Gå til innhold
Fiskersiden

Rekord å være stolt av?


Jørgen
 Share

Recommended Posts

sitat:Det er etter min mening et av vårt samfunns største fortrinn at alle har endel basisrettigheter uansett hva de gjør.Virker som det er her uenigheten ligger. Jeg synes folk faktisk kan dømmes til å miste disse basisrettighetene dersom det de gjør er ille nok.

Men for all del, livstid uten mulighet for benådning er temmelig streng straff det også. Og kan skjønne at mange vil føle det mer riktig med det som strengeste straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Gateprofeten

Hevn bør jo selvsagt aldri være grunnlaget for en konstitusjonell strafferettslig handling. Dødsstraff er jo nettopp dette. De etterlatte vil uansett aldri få oppreisning, da deres kjære for alltid vil være borte. En rekke studier har også vist at disse menneskene føler en enorm tomhet etter et rettslig drap, nettopp fordi hatet er alt de har hatt frem til da. Når grunnlaget for hatet er borte, så vil mange innse at hatet fremdeles er der, men man har ingen å rette det mot. Mer konstruktive avstraffinger er nok mer samfunnsyttige enn å bygge opp under hatet. At man i tilegg sender uskyldige mennesker i døden (mens familiene tror de har fått en slags oppreisning der og da) er intet mindre enn brutalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

I noen tilfeller stemmer sikkert det, hvis de med loven i hånd har drept rett person da vel og merke. Egentlig er Iran mer siviliserte enn USA akkurat der. I USA lar de skyldige og uskyldige sitte 10-15-20 år i påvente av en henrettelse, mens i Iran blir de stort sett henrettet kjapt. Ingen av delene har forøvrig noe med et sivilisert samfunn å gjøre. Man vil fjerne problemet, men ikke årsaken. Når det er sagt så mener jeg fremdeles at strafferammene i mer siviliserte Norge også er feilplassert. Høyere og mer effektive avstraffelser (samfunnstjeneste, tvunget arbeid på institusjoner, psykologisk terapi etc) vil gjøre langt mer enn isolat og frislipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er temmelig merkelig å la folk sitte på death row i 15-20 år. Tittet akkurat på Rød Drage nå. Lecters brev til etterforskeren inneholdt ordene: "Ethvert rasjonelt samfunn ville enten ha drept meg eller brukt meg til noe nyttig"

Ellers tror jeg den drøyeste dødsstraffen jeg kan komme på i farta gikk til en fyr i Pakistan som hadde voldtatt og drept 50 barn. Dommeren sparte ikke på kruttet: Fyren ble pisket, hengt, og deretter ble kroppen hans delt opp i 50 biter som slektningene til ofrene skulle løse opp i syre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Virker som om de ønsker å provosere. Hvorfor henrette en som han, når det er masse som ikke er så sympatiske og som er blitt "rehabiliterte". Det er jo bare å be om bråk.

Denne «Tookie» var jo tydeligvis også en ressurs som "har brukt tiden i fengsel til å skrive barnebøker og advare mot gjengkriminalitet"

En annen ting: Når noen blir dømt til døden, hvorfor tar det da mange mange år før vedk henrettes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Virker som om de ønsker å provosere. Hvorfor henrette en som han, når det er masse som ikke er så sympatiske og som er blitt "rehabiliterte". Det er jo bare å be om bråk.

Denne «Tookie» var jo tydeligvis også en ressurs som "har brukt tiden i fengsel til å skrive barnebøker og advare mot gjengkriminalitet"

En annen ting: Når noen blir dømt til døden, hvorfor tar det da mange mange år før vedk henrettes?

"Tookie" skrev barnebøker og predikerte mot gjengkriminalitet ja. Men fortsatt hadde han fire liv på samvittigheten. Arnold stilte spørsmålstegn ved hans motiv for dette. Var det for å spare sitt eget liv, eller var det grunnet en genuin interesse for å advare folk mot å havne i samme situasjon som han. Det henger nok svært tett sammen.

At folk blir sittende på DR så lenge er på mange måter dobbel straff. Sitte i 20 år, så bli hentet ut en dag og tatt livet av. Men ytterst få av de folka som blir henrettet i USA får noen som helst sympati her i gården, når man får høre detaljer om hva de har gjort. "Hvorfor skal de slippe billigere enn sine ofre?", "sånne folk må vekk for godt" samt "Sånne folk fortjener ikke å leve" er stort sett omkvedet blant amerikanere som er for dødsstraff. Her hjemme er det svært få saker som kommer i nærheten, så vi har lite å sammenlikne med, og kan dermed ikke sette oss inn i den jevne amerikaners hverdag og oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Det er svært mange saker her hjemme som ville resultert i dødsstraff i Statene. Forskjellen her hjemme er at folk stort sett ønsker en løsning og ikke bare hevn. Moren til den ene av Baneheia-barna ble spurt om hun ønsket dødsstraff for Andersen og co. Svaret hennes var nei, uten tilføyninger - synes egentlig det sier alt. Amerikanere har generellt sett en helt annen holdning til lov og rett en resten av den sivilserte verden - om man er skyldig eller ei, er ikke så nøye så lenge man får en fiktiv og midlertidig hevn. Husk også at de aller fleste deathrow fangene ikke ville fått dødsstraff, hvis de hadde blitt dømt i dag. Indisier, rasistiske vitneutsagn og korrupte politifolk har alle bidratt til å sende uskyldige mennesker til døden. 8 av 10 er kanskje ikke så gærent? Oddsene er jo på pluss sida mener jeg...[8)]

Tookie var nok skyldig - og han hadde kommet til fred med den dommen han hadde fått. Han brukte sine år i fengsel konstruktivt, og viste helt klart evne til rehabilitering. Tenk så mye mer matnyttig det hadde vært for alle, om han fikk fortsette å sitte i fengsel, fortsette å drive arbeid mot gjengkriminalitet, skrive barnebøker etc. Tenk om man kunne lære av hans feiltrinn istedet for å oppfordre til enda mer død.[xx(]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om trusselen om dødsstraff ikke får folk fra å begå groteske forbrytelser er det vel lite annet som gjør det om man først er havnet i en sånn situasjon. I den perfekte verden er det selvsagt Kardemomme By og elvene flyter av melk og honning, men dit er det dessverre langt, og det blir neppe bedre med det første. Det var ikke altfor mye protester her hjemme når Quisling og Rinnan fikk hver si kule heller, så A/S Annerledeslandet har som sådan også halvferskt blod på hendene. Arnulf Øverland hadde jo sitt kjente utsagn "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv". Vet ikke om han skarret fram det veldig mange ganger under landssvikeroppgjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

sitat:Opprinnelig postet av cb

Tja, om trusselen om dødsstraff ikke får folk fra å begå groteske forbrytelser er det vel lite annet som gjør det om man først er havnet i en sånn situasjon. I den perfekte verden er det selvsagt Kardemomme By og elvene flyter av melk og honning, men dit er det dessverre langt, og det blir neppe bedre med det første. Det var ikke altfor mye protester her hjemme når Quisling og Rinnan fikk hver si kule heller, så A/S Annerledeslandet har som sådan også halvferskt blod på hendene. Arnulf Øverland hadde jo sitt kjente utsagn "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv". Vet ikke om han skarret fram det veldig mange ganger under landssvikeroppgjøret.

Norge ligger mao 60 år foran USA i utviklingen, for det er omtrent så lenge siden dødsstraffen ble avviklet her hjemme. Tipper at forspranget vårt kun vil fortsette å øke og øke - heldigvis.

Samfunnsmessig, så oppnår man absolutt ingenting ved å legitimere mord. Man oppnår hevn og en tanke som sier at mord er ok bare noen andre dreper først. Hva med resten av verdenen som ikke bruker drap som straff? Hele den vestlige verdenen med all sin velstand og høye levekår bruker tross alt ikke dette - og det med større hell en USA som eneste unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget med å dra fram Rinnan og Vidkun er at jeg tror mange av oss ikke har de største motforestillingene mot dødsstraff dersom saken er drøy nok, samt rammer en selv. Mine foreldre opplevde krigen, og mente gutta fikk som fortjent. Men jeg tror nok også mange her hjemme har et litt mer nyansert syn på det. Andre velger å være konsekvente og lene seg på prinsipper, og slipper dermed å ta stilling til hvert enkelt tilfelle.

Det er heller ikke lenge siden Ceausescu og kona ble skutt i Romania, uten at et samlet Europa tok avstand fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Vel, Europa hadde egentlig ikke noe valg. Hva skal man gjøre i ettertid? Fengsle et helt folk og dømme de alle til døden for overlagt drap? Hadde det blitt felt en dødsdom av en gyldig rettsdomstol, så ville nok også Europa protestert. Ihvertfall ikke tilbydt de EU medlemskap 15 år senere. Og dødsstraff, selv om jeg prinsippielt er imot det, er etter min mening alt for lettvint - for begge parter. Et av de største aberene, hvis man ser bort fra prinsippielle holdninger, er jo det faktum at det forekommer feil. Når man vet at det forekommer feil, så blir det jo også helt horribelt galt, at en stat skal godkjenne drap på uskyldige mennesker, uvitende eller ikke.

Jeg har ikke noe problem med å se at en enkeltpersons raseri/hat kan bli så stort at man tar livet av (eller ønsker å ta livet av) et annet menneske. Men at et land - en stat - skal gjøre det samme i 2005, det er ikke noe sivilisert samfunn verdig. Men det er selvsagt lov å være uenig[ :) ]. Det enste ubestridelige faktum er at det aldri vil forekomme en rettskraftig dødsstraff i Norge, ei heller i det moderne Europa.[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

qisling ble skutt 02.15 uten noen media eller annonsering pga de ville la nazi sympatøren bli glemt,men det virket motsatt. Hadde en hendelse for en stund tilbake. en veldig god fiskevenn fikk x på døra. det ble krangel,han fikk vondt i brystet,men fikk x ut. låste døra. x knuste døra og kom seg inn igjen.det ble ett basketak,han fikk hjerte stans. hendte mye mere den kvelden. han lå på sykehuset i 6 dager,før han sovnet inn. x har vært mye på sykriatrisk,men fikk ingen straff. enka låser alltid døra,og er redd.hun slapp fra det med blåmerker rundt halsen og noen små sår.men det største såret er frykt og savn. x går fritt rundt,og har blitt anmeldt for vold 2 ganger til. hvis x dukker hos meg vil x forsvinne uten spor.. er jeg for dødstraff? nei.. det er bare det at systemet i norge ikke virker overhodet[ :) !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror uansett at både hat og hevn er noe som ligger dypt rotfestet i oss, og er like naturlige følelser som redsel, lykke, kjærlighet og hele følelsesspekteret. Noe kan undertrykkes, men det blir neppe borte av den grunn. Tikkende bomber som ikke er skrudd helt riktig sammen er nok noe av det skumleste man har rundt seg. Og selvsagt at noen blir apekatter når de ikke er nyktre. Mange drøye eksempler på at folk som aldri burde gått fritt rundt blant folk har begått temmelig sjuke handlinger. Spørsmålet er selvsagt hvem man skal ta mest hensyn til, og i hvor stor grad man skal la "føre var"-prinsippet brukes mot sånne folk. Parallellen til båndtvang på hunder samt rovdyrkonflikten er svært nærliggende. Og når alt kommer til alt er jo ikke vi noe annet enn det pattedyret som har kommet lengst i utviklingen.

Men i USA er alt som før: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=299201

Merk at dødsstraffen ble gjeninnført i USA i 1976.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Virker som om de ønsker å provosere. Hvorfor henrette en som han, når det er masse som ikke er så sympatiske og som er blitt "rehabiliterte". Det er jo bare å be om bråk.

Denne «Tookie» var jo tydeligvis også en ressurs som "har brukt tiden i fengsel til å skrive barnebøker og advare mot gjengkriminalitet"

En annen ting: Når noen blir dømt til døden, hvorfor tar det da mange mange år før vedk henrettes?

Veit ikke hvorfor det tar så lang tid, men hørte i forbindelse med saken til "Tookie", at den vanligste dødsårsaken på death row i california var alderdom[:0].

Dommen burde kanskje hete: "livsvarig fengsel med mulighet for at vi knerter deg en gang". Helt latterlig.

Ellers er jeg helt enig i at systemet ikke virker i Norge. Det er altfor lett å havne i grensa mellom fengsel og psykiatrisk behandling, og det er for mye enten eller. Hvis du ikke blir straffet grunnet psykiatrisk behandling, burde du bli overført til fengsel hvis behandlingen anses som vellykket etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

sitat:Opprinnelig postet av cb

Tror uansett at både hat og hevn er noe som ligger dypt rotfestet i oss, og er like naturlige følelser som redsel, lykke, kjærlighet og hele følelsesspekteret. Noe kan undertrykkes, men det blir neppe borte av den grunn. Tikkende bomber som ikke er skrudd helt riktig sammen er nok noe av det skumleste man har rundt seg. Og selvsagt at noen blir apekatter når de ikke er nyktre. Mange drøye eksempler på at folk som aldri burde gått fritt rundt blant folk har begått temmelig sjuke handlinger. Spørsmålet er selvsagt hvem man skal ta mest hensyn til, og i hvor stor grad man skal la "føre var"-prinsippet brukes mot sånne folk. Parallellen til båndtvang på hunder samt rovdyrkonflikten er svært nærliggende. Og når alt kommer til alt er jo ikke vi noe annet enn det pattedyret som har kommet lengst i utviklingen.

Men i USA er alt som før: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=299201

Merk at dødsstraffen ble gjeninnført i USA i 1976.

Jeg er helt enig med deg i det aller meste du skriver Cato. Der vi er uenige er hvorvidt et land, eller en stat, skal ta på seg hat og drepe rollen. Strafferammene og metodene er etter min mening for lave i Norge - spesiellt på voldskriminalitet. Når man straffer vinningskriminalitet og voldskriminalitet likt - så er det etter min mening noe galt. Lange straffer er ikke preventive, men det gir ihvertfall et bedre grunnlag for behandling og fremtidig løslatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.