Gå til innhold
Fiskersiden

Billig fluebinderpakke


bjørnerem
 Share

Recommended Posts

Enig med ErikR.

Ford perfekt: Er det en ting som er viktig for å klare å binde gode tørrfluer så er det en kvalitets nakke. Rams mente sikkert ikke at en nybegynner trenger 3 nakker for å komme igang, så den komentaren blir for dum. Skal man binde tørrfluer i fra krok 14 og nedover som ser sån nogenlunde ut så plundrer man mer en nødvendig med en jalla nakke. Jeg bandt mye forskjellige fluer til alt mulig rart i starten, men var det en ting jeg ikke gadd å plundre med så var det små tørrfluer før jeg fikk meg en genetisk nakke. Så hvis en nybegynner har tenkt å binde fluer til ørretfiske så er en kvalitetsnakke eller en pose med fjær fra en sån nakke et must for å få glede av bindinga etter min mening.

Kvaliteten på binde matriale har kanskje ikke all verden å si på de første testfluene, men så fort man er over stadiet å lære seg de enkleste teknikene og utseende på flua begynner å bety noe så er kvaliteten på matrialene viktig for å få et godt resultat. Det er da de fleste nybegynnersett (de jeg har sett) begynner å bli for dårlige.

Derfor sier jeg som mange andre her at hvis man enten kjenner en som binder fluer eller stoler på den lokale utsyrspussheren så plukk ut et sett med gode matrialer og verktøy selv. Bedre med noen få gode matrialer som gjør at det blir enklere å få et godt resultat en masse rart man ikke har brukt for og som i tilleg har en dårlig kvalitet som gjør bindinga vanskeliger.

Flue binde kurs er en veldig fin måte å starte på. der lærer man teknikkene av noen som kan det og man finner ut om det er morsomt å binde fluer uten at det koster skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Ford perfekt, selfølgelig er bedre å kjøpe seg et sett ti l 500kr for å finne ut om du er intresert i begynde med fluebinding, å kjøpe løst blir utroligt dyrt for mennesker som skal prøve ut en hobby.

løst koster det fort 500 kr for tråd og trådholder.

det beste alternativet er å låne utstyret til en kompis eler gå på bindekurs før du kjøper utstyr, du kan som regel låne utstyr på bindekurs, når man først vet at dette er en hobby man ønsker å bruke tid på så er det beste å kjøpe seg litt dyrere utstyr og materialer.

Rønsingen, håper alle som begynner å binde fluer forstår at tørrfluer str 14 og mindre ikke er fluer å prøve seg på i begyndelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein: Det spørs hva og hvor man skal fiske.... Men jeg forstår poenget dit. Var på et fluebinde kurs for ikke så lenge siden og der bandt "ferske" fluebindere royal vulf i krok 22 og diverse myggklekkere i fra 22-18 etter 10 t kursing, vi bandt vel en flue på krok 12 mens resten var i fra 14 og nedover så at det er ikke mye som skal til før man klarer å binde små fluer så lenge man har god veiledning. Saken er selfølgelig noe anderledes hvis man har lyst til å prøve uten å gå på kurs da lønner det seg å starte med større fluer en 14...

En liten avsporing: var på to kurs i desember for å ha noe å finne på hvor jeg ikke hadde de helt store forventningene til å lære så mye siden det har blitt et par tusen fluer opp igjennom, men jeg lærte faktisk en del nyttige små ting som jeg kommer til å få glede av i framtiden, det jeg fikk testa diverse matrialer (whitting spey og annet nytt) før jeg kjøpte det var heller ingen bakdel. Så et fluebinde kurs er ikke bare for de helt ferske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo selvfølgelig enig i at kvalitetsnakker (og andre materialer) tar fluene til et helt annet nivå, men at de ikke er nødvendige for nybegynnere! Er også helt enig i at fluebindekurs er et godt valg for å se om interessen er der, og for å ta deg opp mange nivå i løpet av kort tid.

Rønsingen: Må presisere at det er stor forskjell på ørretfluer og "resten" (laksefluer, streamere ol). Jeg binder helst sistnevnte og synes de store,billige kinesiske nakkene fungerer fint til det! Selv om de store Coq-nakkene er rimeligere enn tørrflue-nakkene, klarer ihvertfall ikke jeg meg uten 5 grunnfarger til laksefluer.

Og det jeg reagerer på når det gjelder Rams er at kommentarene hans (kanskje ubevisst?) får andre til å føle seg som idioter. Utsagn som i overført betydning betyr: "ok, du dreit deg ut, men alle andre styr unna!" synes jeg er unødvendig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier heller ikke at man er avhengig av genetiske nakker for å binde fluer, til laks og sjøørret og diverse streamere osv trenger man ikke noe bedre en kinesiske nakker (selv om det finnes bedre og dyrere alternativer også her), men hvis nybegynneren har planer om å primært fiske etter ørret så er det vanskelig å komme unna de store fordelene med en genetisk nakke når det gjelder tørrfluer. Resultatet blir også bedre på større fluer med disse nakkene, selv om forskjellen ikke er like stor her.

Husker ikke prisen på de forskjellige kinesiske nakkene men blir vel fort 500kr+ for 5 farger?

Mens man får feks whiting combo i grizzley/brown for 600kr (billigere og ok alternativ er keough combo som havner midt i mellom whiting og en god kinesisk nakke ca 300kr)

Skal man da kun binde laksefluer eller streamere så er det klart at det lønner seg å kjøpe 5 kinesiske nakker, men hvis man skal binde ørretfluer så er whiting comboen et veldig godt utgangspunkt siden man får 2 farger som holder lenge og som har en god kvalitet.

Så i bunn og grun så kommer det helt ann på hva personen har lyst til å binde og dermed så blir det ikke så lett å si hva som er best for hver enkelt.

En liten avsporing til: Egenskapene til de forskjellige typer hackel er veldig forskjellig, et godt hackel i en tørrflue binders øyne er ikke det samme som for en som binder laksefluer. et hackel til tørrfluer burde være så jevnt som overhode mulig i tilleg til relativt stivt. Mens det til en lakse flue heller burde ha en mer taperende lengde på fibrene (grantre form) for at fluene skal se fine ut. for stive fibre gir heller ikke det livet ei god lakseflue skal ha(min mening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er uenig med dere når dere snakker om hackel.

selv har jeg moderne laksefluer som hovedområde. jeg bruker KUN stivt hackel ala whiting og metz når det kommer til kroppshackel. hvorfor? jo det er stivt og skaper turbulens, slik at flua svømmer mye bedre enn den ville gjort med en kinesisk nakke, der fibrene på fjæra legger seg døde bakover selv i svak strøm(tenk muddlerhode prinsippet) .i tillegg ser flua penere ut og materialet er lettere å jobbe med. de fleste har vel opplevd å binde ei større lakseflue og man skal binde inn et kroppshackel, oi fjæra er for kort..genetisk hackel,tørrflue hackel i dette tilfellet har tynnere og lengre stamme noe som muligjør kroppshackel selv på ei stor flue. på en større flue er man nesten avhengig av det.

fronthackel derimot, bruker jeg ofte kinesiske nakker. men også her bruker jeg whiting til det meste. ikke fordi det er nødvendig men fordi det ser penere ut. anvender her ofte rooster bronsegrad. ikke så lange fjær på disse. fronthackelet har jo som oppgave å svømme, så da er det bare en fordel med et billig hackel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Svein(Hunter) når det gjelder å starte bindingen.

Les https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...,til,nybegynner

Nybegynner feil er ofte at man skal "sluke" alt med en gang [ ;) )]

Bind først kropp/hale, og gjør det til du mener at det er bra, så går du over til hackl(du skifter krok for hver gang).

Når du mener det sitter går du over til vinge osv osv......

Du må ta steg for steg, ellers kommer du til å slite med å lære [ :D ]

Fluebinding er ikke lært på en vinterkveld, har erfaring [:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette tullet med at man må bruke 1500,- kr på kvalitetsnakker om man vil starte fluebinding? Mange butikker selger pakker med 12 saddelfjær til 80-90,- kr. Her f.eks:

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=p...products_id=943

En stor del av det å lære seg fluebinding, er nettopp det å lære seg å velge rette materialer. Til å begynne med er det ikke noe problem med en rimelig stikke, men om man skal binde laksefluer så vi det aller billigste modellen ofte ha problemer med å holde skikkelig på kroken. Om man skal legge litt ekstra i noen del av utstyret, så ville jeg ha sørget for å kjøpe en bedre trådholder med keramisk trådfører. Denne trenger ikke koste mer enn 50-60 kr mer enn den som følger med slike sett....

Som flere i denne tråden later til å tro, så dreier seg over hodet ikke om snobberi, når flere med lang erfaring som fluebindere gir råd om kjøp av materialer og utstyr. Og ikke trenger det å koste noe særlig mer heller, kanskje til og med mindre. Men jeg har jeg har veldig liten forståelse for de som mener at nybegynnere fint greier seg med dårligere materialere.

Til de som synes det er greit at nybegynnere plages med dårlige materialer, håper ikke at dere skal holde fluebindekurs....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErikR: Ser pointet ditt når det gjelder stivt hackel, men det at mykt hackel bare legger seg rundt krokskaftet selv i svak strøm syns jeg virker merkelig. har du sett dette live? Har i hvertfall sett noen undervansfilmer/bilder av laksefluer og der er ikke akkurat mykt hackel liv løst... Hvis hackelet i fra en kinesisk hanenakke legger seg flatt så vil vel det samme skje med vinger av rev og tempelhund?

olea: Ingen som har ambefalt noen å kjøpe nakker til 1500...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et fluebindesett i gave (etter ønske) for noen år siden som jeg har hatt masse glede av. Da jeg skulle finne frem til dette settet så jeg på noen forkjellige og endte opp med å ønske meg et sett som jeg synes så bra ut. Og det var det forsåvidt. Jeg ser nå at jeg kunne komponert et sett selv om ville passet meg mye bedre, men det var jo tross alt ikke kunnskap jeg hadde da. Har forresten akkuratt fått ny bindestikke i julegave som jeg snart skal teste ut [ :D ]

Til dere som har litt mer erfaring enn meg (f.eks ErikR):

Kanskje noen av dere kunne gått laget en liste over hva du bør kjøpe inn som en startpakke. Hvis man kan lage en liste over hva man trenger til 10 fluemønster for SØ og laks i elv, SØ i saltvann etc. Kunne vært en kanonbra artikkel for de som ønsker å starte med denne hobbyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rønsingen: all respekt for det du driver med og håper ikke dette oppfattes som at alt jeg sier er rett og alt det du sier er feil..MEN dette er ting jeg har testet. var min store helt frødin som gjorde meg oppmerksom med dette med hackel. du burde sette deg litt bedre inn i dette med vinger og hvordan de oppfører seg i vannet. det er taperingen på vingen som avgjør om fluen svømmer bra eller ikke. også håpertypen spiller inn. tempelhund har blitt manges favoritt de siste årene. her er det viktig å vite hva slags hår passer til hva slags strøm. tempelhundshår passer fra rolig til ikke alt for sterk strøm. til sterk strøm vil hårene kollapse og legge seg rett uten å svømme noe særlig. til slik sterk strøm bruker jeg for det meste bucktail.

tenk deg fluen i vannet. du har bundet på et whiting hackel (gjerne grad 3 dry) fibrene står rett ut og "brøyter" seg gjennom vannet. det flyttes på mer vann og dette vannet skaper turbulens. pga denne turbulensen svømmer vingen bedre. hvis man da fisker med tubeflue og i tillegg bruker conehead blir effekten svært bra..

men tror allikevel ikke du tar pointet mitt. jeg bruker aldri grad 1 tørrflue nakker. grad 3 holder mer enn nok. er jo ofte ikke de minste fjærene man bruker. men legger man til de andre fordelene jeg nevner i tråden over mener jeg at dryfly hackel har mange flere fordeler enn kinesiske nakker har.

jeg brukte selv billignakker i mange år. ble dritt lei av at de gikk i stykker eller ikke så pene ut. åpnet en helt ny verden for meg etter at jeg gikk over til skikkelige fjær. jeg mener man må velge. enten ha stiv vinge og mykt hackel (spey/dee flue) eller stivt hackel og myk vinge på de fluene som skal ha kroppshackel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jfarmen:

skal ikke se bort ifra at det kommer noe slikt. tror også det kan være nyttig å føre opp en liste med det aller mest nødvendige. får stadig vekk mail fra nybegynnere som spør hva de skal kjøpe inn. kanskje ikke alle blir enige når det kommer til hackel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Slik jeg ser det så vil jeg til en som aldri har prøvd fluebinding,anbefalt et billig fluebindersett.

Til en som har prøvd fluebinding, og tror at han kommer til å binde en del fluer så ville jeg ha anbefalt å fått hjelp til å plukke ut bra saker innen hans interesseområde,eller kjøpt et sett som matchet dette.

Ellers så er diskusjonen omkring hacklekvalitet interesant.Er enig i at et stivt kvalitetshackle skaper mer turbulens og liv,men har man ikke slikt hackle kan man jo gi flua litt liv men stanga [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel ting jeg stusser ved.

Hvor mange personer i denne verden har stått og sett på fluas gange i mange ulike strømmer? Svært få om noen tipper jeg, har enda tilgode å se filmer som viser gangen mer enn noen få meter eller sekunder i strekk.

Hva betyr det egentlig at flua svømmer?

Det er jo merkelig at f.eks frødins fluer ikke fisker nevneverdig bedre enn andre mindre livlige fluer?

Etter å ha "sovet" meg gjennom frøding bindefilmer sitter jeg enda med tanken: "når har du sett hvordan fluene dine beveger seg", hvis noen kan referere til studier av fluas gange og ikke bare teori, så hadde det vært utrolig artig å se nærmere på.

Når det gjelder sett eller ikke ville jeg ha lånt noe utstyr for å se om dette er noe. Vanligvis er det noe man vil fortsette med om man er aktiv med flua, noe med egen berikelse å gjøre.

Får du ikke lånt ville jeg gått for sett eller tatt høyde for maks 2 mønster man kjøper materialer til. Man lærer som man binder og hvilket nivå man ønsker å komme på avhenger bare av tidsbruken, ønsket om å bli bedre, samt kjøpe ekstremt dyre materialer.

Jeg kommer f.eks aldri opp på nivået til min fluebindende kompis i Flekkefjord rett og slett fordi jeg sikkert ikke har talent nok, aldri vil bruke så mye tid på fluer, ikke kjøpe Jc nakker til 2500 spenn for så og selge fordi de har feil dråpeform, eller sitte oppe midt på natta for å farge fluebindingsmaterialer i topp kvalitet.

Begynn enkelt, et sett er helt greit, skjønt det er mye enklere med ei god bindestikke.

Merka det nå etter at min gamle gikk fløyten og jeg fikk ny til jul[ :) ]

En annen verden, akkurat som det var den gangen man gikk fra Ron Thompson på Obs til ett eller annet mye dyrere.

Gleden ligger jo ikke i prisen eller nødvendigvis kvaliteten, men hva man trives med på det nivået man er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErikR: Forstår godt hva du mener med det stive hackelet, når det gjelder det å "flytte" vann, men er fortsatt litt uenig når du sier at mykt hackel klistrer seg rundt kroken selv i relativt svak strøm. Dette er bare ut i fra min egen teori og erfaring og er så absolut ingen vitenskap...

Veit det finnes diverse "strømtanker" hvor det går an å se hvordan flua beveger seg, hvor disse er mulige å få tak i veit jeg ikke, men har man en sån en så kan man i hvertfall få et inntryk av hvordan fluen beveger seg i vannet.

Er det whiting dryfly nakker du bruker eller er de store hane nakkene (husker ikke hva de heter i farten) i fra whiting du bruker til fluene dine ErikR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Rønsingen!

Det er absolutt mulig å få inntrykk av hvordan ei flue oppfører seg i vannet. det er kanskje ikke lett å få øye på ei flue fisket med synkeline. men fisker man med flyt er det ikke vanskelig å spotte naboens flue eller enkelt å greit studere flua fra kompisen, når dere vil sjekke hvordan ei flue oppfører seg. det finnes også flue testings akvarier/maskiner som kan brukes til dette formålet. har selv brukt tid på å studere de ulike hårtypers oppførsel i vannet. mye å lære på akkurat dette.

jeg vil også si at fluebinding er mye mer enn det å binde en flue og få fisk på den. mange er som tres bien sier, at de lever og ånder for fluebinding. dette behøver ikke ha noenting med praktisk fiske å gjøre. fluebinding er i seg selv en tilfredstillende hobby for mange.

når det gjelder mitt valg av hackel er det 3 produsenter som gjelder: whiting, ewing og metz. ewing er ikke så bra som de 2 andre så her har jeg gått for dry #1. perfekt etter min mening. desverre er det vanskelig og dyrt å skaffe slike nakker i ønskede farger. innen kort tid vil jeg derfor farge nakkene selv og kjøpe inn nakker fra utlandet. på metz klarer jeg meg fint med grad 3. whiting bruker jeg helst rooster nakkene. skal du ha noe som duger til skikkelig kroppshackel her, ville jeg gått for grad 1. jeg bruker selv silver og bronse grad nakkene. mest til fronthackel men også litt til kroppshackel. rooster nakkene er ikke på langt nær så stive som dryfly nakkene. hadde jeg kun drevet med privat fluebinding hadde jeg neppe hatt like mange nakker som jeg bruker nå. men ettersom jeg binder mye fluer for salg er jeg avhengig av å bruke kvalitets materiale..

har også brukt coc de leon nakkene, uten å bli overdrevent begeistret..

er du interessert kan jeg sende deg noen fluer, så kan du si hva du mener. evt hva du ville forandret på...

mange vill sikkert brukt sadel fjær. dette bruker jeg også selv iblandt. MEN det er liten eller ingen tapering på disse. ikke samme effekt. mao.

når det gjelder det med at fjærene legger seg bakover, så tror jeg effekten er mye større på tubefluer. når jeg snakker om sterk strøm så er det ofte flomman fisker i. og da nytter det lite med enkelkrok str 9 etter min erfaring. på mindre fluer spiller det liten rolle hva du bruker. men et dryfly hackel er enklere å jobbe med og gjør hele prosessen enklere og det ser meget penere ut.

en flue skal svømme uten hjelp av stanga mener jeg. før fisket jeg ofte med vipping i stanga og drag i lina. etter jeg sluttet med det fikk jeg mye mere fisk. dette hadde kanskje også sammenheng med at jeg gikk over til kvalitetshackel. på den annen side, hvem vet hva laksen liker?? jeg har iallefall mine klare tanker om laksefluer og laksefiske. jeg tror uansett at laksen like gjerne hadde tatt en krok med litt ull på, som ei vakker moderne lakseflue. rett sted til rett til (off topis dette).

jeg hadde forresten helt samme oppfatning som deg rønsingen tidligere. trodde kroppshackelet skulle svømme. men etter å ha blitt grepet av nye teorier og nye testinger ble fluebindingen min aldri den samme. spesielt etter å ha blitt introdusert til frødins tanker og tolkinger av en moderne lakseflue (noe mange sikkert har skjønt). jeg mener bestemt at fluene mine gav mere og større fisk, samt at de ble mye mer holdbare. flere av laksefluene mine har jeg hatt i 2 sesonger, men må nå kastes grunnet sløv og rusten krok. mange sier at de er fornøyd med at en flue gir EN fisk. det finnes ikke noe surere i denne verden enn å få en fin laks for så å oppdage at flua er ødelagt. NEII!!det var den eneste varianten i skrinet. kanskje var det er merkelig variant du bandt forrige vinter som du ikke hadde tro på, men som av en eller annen grunn ble liggende i skrinet og tatt frem da alle dine vanlige fluer sviktet..

synes dette var en meget interessant debatt. artig å høre folks mening om fluebinding. så får starteren av tråden ha oss unnskyldt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.