges svar på Dødehavet.

Hvis en går opp på sørvest siden av lutvann, så vil du finne et sted der det er ganske mange store steiner som ligger i skråningen ( Ca halvais mellom øya som ligger lengst sør og sørenden av vannet. Utenfor der er det 10 meter dypt like utenfor land. Så hvis en bruker en lang teleskop stang, så er det mer en dypt nok der [ ;) ]. Her pleier det å samle seg en del fisk. Har fått en masse abbor og ørret akkurat der :P . Når det gjelder (canada)røye så har jeg ennå ikke klart å få det, men neste år skal den opp [ :P ]. En kollega i ØJFF har fått mange Cannadrøyer i Lutvann. Han fikk flere på mellom 500 og 1500 g i sommer når han dorget med kano i Lutvann i følge statestikken som vi har i bua vår der kanoene ligger [ ;) ].

Som kjent er det jo ikke lengre lov til å sette ut cannadarøye så bestenden av den fisken i Lutvann er vel ikke så kjempestor vil jeg tro, men det finnes veldig veldig store eksemplarer der [ :P ].

fant en intresant link [ :P ]

http://www.ofa.no/page?id=77&key=503

Lutvann har jo Norgesrekord på Canadarøye på hele 6,82 Kg fra 29.04.2004 [ :P ].

Jeg vet det er mange som fisker på isen på Lutvann, men dette har jeg aldrig prøvd.....

Legger ved GPS Tracklogene mine så kan du jo se hvor fisken ofte står i Lutvann [ :D ]. Det andre bildet er nærbilde av sør enden [ :) ].

**** Fiske !!!![ ;) ]

231120050857bAVqBFVACkzn3QlOkh.jpg?56

231120050807ouoTJC4EsXsFEQnszd.jpg?94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt opp min gamle lidenskap etter noen års fravær og er litt "rusten". Har ikke fisket i Oslomarka før og har vært på noen turer uten hell, bl.a til Lutvann og Kroktjern.

Hadde tenkt meg opp til Lutvann en tur på Fredag, men er det noe vits? Er fisken bitevillig så sent på året? Jeg fisker kun med sluk og spinner.

mvh

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:PS !

Tar gjerne imot gaver og tips jeg ogsåHva trenger du tips om da?

Er det dorging fra kano som har gitt deg mest fisk i Lutvann, og hva (hvis jeg kan spørre om det) foretrekker du å ha i enden av snøret? Rapalawobbler, Tasmanian Devil, Sølvkroken Spesial f,eks?

Har du rodd mye markdrag der? Og hvordan er det i så fall med innslag av røye i fangsten i forhold til hvordan det var for f.eks 3-4 år siden. Har inntrykk av at bestanden har økt (selv om det ikke virket slik på katastrofeturen vår [ :P ]).

Til Zecon: Både ørreten og røya er bitevillig nå. Pleier oftest å harve hvis jeg skal fiske ørret på denne tiden av året, men har mange ganger fått fine ørreter på sluk mens jeg har ventet på at det skal bli mørkt. Nå er Lutvann (som nevnt flere ganger i denne tråden her) ikke det enkleste vannet, så du kan jo vurdere andre steder - selv om jeg jammen ikke er sikker på hvor, av de bynære vannene, det er "lettest" å få ørret nå. Øvre del av Akerselva (Spes Nydalsdammen) kan også være et alternativ. Har fått fine gjeldfisk i november der tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gjerne tips om andre fine ørret vann i Nordmarka, eller gode gjedde steder :P ))... Du kan jo sende det på PM hvis du ikke vil publisere det :P ....

Ja, det er definitivt dorging som gir mest fisk i Lutvann da fisken ofte står et stykke ut fra land. Men veldig sendt kveldsfiske kan gi gode fangster i sørenden på vannet og rundt den øya som ligger lengst sør. Det vaker ofte stor fisk på langgrunna som stikker ut i sørenden på den øya.....

Tiden da fisken er mest aktiv i Lutvann er tidlig fra i juli til midten av september.

Jeg har dorget en del med Woblere av ymse slag, men dette har ikke vært noen stor sukses men jeg har fått fisk på små 4-5 cm rapalawobler også ;) . Det er markdrag som gir best resultat. En må padle veldig veldig sakte ( Nesten som kanoen bare driver av seg selv ).... Har brukt VM draget med stort hell... :) .

Jeg har ikke fått røye der som sakt, men av det jeg har sett av statestikker og hørt av kolegaer så er bestanden ganske stabil. Har hørt at det blir tatt en del røye på isen om vinteren, men om sommeren er det kanskje 1 til 30 i forhold til ørret vil jeg anta.

Det jeg har oppdaget med lutvann er at abbor bestanden har minsket noe de siste årene. Kan dette ha noe med røya sitt inntog på lutvann ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.