Gå til innhold
Fiskersiden

Havabbor flekkefjord - igjen


Gjest Tobbi
 Share

Recommended Posts

Gjest fiskefritid

Fangstrapport i går 4/12-06

En lokal garnfisker kom innom butikken i går og ville fortelle om en utrolig fangst, han kunne ikke forstå hva som skjer!

I romjulen hadde han garn ute for å få torsk, på 30 meters dyp.

I ett garn endte han opp med 24 havabbor fra 0.5 til 2 kg og 2 St. Petersfisk. Torsk var det heller lite av.

For 2 dager siden hadde han garn ute igjen, og fikk 4 havabbor.

Jeg vet dette er skikkelig surt for oss som sveiper med stenger, men dette må tyde på at noe skjer. Havabboren overvintrer vel kanskje i fjorden hos oss?? Noen meninger?

Jeg sa han burde gå til avisen med det, men han turde ikke, var redd for uhyggelige reaksjoner fra stangfiskere. Men han fisket ikke målrettet etter havabbor, og kan desverre ikke reservere garnet for torsk...

Har du båt i nærheten er det fortsatt mulig å få HA på stang, bare fisk litt dypere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva vi TRO om Oslofjorden også og vel har fått noen beviser på her også. Yrkesfiskerne får havabbor i garn vinterstid, men da mye dypere enn sommerstid - faktisk ned mot 70-80 meter. Forskes det noe på havabboren nede hos dere? Om ikke ville jeg informert havabborprosjektet om fangstene nede hos dere nå. http://www.seabass.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Det taes også endel HA av de som pilker etter torsk i Oslofjorden vinterstid og som Espen sier - på betydelig dypere vann enn om sommeren.

Det var vel rimelig tidlig vi fikk se noe HA av en bekjent av deg Henning i fjor, tatt på stang på rundt 20 meter i Oslofjorden [?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Det taes også endel HA av de som pilker etter torsk i Oslofjorden vinterstid og som Espen sier - på betydelig dypere vann enn om sommeren.

Det var vel rimelig tidlig vi fikk se noe HA av en bekjent av deg Henning i fjor, tatt på stang på rundt 20 meter i Oslofjorden [?]

Nei ikke såå tidlig Caddis; 28. mars... men da på 50 fots dyp - nøyaktig nedplottet på gps'n min..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

sitat:Opprinnelig postet av caddis

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Det taes også endel HA av de som pilker etter torsk i Oslofjorden vinterstid og som Espen sier - på betydelig dypere vann enn om sommeren.

Det var vel rimelig tidlig vi fikk se noe HA av en bekjent av deg Henning i fjor, tatt på stang på rundt 20 meter i Oslofjorden [?]

Nei ikke såå tidlig Caddis; 28. mars... men da på 50 fots dyp - nøyaktig nedplottet på gps'n min..hehe

I slutten av Mars må jo sies å være tidlig da [ :P ] Kan vel tyde på at de er i fjorden hele året[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Ble jo tatt på flue fra land her langt uti oktober og i fjor ble de første jeg hørte om tatt på dorg i overflaten i april, dvs at ifjor var det 8måneders HA sesong her...og da snakker vi stang :-)

Mener det ble tatt en allerede i mars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2004 tok jeg HA i Oslofjorden 7.november. At den taes i mars gjør at sesongen begynner å bli lang. Det faktum at den også taes på torskepilking imellom syns jeg INDIKERER at den er her hele året - så det gjeder kanskje bare å finne ut hvordan/hvor og regne med endel blanketurer. [ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.