Gå til innhold
Fiskersiden

Mormyshka


HåkonS
 Share

Recommended Posts

Hei, vil nå begnne med isfiske, mormyshka, og er usikker på hva jeg skal kjøpe. Skal fiske etter abbor, ørret og røye. Vet at det finnes superlette haspelstenger for mormyshkafiske. Skal jeg velge en sånn, eller er det best å kjøpe en følsom varpestikke(skal bruke mormyshkaer som er 3-4 mm)? Noen som har tips? Gjerne med link. Og når det gjelder varpestikke, er det meningen at man skal dra inn fisken for hånd? Skjønner ikke helt hvordan man bruker sånne.[:I]

Svar tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefalt varpestikke til mormyshka-fiske. Poenget med varpestikker er: at man skal tvinne/snurre sena rundtde to "pinnene" som stikker ut. Det fører til mindre klussog knuter på sena, samt at sena ikke blåser bortover isen og du drar fiske raskere opp. Får du derimot stor fisk på kroken burde du dra inn sena for hånd.

Skulle du velge en kraftigere stikke til stor fisk, burde du montere en føler på tuppen hvis du skal fiske med mormyshka.

Sikkert også andre meninger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varpestikka fanger opp sena med de to piggene i hver ende. Når man skal "varpe" opp en fisk, skal all bevegelse skje i den hånda du holder stikka. Det blir en roterende bevegelse i håndleddet. Litt trening er kanskje greit. Hvis fisken er stor er det kanskje greit og kjøre den på vanlig måte hvis man er usikker. Husk på at du bruker ganske tynn sene, ta det rolig.

Varpe stikka har fordeler og bakdeler.

PLUSS-

Bedre kontroll på løs sene, du har kontroll på små forandringer på dybden fordi at du har med deg dybden fra forrige hull sålenge du ikke sveiver inn og at du kan ha et høyere tempo uten at naboen registrerer noe(konkurranse)

MINUS-

Litt klumpete, men det er mange typer så det er sikkert noen som passer for deg.

Sjøl bruker jeg varpestikke kun når jeg får problemer med sena pga vind eller vorter på isen.

Men det er ganske artig og "skru" 500 grams+ opp av hølet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.