Gå til innhold
Fiskersiden

Hjemmemekka meitestang.


LasseB
 Share

Recommended Posts

Jeg har i den siste tiden laga oppgradert den gamle haspelstanga til ei meitestang med mykere toppdel, for å lettere kunne se napp.

Slik gjorde jeg, kort fortalt. Bilder kommer lenger ned i teksten.

Toppdelen av stanga hadde brukket av på midten, så jeg fant fram en fluestangtopp som også har blitt brukket en gang i tiden, og begynte å strippe den for stangringer. Når bare toppøyet var igjen, kutta jeg ned fluestangtoppen slik at den passa godt til den brekte delen av haspelstanga, slik at stanga nå er tre-delt. Haspelringer ble festa på fluestangtoppen, og toppdelen av den nåværende meitestanga fikk noen surringer, for å hindre at den ikke sprakk når jeg tredde toppdelen på mellomdelen.

Virker kanskje litt dårlig forklart dette her, så kanskje bildene forklarer bedre.

Toppdelholken fikk en forsterkelse for å hindre sprekking.

020120061957496IO8I19M1qp2.jpg?41

Snakeringene på fluestangtoppen ble fjerna, og byttet ut med haspelringer.De ble surret fast til stangtoppen med gul fluebindertråd og surringene fikk et forsterkende lag med fluebinderlakk etterpå.

02012006195749k58fJ39nFTPY.jpg?100

Bruddet som tidligere hadde skjedd, gjorde jeg glattere og finere med sandpapir.

02012006195749lPVs4jFcTxf8.jpg?93

Den knekte toppdelen av haspelstanga til venstre, og til høyre ligger toppdelen. I bakgrunn, spolen til Libra'n min.

020120061957509pO539PAq219.jpg?70

Toppdelen og mellomdelen satt sammen.

020120061957504Wo81E76UvyI.jpg?9

Den nå tredelte meitestanga.

02012006195750xE9kp83d2yxu.jpg?89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennede dette ja,blir i vertfall en stang med personlig preg:-) Driver å reparerer en ismeitestang jeg brakk forige vinter,blir noe kortere så den skal brukes til balansepilker og røyeblinker. Brukes tykkere tråd til surring av stangringer trur jeg(var vertfall det på ismeitestanga) kansje noen kan lære oss noe om surringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk fluebindertråd. Sett den i en "litt slakk" trådholder. Surr noen runder for å feste tråden. Så lar du holderen henge under stanga som holdes horisontalt. Hold om mulig på hver side av surringen. Så er det bare å rotere stange slik at trådholderen slenger rundt. Er trådholden for slakk vil det funke dårlig da tråden fyker ut av spolen. Er den passe slakk slipper du å dra ut tråd etter hvert. Denne metoden gir mye tettere og finere surringer enn om du vikler tråden på annen måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse: surret du stang sent nyttårsaften eller er det andre grunner for litt uheldig trådføring? [ :) ]

Ta en titt på bloggsiden min så vil du kunne få noen tips mht til stangsurring. Hadde litt for mye tekst til det ene bildet i fotoserien i bloggen min - men skal se om jeg kan få kortet teksten ned der, så den får plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen23: Før stangbruddet skjedde, var stanga 9 fot. Nå tror jeg den er oppe i rundt 10,5 fot.

Kim Andre: Yesda, jeg bruker fluebindertråd ja, av typen jeg nesten aldri bruker.

Henning: Hahahahaha [ :) ]! Hva skal jeg svare? Det er vel flere grunner til dette, men ja, det var nyttårsaften. Måtte trekke meg tilbake fra festingen en liten tur, for å "komme meg", og da fant jeg på å lage denne stanga [ :P ].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.