Gå til innhold
Fiskersiden

Torsk 3,1kg + flytbrød etter småsei (mange bilder)


Belarnion
 Share

Recommended Posts

Jeg og min minste søster er de to eneste som virkelig er interessert i fisking i familien vår. Derfor la vi ut på et par ekspedisjoner sammen denne jula.

Selv bor jeg sørover, men familien bor i Sandnessjøen. Det var et hinsides fantastisk vær stort sett hver dag. [ :D ]

Først bilder av naturen, været osv [ ;) ]

minimini7januar1407gl.jpg

minimini7januar1786me.jpg

minimini7januar2057lh.jpg

minimini7januar2492ra.jpg

Så et bilde av den minste fiskeren:

minimini7januar0995so.jpg

På dagtid oppdaget vi vanvittig mye småsei innenfor moloen til den lokale småbåthavna.

minimini7januar1338si.jpg

Vi bestemte oss for at vi måtte prøve å få tak i noen av de senere på dagen. Jeg lot lillesøstera mi få prøve seg først med sin egen stang og en liten ørretsluk. Det tok 15 sekunder før den første satt...

minimini7januar2861fo.jpg

Det viste seg at det var litt vel simpelt. Rett og slett kjedelig. Seien var såååå lettlurt (som all småsei i bunn og grunn er). Derfor fant jeg ut at vi skulle prøve noe annet. Flytbrødfiske etter sei har jeg ikke hørt om før, så det gjorde vi. [ :D ]

Brød:

minimini7januar2798kf.jpg

+

Masse Fisk:

minimini7januar2842gq.jpg

+

Fiskerinnen med hennes eget fiskeutstyr:

minimini7januar2640us.jpg

+

En stakkars godtroende fisk:

minimini7januar2800ak.jpg

= Sei(er) med brød!

minimini7januar2757pw.jpg

Neste dag skulle vi prøve oss på torsken som vi så svømte under og gjennom småseistimen med jevne mellomrom. Skikkelig mafia den torsken. Sikkert 20+ av de i stim. Det var litt vanskelig å anslå størrelsen på fisken under vann. Likevel var det tydelig at denne var stor nok for gryta...

Fiskerinnen slapp til først med sitt eget utstyr og 0,25mm snøre. 10 minutter og en lang, hard kamp senere (Det eneste jeg gjorde var å løfte fisken opp av vannet) 1stk megastolt søster:

minimini7januar2726gg.jpg

Torsken var smellfeit, hadde masse deilig rogn og veide 3,1kg. Både jeg og lillesøstera mi var enig i rogna smakte utsøkt. [^]

Nord Norge viste seg fra sin beste side og vi fikk fisk hver eneste dag ved denne småbåthavna (Vi har desverre ikke båt enda). De fleste torskene veide mellom 2 og 3kg. Den litt større småseien vi fikk veide rundt 1,0kg - 1,5kg. Én gang fikk jeg småsei og torsk på en og samme sluk : [^]

minimini7januar2955qe.jpg

jeg gleder meg til jeg skal nordover igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er småbåthavna som ligger "vegg i vegg" med kommunehuset til Sandnessjøen. Dvs sør for Sandnessjøen sentrum og slipen. Finfint å stå der og kaste utover (for de litt større) og sleppe snøret rett ned fra flytebryggene (for de mindre). Sørg for å være der en time eller tre før full flo. Da er det som regel best. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.