Gå til innhold
Fiskersiden

Heskoeringens sjøørretfluer;bilder,oppskr/omtale


Recommended Posts

For en stund siden inviterte HESKOE likesinnede til en fluering hvor sjøørretfluer for sjøen var temaet, og etter en kort stund var vi 10.

Men BRAGE ville også være med, så da ble vi 11, før våre danske venner med myndig tone stengte ringen.Det ble etterhvert en svært så gemyttlig og vennskapelig tone.Etter noen problemer med postgangen, fikk til slutt alle sine fluer...nesten.Hvem vet: kanskje noen postansatte rundt omkring i det ganske land allerede har fått sine feite sjøørreter med noen av de fluene som ble bundet i ringen[ :) ]?

Her er fluene,bindeoppskrifter/evt omtale...

Fluenavn: Kims Ultrareke

Fluebinder: Kim Andre’ Haraldsen(”kim andre”)

171020052302027k81FR4fo7CG.jpg?59

BINDEBESKR.:

Krok: mustad shrimp c47sd krok 8

Bindetråd: mono

Øyne: kulelenke (alt: smeltet monosen, timeglassøyne)

Følehorn: lureflash, perlemor

Ryggskjold: kommer tilbake med nøyaktig navn, men har god erfaring med scudback og andre gråfargede transparente matrialer

Dubbing: hvit seldubbing

Rib: sølvtråd (vanlighvis bruker jeg monosen)

FISKE:

Sommerfisket foregår som oftest med flyt/intermed. snøre og korte, men kjappe inntrekk. flua gir mye fisk ute langs jærstrendene, og de større sjøørretene (2-4kg) sier heller ikke nei takk!

Vinter/vår/høst foregår med intermed/ synk og flua subbes mer langs bunnen eller like over. sakte inntrekk, men fortsatt korte(10-30cm)

hvileperioder på noen sekunder... og der sittern!!

Har ikke de store mengdene SØ i den kalde årstida, men de jeg får er blanke og fine der jeg fisker

Fluenavn: FYGGI -(Reke/Loppe imitation)

Fluebinder: Henrik Skøtt( ”heskoe”)

12112005205607I86c7e3oq1O4.jpg?28

BINDEBESKR.:

Krok : Saltvannsbestandig str 6-10 gjerne Partridge Saltwater Shimp grey shadow

Gummi bein: evt. FlyScene Wiggle Gummiben, eller anden slags

Rib : Kobbertråd str small.

Dub : Den farve du lyster, men jeg har haft størst succes med brun, grå og hvit, med gummi bein som passer til farge, eller til hvit dubbing da rosa bein (super flue til etterårs/vinter fiske).

Jeg binder først de bakerste bein på, så de står litt ut og gjerne litt opp, deretter festes kobbertråden på undersiden av kroken.

Dubbing dubbes på bindetråden, som så bindes fremover i et jevnt lag, til ca 3-4mm før krokøyet. Så bindes de forreste bein inn slik at de peker fremover, ut og litt opp. Så tørnes kobberribben fremover, og sluttes med 3-5 omg. før krokøyet for å gi mer vekt i front av flua. Avslutter med et hode og bindetråden lakkes/limes

Deretter børstes dubbingen litt ut på undersiden av flua, det virker som bein på en tangloppe. og da er flua ferdig for fiske. Det hele tar vel 5 min.

Fisker flua på flyte,- og intermediate snøre, med rolige 20-30 cm inntrekk, med en liten pause, så gummibeina rekker å bevege seg.

Flua FYGGI, har hvert år gitt meg ca 50 SØ opp til 8,4 kg, på kysten her i DK året rundt! Dertil, har jeg fanget Karpe på den og 2 laks (svidder), i Audna elva

Lykke til og skitt fiske!!!

Fluenavn: Bedre sen enn aldri

Fluebinder: Christine Reksten(Trollet)

121120052056075486LbWlX2Pd.jpg?8

BINDEBESKR.:

Krok: Partridge grey shadow streamer str 6(saltvann)

hale: hvit marabou, 2 strå blå flash på hver side

Kropp: Icedub

Kroppshackle: Grizzly mini

Ribbing: kobbertråd

Øyne: ¨badkjetting¨

Bindetråd: gjennomsiktig xx-strong Lagartun

Veldig enkel å binde, behvøver vel ikke noe utfyllende info her!!

Fluenavn: Jensen Creep

Fluebinder:Lars Henrik Jensen(”lars henrik)

1211200521032674v8LaXxS28b.jpg?86

BINDEBESKR.:Krog: partridge JS seastreamer CS11/1 str. 6-10

tråd: sort

belastning: 4-5 surringer kobbertråd

hale: orange hacklefibre

rib: kobbertråd

krop: påfugleherl surret rund om bindetråden for at forstærke kroppen

kropshackle: orange hanehackle.

flua er ganske simpel at binde tror ikke der trænges nærmere bindebeskrivelse. om du gør, kan du bare kontakte mig.

Fluenavn:Larsen Gooby

Fluebinder: Frode Hansen (“frodeh”)

12112005210326Y336cI7r4Dpq.jpg?38

BINDEBESKR.:

Krok:Tiemco 300 str 4-6,6x lang.

Tråd:Uni str 6/0. Svart - Hvit eller Tan.

Kropp:Pearl Mylar slange (medium).

Over/Under:Pearl Mylar slange

Ryggfinne:Grizzly hanefjær

Sidefinner:1 stk Grizzly hanefjær på hver side.

Øyne:Vaskelenke i Messing farge

Bind inn tråden til krokbøyen, gå frem igjen og tre inn en passe lengde av mylar slange over krokøyet og bind den inn bak krokøyet. Gå tilbake til krokbøyen med bindetråden, ta og vreng mylar slangen over krokstammen til krokbøyen. Lås der og klipp av fibre som stikker ut.

Fest bindetråden på nytt bak krokøyet og bind inn vaskelenke øynene og lås dem, legg litt lakk eller superlim over bindetråden da sitter øynene godt festet.

Fest bindetråden på nytt ved krokbøyen, ta en lengde av mylarslangen og tre den inn over krokøyet slik at øyet stikker ut igjennom bredden på mylarslangen og legg den ene delen over,la den stikke ut en 3cm og legg noen tørn med bindetråden over den ved krokbøyen. Gjør det samme med den andre delen av mylarslangen som skal ligge under.

Ta en hanefjær farge Grizzly og ta av fiber på den ene siden av fjæra og bind den inn ved krokbøyen, nå kan du låse og avslutte. Legg fjæra over ryggen på flua frem til krokøyet og stikk den inn i mylarslangen der, legg på litt superlim der hvor fjæra går inn i mylarslangen.Klipp av noen fjærfiber på midten. Ta to stk grizzly hanefjær og stikk inn en på hver side av kroppen, dette skal være svømme finner, legg på litt superlim der også som ryggfinnen.

Klipp av mylarfiber som stikker ut av den mylarslangen som ligger under. Legg litt superlim i enden av mylarslangen som ligger over og klemm sammen, dette skal være halen. Nå kan du lage sjarteringer på flua med en vannfast tusj. Når du er ferdig med det så legg lakk over hele flua da vil fargene holde seg bedre i saltvann.

Jeg bruker disse fargene :

Svart kutling, svart vannfast tusj.

Brun kutling, brun vannfast tusj.

Glass kutling, ingen farge.

Fluenavn: FLOIN

Fluebinder:Brage H.(”brage”)

12112005210846Y57gq84nyLo4.jpg?80

BINDEBESKR.:Krok: VMC 9909 Gull, størrelse 12. Det er viktig å bruke akkurat denne pga formen på flua.

Tråd: Hvit UNI 8/0

Følehorn: Stilken til hanefjær, farget med vannfast tusj. Jo mykere stilk jo bedre.

Munn: Hanefjær

Øyne: Brent mono. Dypp tuppen i sort lakk. 0.20 er ok

Buk: Hvit flatt syntetisk garn, med fibere i trådrettingen. Etter at du har latt limet stivne på ryggen sprettes buken forsiktig opp med en skalpell. Børst fibrene til siden, de

imiterer beina. Stuss med saks.

Rygg: 5min Epoxy lim rød lakk. Ikke ta mer enn noen ytterst få dråper lakk.

Fluen heter altså Floin og er opprinnelig fra Island. Opphavsmannen heter Sigurbjörn Àrnason og han anbefaler flua til elvefiske etter sjøørret, sjørøye og laks. Ved en tilfeldighet forsøkte jeg den i sjøen forrige vinter, og den utløste ofte hugginstinktet til vintertreg ørret. Jeg fisker den meget sakte med ett eller to meget raske ”hopp” innimellom. Det er viktig å fiske flua slik! Den fungerte utmerket i desember, januar og februar. Vanntemperaturen i det brakke overflatevannet er som regel under 4 grader, i disse månedene.

Fluenavn: Wolly Christmas(hybrid av hvit wolly bugger og juletre)

Fluebinder: Max Osen Osnes(”max_fishing”)

121120052108466XbVRlt1JVXS.jpg?8

BINDEBESKR.:Hale: hvit marabou med flash

kropp: mylarslange (largatun tubraid i fargen rainbow pearl) inni roppen har jeg fylt opp med hvitt garn...

Hackle: samme som kropp...

hode: rødt med timeglassøyne..

Fluenavn: Salty Pink

Fluebinder: Harald Larsen(”troutman”)

1211200521084695DiMyA32Lu2.jpg?33

BINDEBESKR.:

Krok: Tiemco streamer, str 4 - 6 - 8.

Tråd: Uni str 6/0, farge hvit.

Kropp: Fantasia garn, farge Hvit/Svart eller Oliven som er viklet rundt krokstammen fra krokbøyen til krokøyet.

Krave: Pink Chickabou fjær som er viklet rundt bak krokøyet slik at fibrene peker bakover.

Hode: Bindetråden.

Jeg binder også Salty Pink med svart fantasia garn eller i oliven farge, den svarte bruker jeg om kvelden eller i skumringen, den i farge oliven er god og fiske med både dag og kveld/natt. Den hvite er en flue som brukes om dagen.

Salty Pink (hvit) er en god flue for sjøørret om vinteren når vannet er kaldt.

Tips.

Jeg har også bundet Salty Pink (hvit)med sølv kropp-rød kropp og med grønn kropp.Jeg har brukt flettet jule snor/bånd i sølv-rød-grønn som jeg har kjøpt på Europris og båndet er veldig holdbart.

Fluenavn:Høstflua II

Fluebinder: Tom Andre’ Antonsen

12112005211048hdKf9QNPXxGj.jpg?94

BINDEBESKR.:Krok: Her tager man hva man haver.Hovedsaken er at man har en relativt lett krok.

I de fluene jeg har sendt til flueringen har jeg benyttet bl en lett caddis/nymph-krok(12’),

og når jeg gikk tom for forannevnte:en tørrfluekrok(også det i 12’) med litt større krokgap.

Vedr flua som er avbildet ovenfor, har jeg benyttet Tiemco TMC 200R -10’.

Kropp 1(underkropp): Bindetråden.Fargen på bindtråden ikke så farlig, da du kan evt kan ”justere” på dette

med farging med vannfast sprit-tusj.Har man sprit-tusj kan man variere fargen/sjatteringen

etter eget ønske.De fluer jeg har sendt til flueringen, er prikket med svart sprittusj.Jeg

har for øvrig brukt hvit bindetråd.Du kan selvf også dubbe inn litt haretron på kroken(tynt).

Kropp 2(kaninstrippen): En standard bred kaninstrip(fargen kan være alt innen duse farger som brunt,grått,svart) som er delt i to.Her er jeg ganske nøye.For at du ikke

skal miste mye av pelsen på stripen, så vender jeg skinnsiden mot meg, og stryker all pelsen til den ene

siden, og holder det der mens jeg med en skarp og rett saks klipper midt på stripen.Etter dette friserer jeg stripen,dvs jeg prøver så godt jeg kan å få en avsmalning bakaover(spiss).

Jeg mener dette lille bindemomentet bidrar til enda bedre bevegelse i flua.

Evt krage: ønsker du å imitere en yngel til minste detalj, kan du legge inn en liten krage i et, eller annet mykt materiale, f.eks marabou, eller litt kaninhår spunnet i løkke.

Da vil du få en mer lik profil ift det virkelige.

Evt øyne: Det er ikke noe som sier det er forbudt å legge inn et par øyne, hvor du da kan binde inn vaskelenke(str ,de som sitter på lenken

til kulepennene på postkontoret).Festes under kroken for å få best stabilitet i flua.

Binderekkefølge:

1.Det første jeg gjør, er å lage ferdig stripen, med alt som dette innebærer(se over).Jeg lager flere i slengen.

2.Fester bindetråden bak krokøyet og surrer bakover et lite stykke og lager siden en stor dubbingløkke som jeg binder inn bakover mot krokbøyen.Ei stor løkke henger nå ut bak. bindetråden tørnes bakover til den ”flukter” krokspissen.

3.Så festes kaninstripen i punktet ved krokspissen.Når dette er gjort surres bindetråden

fremover til like bak krokøyet.Siden festes kaninstripen foran, og jeg surrer den tvunnede dubbingløkka fremover med jevne turn mellom hårene på stripen.Fester så

ribben av bindetråd.

4.Avslutter med et lite hode, og lakker hodet.

5.Etterpreparering: *Når lakken har tørket på hodet, kan du gjerne lakke bindetråden på undersiden av kroken.

Dette gjør kroppen sterkere.

*Benytt deg gjerne av fargelegging med tusj, for å få fram den farge/sjattering du ønsker.

Nb! Jeg fisker mest med den brune varianten, men benytter også andre farger når jeg føler for det.

6.Tips: hvis du f.eks skal binde ei flue som imiterer de veldig små sildestørrelsene, så kan du bytte til en hvit kaninstrip, hvor du i ei dubbingløkke

dubber inn holografisk sølvflashdubbing, og surrer dette forover med jevne turn mellom hårene i stripen.Dette har vært effektivt når

f.eks sjøørreten beiter på de små str av brisling og sild.

”Flua i vannet”:

Årstid: fisker best om høsten, men også bra senere på våren når yngel og småfisk har kommet på grunnene igjen.

Også bra om sommeren.Om vinteren fisker jeg ikke spesielt mye med denne flua, og den har heller ikke gitt noe særlig med fangster, de

gangene jeg har fisket med flua om vinteren.Om vinteren benytter jeg helst andre fluer.

Jeg fisker den med flyt, da har jeg full frihet til å fiske med den hastighet som jeg måtte ønske, uten at den synker til bånn.Må imidlertid innrømme

at min bruk av flyt også er en emosjonell sak: liker rett og slett å se plogen bak flua-uansett om fisken tar, eller ikke.

Inntrekk: Varierer veldig, men har mest hell med tre veldig korte/kjappe inntrekk, avløst av laaaaaange/saaakte(drar snøret i lange drag hvor hånden

føres langt bak meg).Ofte tar fisken i taktskiftet.Men det er aldri noen fasit.

Fortom: jeg bruker alltid lang fortom-ofte 2x stanglengde.Muligens ikke nødvendig-det går vel mer på en slags tvangsforestilling jeg har.Benytter som oftest 0,18 eller 0,20.Viktig

mtp bevegeligheten.0,28 blir for grovt til denne flua.

Har fått mye sjøørret på Høstflua, kanskje ikke de helt store, men mye mellom 1,5 og 2 kg.Noen på 2,4.En av mine heftigtste fluefiskeopplevelser hadde jeg for noen år siden med denne

flua, da en stor ”gjeng” med sjøørret(både brune og blanke) strøk forbi en odde jeg hadde stått lenge og kasta ved.Dette var i slutten av september.”Gjengen” stoppa opp ved odden og beitet på et eller annet, men samme

hva jeg serverte –den tok ikke.Prøvde div store og mellomstore sildeimitasjoner,børstemark,wolly,reker uten at gjengen fattet interesse.Det var da jeg byttet til Høstflua at det begynte å skje ting.Hadde fisk på hvert

kast omtrent , og ved 3 tilfeller røyk fortommen(her var det både 2,3,4 og ca 6 kilos som krusa i området.Fikk imidlertid 3 flotte fisk fra 1,5 til 2 kilo.Dette varte i ca 45 minutter før fisken forsvant.Flua kommer kanskje best til sin rett de gangene jeg opplever at sjøørreten er svært sær på hva som presenteres.På den annen side fisker den selvfølgelig rævva, når sø’en beiter på større sild.

Fluenavn: Strandflua

Fluebinder: Jan Arne Molund(”jamolund”)

1211200521032647QHEfkbj8JL.jpg?27

BINDEBESKR.:Krok: Standard saltvannskrok, Mustad S71 og Daiichi xpoint er de jeg har brukt mest.

Hale: hvit bucktail

Spreder: hvit eller rød marabou

Vinge: buctail i valgfri farge, rød er min favoritt

Fronthackle: hvit marabou

Hode: Sort conehead

Flua imiterer tobis og annen småfisk. Flua har fisket klart best på sandstrender, har ofte byttet til denne og fått umiddelbar respons når alle andre fluer har mislyktes.

Utgangspunktet for flua er en enkel konstruksjon som jeg bandt for fire-fem år siden, en streamer med undervinge av hvit bucktail og overvinge av rød bucktail samt kulekjedeøyne som fortygning. Fikk bra med fisk på denne flua, men flua utmerket seg ikke i forhold til de andre fluene jeg brukte.

Så for to år siden kom jeg over en flue bundet av Jack Gartside, Soft hackled Streamer, som brukte marabou hackle i front. Jeg bandt opp et par fluer med marabou hackle, og som med alle nye mønster måtte jeg bare ut å prøve. Tok den korte turen ned på Strand og fikk umiddelbar respons fra en feit kilosørret. Samme uka fikk jeg enda en sø på Strand og en på Grefstad.

Navnet Strandflua gav seg selv, da stranda jeg fisker mest på heter Strand og flua fisker best på sandstrender.

Fisker som regel flua med lange, rytmiske drag of korte pauser mellom. Varierer hastigheten på inntrekket, føler det pulserende marabouet kommer mer til sin rett med et litt "laid back" inntrekk.

Fluenavn: ODIN

Fluebinder: Jim Frode Rygh(”namsenlaks”)

705_s.jpg

BINDEBESKR.:

krok: Partridge gold headed size 8

hale: svart marabou

Kropp: Pearl chenille Black (medium)

Kroppshackle: Sort hane

Ribbing: oval sølvtinsel (den er der kun for å forsterke kroppshacklet)

Bindetråd: sort

Fluenavn: Beany Wriggler (el. bønna på norsk)

Fluebinder: Frode Hansen(”frodeh”)

img43429c58914c3.jpg

BINDEBESKR.:1.Insert 1st the plastic lip through the hook point.

2. Tie a tuff og Zonker fibre OR Bucktail with Marabou OR Artic Fox etc. to form the tail.

3. Tie a short length of Craft foam just above the hook point (On the Shank of hook.)

4. Wrap either Chenille OR Flash or other body material that you prefer. (There is one black wriggler, I wrap with Peacock herl.)

5. Tie down craft foam like you tie a thorax for a nymph. You want the body to be higher, you can tie two folds.

6. Together while tying down the foam, secure the Lip.

7. Finish off the fly with 2 eyes & a coat of 5-minute Epoxy.

ps! Var ikke i god nok intelektuell form i kveld til å foreta en

oversettelse.Tar det i morra.Nå er det andre ting jeg må skrive ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

kjempeflott tråd Tom Andre!! skulle hatt en medalje for insatsen. gøy og inspirerende å være med på fluering med deg[ :) ]

Ja, brukte litt tid på det, for da jeg hadde kommet over halvveis, så skjedde det et, eller annet rart, slik at jeg måtte begynne på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Bra jobb, Tom - bildene ble utmerket. Kanskje du får jobben på permanent basis? ;-)

Tror det ville være et sjansespill, mtp at tiden må strekke til. Eventuelle lovnader ville vært vanskelig å overholdt.Blir såpass busy fremover med en rekke prosjekter at "en ting til" ville

lenket meg fast.Men: hadde jeg ikke hatt jobben i finansbransjen(dvs

arbeidsledig) kunne jeg gjerne tatt på meg denne oppgaven.Mulig jeg kan bidra litt framover, men det må i så fall bli på eget initiativ når jeg finner et tidshull til det[ :) ].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av troutman

Hei Tom.

Nå må du ikke slite deg ut da.[ :D ]

Dette er bare helmaks Tom,veldig bra [ :) ][ :) ][ :) ][ :) ]

Du er jaggu meg god å ha i denne ringen.

And the winner is, TOM.[ :) ][ :D ][ :) ][ :D ]

Jeg skal sende Tom noe fra oss i ringen,jeg sponser dette.

...å, du skal da alltid værra så snill du da, Harald[:I].Blir det en Fejjaji?[ :D ].Venter likevel spent[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tom fiskekasse

sitat:Opprinnelig postet av troutman

Hei Tom.

Nå må du ikke slite deg ut da.[ :D ]

Dette er bare helmaks Tom,veldig bra [ :) ][ :) ][ :) ][ :) ]

Du er jaggu meg god å ha i denne ringen.

And the winner is, TOM.[ :) ][ :D ][ :) ][ :D ]

Jeg skal sende Tom noe fra oss i ringen,jeg sponser dette.

...å, du skal da alltid værra så snill du da, Harald[:I].Blir det en Fejjaji?[ :D ].Venter likevel spent[ :) ]

Hei Tom.

Nei, det blir ikke Fejjaji,kanskje en Hummer H1 eller H2,he he.[ :D ]

Kanskje det har noe med fiske å gjøre......[ :D ]

Bare vent du.[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.