Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken skate?


Recommended Posts

Ok Thor. Du har jo full kontroll. Dra på vitenskapsmuseet i Trondheim. Der har de faktisk et eksemplar av sandskate som er tatt i Trondheimsfjorden. Sorry mac,men det betyr faktisk at det er en skateart til på denne siden av kanalen. Og som Davy sa, han var ikke 100% sikker. Trur 15 år med merking av skate har mer tilsig enn du og Aschehougs store fiskebok[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALRIGHT!!! sandskate!!! hehe, eg krysse fingrane for den ivertfall. Va veldig mørkt når eg fikk den, knipsa bare noen kjappe bilder (kamera nesten tom for batteri) og slapp den uti igjen. men sandskate?? Det var først sandskate jeg sammenlignet den med når jeg okm hjem og såg i Pethons bok fisker i norge,men trodde vel ikke det med tanke på at den er så sjelden. Grunnen til at jeg tenkte det var formen og liten sammling med småpigger bak øynene. var glatt på undersiden forresten. flere bilder lagt ut på spacet mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Ok Thor. Du har jo full kontroll. Dra på vitenskapsmuseet i Trondheim. Der har de faktisk et eksemplar av sandskate som er tatt i Trondheimsfjorden. Sorry mac,men det betyr faktisk at det er en skateart til på denne siden av kanalen. Og som Davy sa, han var ikke 100% sikker. Trur 15 år med merking av skate har mer tilsig enn du og Aschehougs store fiskebok[ ;) ]

[ ;) ] Dette bringer oss jo tilbake til mitt første innlegg! Men som jeg sier i mitt andre innlegg, ingenting hadde vært kulere enn om det hadde vært sandskate. Det ville jo betydd at jeg hadde brukt hele romjula på Stord [ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

sitat:Opprinnelig postet av Davidsen

Jepp, den broa var ikke noe sjakktrekk.

Godt mulig at noen Egersundere avlegger øya deres et lite besøk i romjula.

Godt mulig det henger en småsur knall fra Veldetun med på den turen ;-)

Tror jeg icke før jeg ser det.....[ ;) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei..da har Davy fått studert bildene litt mer, og han har falt bort fra sandskate, og mer imot kloskate.

Argumenteringen:

"it was the only ray with the same thorn pattern down the spine"

"and it had the same pattern behind the head"

Men for å være helt sikker bør du sjekke piggene. Den beste bestemmelsesnøkkelen for kloskate er ruglete pigger. vertikale ruglete linjer skal det være på alle pigger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.