Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske i Ål (Hallingdal)


Iversen
 Share

Recommended Posts

Skal en tur oppover i helga og besøke familie, og fikk høre at isen er trygg i området så jeg må jo få tatt årets første isfisketur. Er det noen som har peiling på noen gode vann i nærhet til Ål? Er ikke noe særlig kjent der oppe!

Har hørt at Rødungen skal være bra, men er jo et stort vann da. Ikke godt å si hvor på vannet det er best fiske!

Tar imot tips med takk! Gjerne på PM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på Rødungen et par ganger. Har da fisket i enden nærmest veien. (Ved hotellet) Har ikke fått mange der, men det har vært stort begge gangene. Ørret på ca 1kg. Men ikke lett å få mye der. Har noen kompiser som har vært helt i andre enden av vannet, og de har fått både mye og stort. Men som du sier er det et stort vann, så det blir langt å gå. De har forøvrig blitt kjørt inn med scooter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska endel rundt Ål på sommeren, men kun en gang på isen (Rødungen) men da fikk vi ingen ting. Hører at d skal være stor fisk der, både ørret og røye! Var ved Vatsfjorden i sommer, tror d er en del stor ørret der. Det smarteste er å forhøre seg på sportsforetningen i Ål sentrum, de har gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på isfiske på Rødungen en gang, med heller dårlig resultat. Fisket med utgangspunkt i Rødungstølen, fikk noen få ørret/røye. Jeg har også hørt at det er best i andre enden av vannet. Vi gikk også på ski over til Varaldsetvatnet (tror jeg det het). Der fikk vi bare ei røye. Dette var på våren, mulig det er bedre på denne tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på rødungen et par ganger, og fått greit med røye, med fin størrelse 400-500g. det var i andre enden av vannet (ved innløpet), husker ikke i farten hvor lang tid det tok å gå med ski dit men mellom 0,5-1 time må du regne med. i denne enden så kan man til tider ha et sinsykt fiske. har møtt folk som har kommet tilbake med frysebokser fulle av fisk i fra halvkiloen og opp til 1,5kg , så muligheten er stor. Det var vel en artikkel om dette vannet i alt om fiske en gang hvis jeg ikke husker helt feil, da fisket de i denne enden. De vi pratet med den gang sa at den beste tiden var rundt nyttår...

Husk at det er to vann som heter Rødungen, det jeg fisket i ligger nordvest for Ål og ikke det største "rødungen som ligger sør for Ål...

har også fisket et par ganger i holsvannet, men her er det mye små fisk, hente selfølgelig at det slompa bortpå en og annen fisk opp til 300-350 g men mann måtte dra opp 20-30 småtasser først. plassen jeg fisket på der var like ved hol sentrum i ei lita vik hvor det var en bussholde plass hvor det var fint å parkere, Stedet er lett å finne siden det stort sett enten er andre fiskere der eller masse hull i isen. Dette er jo en grei plass hvis du har dårllig tid. Du er også nesten garantert fisk siden de lokale forer hardt på denne plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Ble en lang økt i dag på Vatsfjorden! 8 - 10 cm stålis. Vet det er mye stor ørret der, og at det tas en del pen røye opp mot 1,5 på garn på høsten. Dessverre så jeg lite til de i dag! Ble en haug med mikrorøyer, største kanskje 20 cm hvis jeg tar i litt! Prøvde meg også litt med balansepilk og hadde et kraftig napp, men det var det!

Borra vel en 50-60 hull på forskjellige plasser, men det ble et skralt resultat! Tror det blir Rødungen neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal fiske på Rødungen så pass på isen! spesielt hvis du har planer om å prøve der innløpet er (som er den beste plassen ;) ). isen her kan være veldig varierende så ispigger og løse bindinger er et must! Husker at den varierte med 20-25cm innenfor et lite område sist jeg var der, men da var vel snitt tykkelsen på ca 45cm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av Iversen

Skal en tur oppover i helga og besøke familie, og fikk høre at isen er trygg i området så jeg må jo få tatt årets første isfisketur. Er det noen som har peiling på noen gode vann i nærhet til Ål? Er ikke noe særlig kjent der oppe!

Har hørt at Rødungen skal være bra, men er jo et stort vann da. Ikke godt å si hvor på vannet det er best fiske!

Tar imot tips med takk! Gjerne på PM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Iversen

Skal en tur oppover i helga og besøke familie, og fikk høre at isen er trygg i området så jeg må jo få tatt årets første isfisketur. Er det noen som har peiling på noen gode vann i nærhet til Ål? Er ikke noe særlig kjent der oppe!

Har hørt at Rødungen skal være bra, men er jo et stort vann da. Ikke godt å si hvor på vannet det er best fiske!

Tar imot tips med takk! Gjerne på PM!

Rødungen er et meget bra røyevann, og her finnes også grov ørret. Det er en del år siden jeg fisket på isen der oppe. Min erfaring var at det var godt fiske på skrå ut fra seterhuset ikke så langt fra oset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.