Gå til innhold
Fiskersiden

Når man tror man har sett alt.....


rug
 Share

Recommended Posts

Jeg lo så jeg grein når jeg ett sted her så en balje, hvor "tupper" for fugemassepatroner var fastlimt inni, og hvor baljen skulle henge på magen for å legge fluesnøret oppi...Jeg trodde det var "å ha sett alt"

Så dukker det pinadø opp en "avkrokingsmatte".....Jeg mener, se for dere hvordan Afghanerne i fangeleiren på Cuba blir rundhjult av fangevokterne før så å bli vist inn i cella, hvor en Jensen Continental med silkesengetøy står klar.....

Rug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg hadde sett alt når jeg så folk på en brygge stå med noen lange tynne ting de kalte "stenger" og noen greier som snurret rundt de kalte "sneller". På denne såkalte "snellen" var det surret noe langt tynt noe (liknet nesten på hår, bare MYE lengre) og i enden av dette en bøyd spiss rar ting de kalte "krok". Dette siste kastet de ut i vannet og påsto at det kunne fanges noe de kalte "fisk" med. Noen andre som har hørt om noe liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste fram Leslies of Luton katalogen til en kollega her for en stund siden. Som gadget-freak ble han mektig imponert over de meste avanserte nappvarslere og alt ekstension utstyr man kan plugge inn i de. For ikke å snakke om den radiostyrte båten for å transportere fôr ut på swimen, med avlessermekanisme og hele pakka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Kongetråd! Ikke mange med en god porsjon selvironi her.....

Avsporing:

Jeg var en av de som var tidlig ute (i de siste årtier iallefall) med Telemark-kjøring. Etterhvert dukket flere opp i alpinbakkene. Så kastet utstyrsprodusentene seg på bølgen, og til slutt endte telemark-kjørerne opp med så mye utstyr at de ikke lengre trengte å kunne stå på ski.

F. eks:

Balanse? Nei det eier jeg ikke, men disse skoene fikser det.

Svingteknikk? Nei jeg fikk ikke det helt til før jeg kjøpte disse skiene. Sjekk den innsvingen de har. Den er helt rå!

Osv osv.....

Slik begynner det å bli med fiske også.

Jeg mener, hva er morsomt med nappvarsler? Det morsomme er å sitte å holde i fiskestangen og vente på at det kanskje napper.

Eller å fore før man fisker? Det blir som å legger epler ut på tunet hver dag slik at rådyr, elg eller hva det måtte være kan kose seg...Helt til jakten begynner... Noen som ville hatt moralske skrupler med å fore Bambi med epler 11 mnd og 29 dager for så PANG!

Sorry folks. På tide å gå inn i seg selv, filosofere litt over hva man driver med......

Håper dere tåler litt "kritikk" og ikke blir sure.

Rug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Jeg mener, hva er morsomt med nappvarsler? Det morsomme er å sitte å holde i fiskestangen og vente på at det kanskje napper.

Da er det jo bare å la være å bruke nappvarsler.

Rart at slik kritikk alltid kommer fra folk som ikke har testet det de faktisk kritiserer. Gang på gang kommer en lite gjennomtenkt uttalelse om meitfiske, ikke rart folk blir lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal ikke være redde for at ikke Cb,Tom Ole,AAB etc. har selvironi,for det har de[8D]... Det var vel heller ingen som ble særlig sure,snarere en smule oppgitte! Men,til saken; "rug": det går an å tilegne seg et minimum av informasjon om hvordan karpefiske fungerer før man uttaler seg i krasse ordelag og ber folk "filosofere" over sine handlinger! Til eksempel så ville jeg personlig unnlatt å uttale meg veldig bastant på spørsmål innen høyere kvantefysikk,ganske enkelt fordi jeg ikke har den fjerneste anelse om hva det går ut på[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rug

Hehe. Kongetråd! Ikke mange med en god porsjon selvironi her.....

Avsporing:

Jeg var en av de som var tidlig ute (i de siste årtier iallefall) med Telemark-kjøring. Etterhvert dukket flere opp i alpinbakkene. Så kastet utstyrsprodusentene seg på bølgen, og til slutt endte telemark-kjørerne opp med så mye utstyr at de ikke lengre trengte å kunne stå på ski.

F. eks:

Balanse? Nei det eier jeg ikke, men disse skoene fikser det.

Svingteknikk? Nei jeg fikk ikke det helt til før jeg kjøpte disse skiene. Sjekk den innsvingen de har. Den er helt rå!

Osv osv.....

Slik begynner det å bli med fiske også.

Jeg mener, hva er morsomt med nappvarsler? Det morsomme er å sitte å holde i fiskestangen og vente på at det kanskje napper.

Eller å fore før man fisker? Det blir som å legger epler ut på tunet hver dag slik at rådyr, elg eller hva det måtte være kan kose seg...Helt til jakten begynner... Noen som ville hatt moralske skrupler med å fore Bambi med epler 11 mnd og 29 dager for så PANG!

Sorry folks. På tide å gå inn i seg selv, filosofere litt over hva man driver med......

Håper dere tåler litt "kritikk" og ikke blir sure.

Rug

Kritikk fra en som ikke vet hva han prater om er ikke kritikk[ :) ]

Er det noe du lurer på, så still et saklig spørsmål[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo også stor forskjell på hvorfor folk fisker. Dette ser man ofte i lakseelvene, hvor mange bare vil #koble av" litt. Karpefiske derimot, er ingen gøyal affære, og det kreves store mengder utstyr for å få lov til å være med:-)

Du har hørt den om han forretningsmannen som skulle fiske laks? Han leide den dyreste hølen, og hadde det dyreste utstyret-men fikk ingenting.

Lenger ned i elva sto en guttunge på gratissonen og fiske med en kjepp med en gammel krok på.

Han fikk ingenting han heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen;

Jeg fisker med flue nå, men jeg har fisket mange år med meite. Da hovedsaklig ørret og røye (elv og vann), samt i sjøen.

Avkroken;

Jeg er en meget tålmodig herremann.....Men jeg har aldri prøvd karpefiske. Men ofte setter jeg ut en stang og sjekker om der er fisk på den nå og da. Men dette er matauk, så hvis fisken setter seg så sitter den til den er dau. Trenger ikke nappalarm til det.

Grutle;

Dette dreier seg ikke om karpefisk med om utstyrsgalskap.

Frisch;

Hva er det jeg ikke vet noe om? Fiske? Eller mener du at jeg ikke kan tenke selv? At man ikke har lov å tenke kritisk om noe fordi man ikke har prøvd?`

Karl Inge;

Hvem av de to tror du personlig hadde den beste opplevelsen av fisketuren?

Fiskekongen;

Mekking av kurven var helt i min stil. Jeg likte den filosofien, selv om jeg ikke likte ideen med en slik kurv. Hvis jeg ville brukt en slik kurv ville jeg helt sikkert ha mekket den sammen selv.

Rug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nånei du. Rikingen gjorde med stor sansynlighet det du beskrev for å få en stor laks (eller mange) som han senere kunne briske seg med (for å være litt kar). Det er iallefall min erfaring med de "litt pengesterke". Trolig trodda han at han hadde kjøpt seg til "suksess".

Gutten derimot, satt der i spenning, håpte på å få en fisk. Kanskje.......

Som jeg kjenner mennesker gikk gutten derifra glad og fornøyd, mens rikingen var "sur".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rug

Jørgen;

Jeg fisker med flue nå, men jeg har fisket mange år med meite. Da hovedsaklig ørret og røye (elv og vann), samt i sjøen.

Frisch;

Hva er det jeg ikke vet noe om? Fiske? Eller mener du at jeg ikke kan tenke selv? At man ikke har lov å tenke kritisk om noe fordi man ikke har prøvd?`

Å uttale seg bombastisk om emner man ikke på forhånd har satt seg inn i blir helt feil. Hvis du ønsker informasjon, så er det ingen lur idè å være kritisk, eller nedlatende. Mulig du kun mener å være ironisk, men innleggene oppfattes tydeligvis ikke slik av de som leser dem.

Alt har en hensikt, at enkelte ikke vet hensikten, betyr ikke at det er meningsløst.

Spør pent, og du skal få pene svar[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.