Gå til innhold
Fiskersiden

Dynovika 23.mai


avkroken
 Share

Recommended Posts

Du verden, det var en oppsiktsvekkende, for ikke å si historisk fangst! Det er bare å gratulere med ny rekord. Vi får jo se hva rekordjuryen sier da når den tid kommer.... Bildene er jo gode, og dokumentasjonen fra Zoologisk museum virker jo klar.

På det øverste av de to bildene ser fisken ut som en hybrid, og den ser definitivt ikke 15 år gammel ut. Men på det nederste bildet ser den ut som en ren flire. Men som vi alle vet, er det umulig å avgjøre det 100% sikkert ut fra et bilde om det er en flire eller ikke. For øvrig er jeg ikke overrasket over at flirene kan bli såpass gamle. Karpefisk blir generelt gamle, og som det blir påpekt kan de bli ekstra gamle her opp i det høye nord, hvor stoffskiftet går mye tregere. Og at dette eksemplaret er så gammelt forklarer også hvorfor den er blitt så stor. Og jeg er ikke veldig overrasket over at når et slikt sjeldent eksemplar dukker opp, så skjer det i Øyeren/Nitelva systemet. Jeg feilkroket selv en flire på 650 gram i Dynovika for noen år siden, men det er jo likevel langt opp til 1015.... Dette eksemplaret er oppsiktsvekkende også i Europeisk sammenheng.

MvH Rune Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.