Gå til innhold
Fiskersiden

Blåkveite


rik_j
 Share

Recommended Posts

Jeg skal til Færøerne i Maj 2006.

Vi skal foruden pirkefiskeri på grunt vand fiske blåkveite, brosme og lange på dybt vand. Jeg har ingen erfaring med fiskeri på dybt vand, og er specielt interesseret i om både blåkveite, brosme og lange kan fanges på samme krogstørrelse og agn, eller jeg skal bruge forskellige størrelser?

Jeg har søgt på forummet og fundet nogle fine tackler som jeg vil lave til færøerne (tak for det), men kan de også bruges til blåkveite og andre dybvandsfisk?

/Rikard

PS: I er lysår foran Danmark når det kommer til dybvandsfiskeri, alt over 150 meter kan vi ikke styre [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Davs! Tre stykker på forumet har fisket blåkveite på dyp ned til over 900 meter. Ta en titt på denne tråden: https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...?TOPIC_ID=13621

Ellers brukes gjerne sirkelkroker på slike store dyp samt tynn fletteline. Stor uer er også innen rekkevidde.

Ellers kan du jo sende en PM (privat melding) til Limanda og HelgeL på forumet. PS: Færøyene er ellers kjent for enorme sildehajer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan utmerket godt bruke samme tackelet til alle tre arter.Blåkveita er såpass stor i kjeften att den lett svelger et stort agn på en 8/0-10/0 krok.Har alt i alt fått 9 stk.blåkveiter,alle på makrellagn på dyp større enn 500 meter,men de kan stedvis opptre grunnere.Mitt inntrykk er at på disse dypene er det sort sett brosme av mindre modell(under 5 kg) en får som bifangst.Virker som om de største langene og brosmene jevnt over blir tatt noe grunnere(er vel tatt noen svære mellom 500 og 600 bl,a i nedstrandsfjorden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for tips, jeg havde dog fundet tråden tidligere ved hjælp af søgning.

Der er ikke makrel på færøerne i maj, så agnen må enten være sej eller regnbuer fra Danmark.

Sirkelkroge i str. 8/0 - 10/0 er efter min mening ikke nemme at agne, bruger i elastik eller noget til at få agnen til at sidde ordentlig fast?

Jeg har fundet et andet link til blåkveite her: http://havsfiske.wasa.net/fjordcamp/bildsi...da/fjordrep.htm

Jeg har lånt et TLD-30II og en 50 lbs stand up til fiskeriet. Jeg mangler bare et skulderharnisk, så er jeg klar [^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rik_j

Der er ikke makrel på færøerne i maj, så agnen må enten være sej eller regnbuer fra Danmark.

Se om du får tak i noe sild. Bør være mulig å få kjøpt der oppe.

Sirkelkroge i str. 8/0 - 10/0 er efter min mening ikke nemme at agne, bruger i elastik eller noget til at få agnen til at sidde ordentlig fast?

Skjær til bitene så du får lange flagrende strimler, kjør kroken tre ganger gjennom, dra øverste flik av agnet opp over krokøyet og fest med elastikk.

Jeg har lånt et TLD-30II og en 50 lbs stand up til fiskeriet. Jeg mangler bare et skulderharnisk, så er jeg klar [^]

Skulle holde lenge! Er samme utstyret som vi har brukt til sildehaj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vist desværre ikke tid for sildehaj i Maj, det kunne ellers være spændende [:0]

En anden mulighed for agn er horngjel, dem er der masser af i maj, og de sidder bedre på kroken end sild.

Vi skal fiske 4 dage med en erhvervsfisker som skipper. Når tiden kommer skal jeg skrive en rejsebeskrivelse her, hvis jeg husker det, ellers kan i finde den på www.maaleren.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.