Gå til innhold
Fiskersiden

Billig fluebinderpakke


bjørnerem
 Share

Recommended Posts

Var på CC-Marten her i Helga...

Gikk forbi G-Sport, pluttselig så jeg noe fluefiske utstyr så så jeg på prisen.

Kjempe billig kun 800kr merket var:

guide-line, og viser seg til å være et meget effektivt fluebindesett.

Det følgte med DVD, masse fjær og skinn osv.

og diverse utstyr til garn og feste[ :D ]

Jeg er i allefall meget fornøyd med kjøpet[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rams

sitat:Opprinnelig postet av bjørnerem

Jeg er i allefall meget fornøyd med kjøpet[ :D ]

-og til dere andre; styr unna! Dette er hverken billig eller bra! (say no more)

har du prøvd dette?[?][?]

hva følger med i settet? personlig vil jeg som tidligere anbefale at man kjøper stikke,saks, trådholder ol, og så kjøpe matrialer til de fluene man ønsker å starte med...

har kikket på settet nå ,og det virker som et langt mer gjennomtenkt sett en de "gamle". binde-dvden går sikkert gjennom endel fluer som passer til innholdet av matrialer som følger med.

blir spennende å se fluene dine Bjørnerem[ ;) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karleif

sitat:Opprinnelig postet av rams

-og til dere andre; styr unna! Dette er hverken billig eller bra! (say no more)

Du har kanskje et tips om et bedre og billigere sett du vil anbefale?

Nei jeg har ikke det, og grunnen er svært enkel. Alle settene jeg har kikket på inneholder enten materialer av dårlig kvalitet og/eller materialer du neppe kommer til å bruke. Settene er en kompromissløsning fra leverandøren og er ikke lagd for deg som fluebinder.

Mitt eneste (og beste) råd er å stikke fingeren i bakken: Gå en runde med deg selv (eller to) og vurdér hva det er du skal binde. Så kjøper du materiale etter dette! Kjøp kvalitet fremfor kvantitet!! Det er milesvis forskjell på f.eks billige indiske nakker og de mer påkostede fra Whiting. (men så er de også vært hver krone).

Et annet råd når det gjelder bindestikker er at du kan godt kjøpe den billigste du ser for å prøve om dette er noe for deg. Din andre stikke bør være av adskillelig mer påkostet, for den skal vare livet ut (en billigstikke varer maks noen hundre fluer).

Du får gjerne komme tilbake til saken og be om mer konkrete råd om du/dere trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskefritid

Selv om vi selger bindesett (700.-) så anbefaler vi det ikke til kundene, henger meg på RAMS og KIM ANDRE. Vi anbefaler alltid kundene å heller kjøpe løst, så er det opp til den enkelte hva denne velger.

Som regel kommer du rimeligere ut av det ved å kjøpe løst første gang, til en eller 2 fluemønstre. Så er det enkelt og greit å supplere i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte selv et sett for over 20 år siden, og for meg som da var nybegynner så var det fornuftig. 95% av de fluene som ble bundet kom aldri i nærheten av vann. Hva betyr da kvaliteten og holdbarheten på fjærene ? Så settet ble brukt som "opplæring" for å lære bindeteknikker. Etter en tid så ble det supplert med ny stikke, og diverse materialer som jeg hadde behov for.

Så jeg syns det er fornuftig som førstegangskjøp med et sett.

Hva får du for 800,- hvis du skal kjøpe det løst ?

Nå vet ikke jeg om Bjørnerem er nybegynner i faget, men det er jo en kjent sak at jo mer "drevet" en blir i ting så blir en også mer oppmerksom på dette med kvalitet o.s.v

For min egen del så har bindingen ligget på hyllen i 15 år, men er såvidt blitt gjenopptatt de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fornuftig å starte med et billig sett jeg, hvis man synes det er en kjedelig hobby så har man ihvertfall ikke kastet bort massa penger.

Første settet mitt tror jeg kostet 600 kr for 10 år siden, først ifjor begynte stikka å svikte meg på de minste krokene. Nå brukes den til tubefluer, og den nye stikka til fluer bundet på krok.

(den nye er heller ikke spesielt dyr, 800 kr kostet den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg var for litt siden innom en av de mer drevne fiskeutstyrspusherne i Trondheim, på leit etter nybegynnerutstyr for fluebinding. Innehaveren av sjappa (som er mer enn habil når det gjelder fluebinding) sa seg mer enn fornøyd med å plukke ut "ting man trenger" for å starte med hobbyen. Når kompisen min kom hjem, var han imidlertid mer enn i villrede, og ringte etter assistanse. Etter en kjapp titt i haugen av materialer han hadde kjøpt, så jeg at han manglet både bindetråd, voks og lim. Ikke hadde han fasanhale eller hareøre heller. Men du verden hvor mye drit han aldri vil få bruk for han hadde fått med på handelen! Vedkommende dealer hadde sikkert tenkt som så at "jeg pakker posen full av ting han MÅ kombinere med annet, dyrt materiale, så kommer'n sikkert tilbake hit igjen for å kjøpe det av meg"...

I så tilfelle slo planen hans fullstendig feil; hverken jeg eller kompis handler der mer, og de vi kjenner får høre historien om og om igjen... Makan til butikkdrift!

De aller fleste sett som selges idag, inneholder vel ting man kan bruke, og ting man trenger. At settene blir et hakk dyrere enn om man selv skulle plukke ut stashet, er jo naturlig, da noen jo tar seg betalt for jobben med å sette de sammen. Det er jo veldig enkelt og greit å hente ut en eske med "alt man trenger for å starte en ny hobby". Men hvis man vet hva man vil ha, eller har med seg en eller annen som vet hva man vil ha, eller shopper i en butikk der innehaveren faktisk vil kundens beste, blir det vel litt billigere å kjøpe løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Truttofil

En kompis av meg var for litt siden innom en av de mer drevne fiskeutstyrspusherne i Trondheim, på leit etter nybegynnerutstyr for fluebinding. Innehaveren av sjappa (som er mer enn habil når det gjelder fluebinding) sa seg mer enn fornøyd med å plukke ut "ting man trenger" for å starte med hobbyen. Når kompisen min kom hjem, var han imidlertid mer enn i villrede, og ringte etter assistanse. Etter en kjapp titt i haugen av materialer han hadde kjøpt, så jeg at han manglet både bindetråd, voks og lim. Ikke hadde han fasanhale eller hareøre heller. Men du verden hvor mye drit han aldri vil få bruk for han hadde fått med på handelen! Vedkommende dealer hadde sikkert tenkt som så at "jeg pakker posen full av ting han MÅ kombinere med annet, dyrt materiale, så kommer'n sikkert tilbake hit igjen for å kjøpe det av meg"...

I så tilfelle slo planen hans fullstendig feil; hverken jeg eller kompis handler der mer, og de vi kjenner får høre historien om og om igjen... Makan til butikkdrift!

De aller fleste sett som selges idag, inneholder vel ting man kan bruke, og ting man trenger. At settene blir et hakk dyrere enn om man selv skulle plukke ut stashet, er jo naturlig, da noen jo tar seg betalt for jobben med å sette de sammen. Det er jo veldig enkelt og greit å hente ut en eske med "alt man trenger for å starte en ny hobby". Men hvis man vet hva man vil ha, eller har med seg en eller annen som vet hva man vil ha, eller shopper i en butikk der innehaveren faktisk vil kundens beste, blir det vel litt billigere å kjøpe løst.

Denne butikken ligger vel ikke tilveldigvis i en kjeller i Fjordgata?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med slike sett er etter mine erfaringer for dårlig stikke.

Har aldri kjøpt noen sett selv, men jeg har sett hva andre har kjøpt.

Stikka er etter min mening bort i mot alfa omega når det gjelder fluebinding.

Greit med ei billig stikke til å begynne med, men den blir fort byttet ut i ei bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskefritid

sitat:Opprinnelig postet av Truttofil

De aller fleste sett som selges idag, inneholder vel ting man kan bruke, og ting man trenger. At settene blir et hakk dyrere enn om man selv skulle plukke ut stashet, er jo naturlig, da noen jo tar seg betalt for jobben med å sette de sammen.

Der tar du feil, du tjener på å kjøpe sett i forhold til fullpris.

Har ikke gått gjennom hver enkelt del i våre sett, men ifølge leverandør ligger det varer for ca 1100.- i et sett til 700.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gismervik

Problemet med slike sett er etter mine erfaringer for dårlig stikke.

Har aldri kjøpt noen sett selv, men jeg har sett hva andre har kjøpt.

Stikka er etter min mening bort i mot alfa omega når det gjelder fluebinding.

Greit med ei billig stikke til å begynne med, men den blir fort byttet ut i ei bedre.

enig med deg gismervik

i det settet jeg refererte til i forrige innlegg så var det vingemutter til å stramme med, jeg måtte bruke tang på enkelte kroker, for å få den til å sitte, men det var jo godt nok for å finne ut om jeg likte fluebinding, stikken ble byttet ut etter kort tid.

så det viktigste å se på i slike sett er vel stikken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Rams på den gode, gamle ovenfra-og-ned holdninga igjen[ ;) )]det finnes mennesker under ditt nivå som fluefisker, fluebinder og menneske vet du Rams... de fleste som kjøper eller vurderer å kjøpe slike sett er vel mer eller mindre nybegynnere??

Jeg har ei 150kr stikke på 9'ende året som holder som bare det til krok 2-12 (av og til 14[ :D ]) og tuber.Binder 50-60 fluer før hver sesong. For de aller fleste vil ei slik stikke være helt ok til man får sving på bindinga, så kan en heller oppgradere til ei 700-800kr stikke etterhvert.

Før fikk en alt-i-ett pakker, mens man nå får ørret- eller laksesett.

Hvis man kjøper en av disse vil man være utrustet til å binde mye. Flere laksefiskere jeg kjenner de samme 5-6 mønstrene i 90% av tiden i elva. Enkle er de ôg! Sunray, Red Butt, Blue Charm, Heggeli osv osv.

Invester gjerne i litt flash til laksesettet så er du der!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ford prefect

Her er Rams på den gode, gamle ovenfra-og-ned holdninga igjen

I mine øyne er det mest feil med holdninga til "ford perfect"

Rams sin anbefalig er basert på erfarig, og han gir et godt råd som sikkert mange nybegynnere setter pris på. Blir idiotisk å kalle dette for "ovenfra-og-ned holdning".

Jeg er 100% enig med Rams, styr unna slike sett og velg heller materialer basert på den typen fluer som du ønsker å binde. Det er ikke behøvelig å kjøpe en dyr stikke il å begynne med, dette kan komme siden om man føler for det.

Jeg vil påstå at den viktigste faktoren for å binde greie fluer (som ser ut som bildene i boka), er å velge materialer av rett kvalitet. Det er umulig å binde gode fluer med fjær og pels som ikke holder mål. Og ja, jeg har selv sett at enkelte butikker (i en kjeller) samler rasket i slike sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av rams

sitat:Opprinnelig postet av ford prefect

Her er Rams på den gode, gamle ovenfra-og-ned holdninga igjen...

Kan godt være det er eventyrbrusen som gjør noe med leseferdighetene dine for tiden, men du kan godt få utdype og begrunne påstanden din nærmere! (-anbefaler at du leser tråden en gang til før du svarer)

Hvilken stråbonde vil anbefale en nybegynner til å kjøpe nakker fra Whiting?? èn av disse koster like mye som et sett, og skal du ha tre farger som sikkert er minimum, snakker vi fort 1500kr og da har stakkaren hverken tråd eller krok... Men da kan han ihvertfall knytte fine fjær på fortommen[^]

Jeg kjenner ikke mange som har knytt sine første ulldotter med 500kr's nakker[ :D !] men det gjorde altså du

Du er visst litt full i røverbrus selv! Jeg har bundet nærmere tusen fluer med stikka mi som du påstår holder til maks noen hundre fluer[8]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp 10 løse fjær da vel, så har dere råd til både eventyr- og røverbrus[8D] Får kjøpt de på: http://www.gero.no/default.asp?mnuMain=5&mnuSub=41 . At man må ha tre farger med fjær er jeg ikke helt enig i, jeg har kun en Whiting nakke i fargen grizzly(kosta jo ca. 1000kr, men den bare varer og varer...kansje evig[ :D ]). Bruker selv nesten bare grizzly fargen til tørrfluer,synes denne har best kvalitet og passer til de fleste fluer.Dårlige billig nakker brukes kun til haler på nymfer,strimere etc,alt for korte og brede fjær til små fluer.

Edit: Måtte spise frokost,rakk ikke å skrive helt ferdig[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er på tide med en liten kommentar, siden denne tråden er i ferd med å ta litt av..

1. kjøp delene løse. det gjelder stikke, trådholder og materiale. da får du ting som holder.

2. meld deg på et fluebinderkurs. veien fra nybegynner til viderekommen er kortere enn du tror.

3. kjøp materiale av kvalitet. uansett hva folk måtte mene så er det mye enklere å jobbe med! når det gjelder fjær, så finnes disse i mindre poser og koster ikke mange kronene, selv for whiting. stikka behøver ikke hete renzetti eller hmh, ei enkel stikke holder lenge hvis du bare behandler den riktig(ikke gå fra noe som står fast i stikka fx).

4. bruk tida. fluebinding er og blir et pirk arbeid. kjøp gjerne en video eller ei bok du studerer nøye.

5. legg inn bildene av dine første fluer på fiskersidens forum. så kan medlemmene komme med innspill til hva som kan forbedres.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.