Gå til innhold
Fiskersiden

Regler Gaula 2006


John
 Share

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Trym, lenge siden noen har klargjort mangelen på innsyn i hva som faktisk skjer rundt omkring såpass som du gjør nå.

For det første er det SVÆRT få steder det blir fisket med flue + søkke nettopp av den grunn av at det er forbudt eller har vært forbudt og en av de beste grunnene er at de KAN bli stående å fiske i strømmen om de slites. Vil vel anta at mer enn 90% av det fisket som foregår med flue foregår sånn flue er tenkt å fiskes og i disse tilfellene vil du aldri ha problemer med avslitte takler.

At du muligens mener at et marktakkel (likt som for gulp-fiske (ref. Asmunds innlegg)) blir stående å fiske over lengre tid må bero på at du har blitt lurt til å fiske laks en plass som ikke kan sammenlignes med særlig mange andre steder. De fleste steder jeg har vært og fisket eller vært til stede ved markfiske, så varer ikke marken mange kastene før påfyll og det er ikke fordi den svømmer av kroken på egenhånd. De fleste steder blir den spist ren av småfisk og av den grunn bruker også de beviste ekstra store kroker på slike steder for å unngå å kroke småfisken. En ting du muligens ikke har tenkt på er at ingen har sjekket spesielt godt hvordan parr, smolt og annen småfisk i elvene faktisk over tid takler å spise en del Gulp til tross for at den er biologisk. Uten at jeg har sjekket spesielt nøye vil jeg ikke tro den er tilsatt mengder med næring. Så lenge grunneierne ikke vet hvordan fisken takler det er det vel naturlig å være føre var og forby det til det motsatte evt er bevist? Det samme problemet får du neppe til å skissere med meitemark...

Og uavhenig av om man fisker med takler som blir stående å fiske i strømmen eller ikke, så har du det samme problemet - gulp som (om det ikke står i strømmen) kommer seilende nedover - tror du fisken velger å se bort fra denne fordi den ikke er en del av at takkel og dermed vil la være å gulpe den i seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Må jeg spørge: Hvad er Trondheimsfjordkortet?

Det er ekstraavgift pålydende NOK 250,-, som enkelte grådige grunneiere/elveeierlag gjerne vil innføre i elver som renner ut Tr.fjorden. Dette for å finanisiere oppkjøpet av notrettigheter i sjøen (prøveprosjekt på 5 år), noe som egentlig skulle blitt dekket bla. av en økning i fiskekortpriser. Istedet stapper grunneierne denne økningen i egen lomme, sparker litt i grusen mens de plysterer, og satser på at vi laksefiskere betaler hele opplegget og dermed redder oppkjøpet. Smart ja?

HRRRRRMPF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rigor Mortis

sitat:Må jeg spørge: Hvad er Trondheimsfjordkortet?

Det er ekstraavgift pålydende NOK 250,-, som enkelte grådige grunneiere/elveeierlag gjerne vil innføre i elver som renner ut Tr.fjorden. Dette for å finanisiere oppkjøpet av notrettigheter i sjøen (prøveprosjekt på 5 år), noe som egentlig skulle blitt dekket bla. av en økning i fiskekortpriser. Istedet stapper grunneierne denne økningen i egen lomme, sparker litt i grusen mens de plysterer, og satser på at vi laksefiskere betaler hele opplegget og dermed redder oppkjøpet. Smart ja?

HRRRRRMPF!

Ja, dumt at de som faktisk fisker laksen skal betale for at det blir mer laks å fiske på, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

sitat:Opprinnelig postet av Rigor Mortis

sitat:Må jeg spørge: Hvad er Trondheimsfjordkortet?

Det er ekstraavgift pålydende NOK 250,-, som enkelte grådige grunneiere/elveeierlag gjerne vil innføre i elver som renner ut Tr.fjorden. Dette for å finanisiere oppkjøpet av notrettigheter i sjøen (prøveprosjekt på 5 år), noe som egentlig skulle blitt dekket bla. av en økning i fiskekortpriser. Istedet stapper grunneierne denne økningen i egen lomme, sparker litt i grusen mens de plysterer, og satser på at vi laksefiskere betaler hele opplegget og dermed redder oppkjøpet. Smart ja?

HRRRRRMPF!

Ja, dumt at de som faktisk fisker laksen skal betale for at det blir mer laks å fiske på, eller...?

Eller at vi er så dumme at vi godtar at enkelte kun skummer fløten og lar resten betale for herligheten. Blir helt sinnsyk at en skal betale noe før en får den varen man har betalt for.... Tungt skrevet??? [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at enkelte plasser så stemmer nok dette. Noen grunneiere legger ikke engang forholdene til rette og tar samme priser som grunneiere som faktisk bygger nye gapahuker, leverer ved til bålplasser, rydder langs elven og gjør leie av fiske til en fryd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen... Espen... Espen... du også omgår hoved spørsmålet mitt ved å dvele mest rundt din egen fiskemetode; "90% av det fisket som foregår med flue foregår sånn flue er tenkt å fiskes" ....

Who cares??

Dette er ikke en diskusjon rundt hvilken metode som er best eller mest brukt..

Spørsmålet mitt er ganske enkelt; er det et nødvendig onde at det skal ligge tackler i elva?

Samme hva som sitter på kroken.

Det er faktisk mulig med enkle håndgrep å gjøre slik at dette kommer ned på et minimum.

sitat:At du muligens mener at et marktakkel blir stående å fiske over lengre tid må bero på at du har blitt lurt til å fiske laks en plass som ikke kan sammenlignes med særlig mange andre steder.

Dette har jeg da ikke skrevet noe sted.... Dette er hva jeg skrev:

som faktisk tar litt tid med vanlig mark også

Selvsagt må man etterfylle med mark når man fisker i elv, og det er ikke bare på grunn av småfisk men også fordi strømmen i elven som man drar marken igjennom også sliter på. For man fisker aktiv meite og bevegelig fiske (i hvertfall er det dèt som har vært reglen i det elvene jeg har fisket etter laks).

Hoved poenget er jo at det er minst mulig tackler som blir igjen i elven, samme hvor lenge eller kort de fisker, og de som faktisk blir igjen skal være slik at om de står å fisker bare 2 minutter eller mindre så skal en fisk som muligens biter på slippe å drasse på søkket.

Jeg har problemer med å forstå motviljen til å værne fisk og miljø.

(og ja Remy... dette er begreper og tackler jeg IKKE visste om for et år siden... men jeg er i hvertfall villig til å lære. [ ;) ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

John: Hvor står det at gulp blir forbudt i 2006? Pure fishing og Korsen hos fylkesmannen kan ikke finne dokumetasjon på det du sier. Kan du vise til noe holbart dokumet hvor dette står?

Nå har de endelig fått offentliggjort de nye Fiskeforskriftene for gaula

Fiskeforskrifter for 2006

Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iflg fiskereglene for gaula står det att i gaulfossen skal det bedrives ett lett fiske

ved flue fiske skal flytende dupp eller snøret utgjøre kaste vekten.

kan -vil dette tolkes som att grain liner blir forbudt ??

da det er denne metode som benyttes og står bak stor parten av fangsten i juni (harling fiske)

og hva med regelen om fiske forbud i oppgangshindrendehøl?

:)B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Fra 2006 vil døgnkvoten for laks være 2.

Også døgnkvoten for sjøørret redusert til 2 stk.

Neste sesong vil det bare være lov å bruke biologisk mark,GULP og andre markimitasjoner vil være forbudt.

Innføringen av Trondheimsfjordkortet ble igår vedtatt i Gaula fiskeforvaltning.

John

Stemmer nesten. Her er kvotereglene:

Følgende døgnkvoter for laks er fastsatt:

I Gaulavassdraget, Orklavassdraget, Nordelva, Fjelna, Søa, Åelva/Røsta, Snilldalselva, Bergselva, Åstelva og Slørdalselva: 3 laks fra fiskestart og fram til og med 31. juli, 2 laks resten av fiskesesongen. I Nidelva kan det likevel fiskes 3 laks gjennom hele sesongen.

I alle øvrige vassdrag: 5 laks fra fiskestart og fram til og med 31. juli (15. august for Skauga), 3 laks resten av fiskesesongen.

Det gjelder ingen døgnkvote for laksefiske i Driva, Krokelva og Hofstadelva, heller ikke for fiske etter rømt oppdrettsfisk etter § 5.

Sjøørret er unntatt fra kvotebegrensningen.

Fra 2006 vil døgnkvoten for laks være 2.

Også døgnkvoten for sjøørret redusert til 2 stk.

Neste sesong vil det bare være lov å bruke biologisk mark,GULP og andre markimitasjoner vil være forbudt.

Innføringen av Trondheimsfjordkortet ble igår vedtatt i Gaula fiskeforvaltning.

John

Stemmer nesten. Her er reglene for 2006. http://www.orklaguiden.no/fiskeforskrifter.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.