Gå til innhold
Fiskersiden

Brønn-ørret


Krinor
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Helt klart, og ørret er en sosial art!!!

Ja er de det ? Er vel ikke spesielt sosiale utenom gytinga (med mindre de lever i overbefolkede vann.) Man finner som regel bare 1 ørret på en standplass i en elv f.eks. De slår seg ikke sammen to og to for det er så sosialt. Nei, de kjeppjager den andre for å få plassen for seg selv.. ikke spesielt sosialt det der gitt [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gytevandring er ørreten rimelig sinna, og holder go plassene for seg selv. På en standplass i elven der ørreten feks lever hele livet (ikke ørret som vandrer fra vann til elv) så kan det stå flere. Om ørreten går i stim eller ikke er veldig opp til størrelse. Opp til en kilo ca, og opp til 1,5 - 2 i sjøen, går ørreten ofte i stim. Over dette blir de mer asosiale og går mer for seg selv, men til og med de store kan gå i stim. Ofte fordi de endrer spisevaner, de mindre spiser fluer, larver, klekkere etc i skorpa, og noe marflo og nymfer på bunnen, de store spiser mer fisk. Ikke så mange store som små. Ørreten er nok mer en stim fisk enn ensom fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jeg trodde dette var en sprø tråd når Svenna ba fint om at den ikke sporet av og voksne menn sporet den av med hard antropomorfisme og krav om at hensyn til ørretens psyke.

Jeg skjønnte at det var en sprø tråd når det endte opp med at Thor lærte Remy en ting og to om ørret[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av StåleG

Haha! Jeg trodde dette var en sprø tråd når Svenna ba fint om at den ikke sporet av og voksne menn sporet den av med hard antropomorfisme og krav om at hensyn til ørretens psyke.

Jeg skjønnte at det var en sprø tråd når det endte opp med at Thor lærte Remy en ting og to om ørret[ :D ]

He he, men dette er fremdeles MIN brønn-ørret tråd! Ingen skal få spore den så totalt av. Jeg lærer nemlig en masse av dere om en liten skapning som jeg akter å slippe ned i brønnen min. Nå har vi jo sett at ørret spiser snegl, og da kan jo jeg slappe av fremover for det drysser en del snegl ned i drikkevannskilden min og DET er ekkelt det. Eklere enn ørretbæsj til og med. [^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men ensomhet kan de føle"....

Viss dere tror at en fisk kan "Føle" noe som helst. Dvs i menneskelig forstand, reflektere over at den faktisk er ensom, glad, har det vondt er redd etc...Ja da bør dere umiddelbart stoppe med sportsfiske. Den type mental kapasitet er det vel strengt talt bare bevist at mennesker har og noen få andre pattedyr kan være i stand til å ha. Honestly, en fisk er et instinkstyrt vesen som reagerer på impulser. En fisk til i vannet, ok nye impulser, ok ny aktivitet. Ingen impulser, ingen aktivitet. Så banalt....La oss ikke gjøre fisk til mere enn de er. Fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og instinktet forteller de til å svømme i stim. Merksnodig at den kommentaren kom mot en ørret, lurer på om det var noe annet uten fett finne det var snakk om [ :D ] "La oss ikke gjøre fisk til mere enn de er. Fisk!"

Thor: Ok, av de jeg har sløyet har jeg ikke sett noen sneglehus, men om du mener de små, sorte som lever i de fleste vann med relativt mykt hus, så er jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker spiser mye rart ja, ingen tvil om det.

Fikk nylig en halvkilos torsk som hadde en 3-4 cm stor stein i magen.

Fikk vite for fem minutter siden, at far min hadde ørret i brønnen vår da jeg var liten.[xx(]

Eg har åte auradrit!!

Det er ikke rart jeg er som jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Her spores det av.

Okay her er noe som kanskje kan stoppe den evige diskusjonen om fisk og smerte:

"FISH DO NOT HAVE THE BRAIN DEVELOPMENT THAT IS NECESSARY FOR THE PSYCHOLOGICAL EXPERIENCE OF PAIN OR ANY OTHER TYPE OF AWARENESS"

- Dr. James D. Rose, University of Wyoming

sitat:Opprinnelig postet av Remy

sitat:Opprinnelig postet av Tequila

Men å henge sprellende etter en krok, det liker de? [ :D ]

Smerte er fortsatt aldri bevist på fisk, men at de kan føle seg ensomme er bevist. Så ja![^]

For å føle ensomhet må man kunne føle. Fisk har knapt nok hjerne. Iflg. Carl Sagan oa. ligger hukommelsen i hjernebarken (neo-cortex) -som fisken vel knapt nok har i det hele tatt. Uten neo-cortex kan de vel ikke huske noe som helst?

Les selv på:

http://www.cotrout.org/do_fish_feel_pain.htm

Så tilbake til brønnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, nei det er nok ikke det.

Jeg bryr meg nok ikke så veldig mye om fisken som sådann. Hadde det vært trehjulsykler eller wienerpoølser som var bra for brønnvannet så hadde jeg nok sluppet nedi noe slikt også, men nå er det altså ørret jeg har fått det for meg at jeg skal ha nedi der, og da lurer jeg altså på om det finnes noen her som kan gi meg en skikkelig redegjørelse for hvorfor det er bra å ha nettopp fisk i brønnen, hva den gjør med vannet, hva den spiser osv.

...og da tenker jeg ikke på sånne ting som at ørreten driter i vannet. Auredriten hører jo liksom med da. Det er verre med mus og snegler og slikt som kan komme til å falle nedi og forurense vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å føle ensomhet må man kunne føle. Fisk har knapt nok hjerne. Iflg. Carl Sagan oa. ligger hukommelsen i hjernebarken (neo-cortex) -som fisken vel knapt nok har i det hele tatt. Uten neo-cortex kan de vel ikke huske noe som helst?

Dette tror jeg er veldig feil. Alt om Fiske hadde en artikkel for vel 1 års tid siden, nettopp om fisk og hukommelse. Forsøk viste at fisk tok lærdom av å ha sittet på kroken. Det ble fisket i et baseng med fisk som tidligere hadde erfart å sitte på kroken, og i et baseng med fisk som aldri hadde sittet på noen krok. Det var ekstremt stor forskjell i biteviljen til de to gruppene med fisk. Dette kan vel ikke forklares med at fisken har tatt lærdom av sine erfaringer. Dette krever vel en viss hjerneaktivitet? Og ikke minst hukommelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Fordelen er vel det at den spiser opp alt mulig som detter ned i brønnen, også rotter og mus hvis det skulle skje.

Men jeg synes ikke det er pent gjort mot ørreten, men men...

Høres stusslig ut å svømme rundt der nede alene resten av sitt liv.

Jeg tror ørreten har ganske enkle behov, så jeg er ikke så sikker på om tilværelsen blir stusselig. Det er jo dokumentert at ørret kan bli stående i den samme kulpen gjennom mange år dersom mattilgang er tilstrekkelig, samt andre behov er dekket. Andre behov = oksygen + skjulested for fiender (skulle tro dette behovet var rimelig godt dekket i en brønn [ :D ] ) Så jeg tror ikke en ørret i en brønn vil kjede seg eller savne frihet, slik naturlige reaksjoner ville vært for et menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Over fire år senere, hva har skjedd med fisken din, Krinor? B) Jeg har akkurat hørt om fenomenet og er veldig interessert i mer, og praktisk, kunnskap!

Noen her skriver at man i gamle dager spiste den ørreten fra brønnen - er det så lurt? Når den er blind og døv og lat og bare har spist det man uansett ikke vil ha i seg? Noen nye forskningsresultater innenfor fiskehelse og brønn som kan berettes om her? :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.