Gå til innhold
Fiskersiden

Historien gjentar seg, Isesjø 12.01.06(ny pers)


Flemms
 Share

Recommended Posts

I går var jeg en tur hos den lokale dealer’n for å hente meg ordentlig isbor, endelig. Det ble et 205mm UR ment for gjedde og stor abbor, nytter ikke å snylte på kompiser lenger så mye som denna kar’n fisker [ :D ] Så boret måtte jo testes, og planen var ismeite etter gjedde.

Det har jo vært ganske så elendig vær en periode nå og isen har faktisk begynt å bli skummel/usikker på enkelte store vann, men mine tanker gikk til gode gamle Isesjø. Så det ble til å stikke dit for å se om isen holdt. Isen var ok, 10-12cm over det hele, men med sånt mildvær vi nå har hatt så er det helt inne ved land isen går først. Så her bør man vær påpasselig.

Dagen i dag var nøye planlagt og forholden var som skapt for stor gjedde. Vel ute på fiske plassen var det helt dødt, ikke en gang en liten abbor pinne. De tre ismeite stengene fikk også stå urørt fra små gjedder. Det var en lettskyet grå dag, og sønnavinden rev litt i kragen. Mao helt perfekt, og jeg fikk bare mer og mer trua. Så det var bare å lene seg tilbake og vente, vente, vente og vente enda mer.

Ca. midt på dagen ga Micron M lyd fra seg. Førts en tre fire støt, så en pause og så en javn og fin tone slik bare Fox (sef., alt annet er bare skit [8D]) nappvarslere kan [ :D ] Herlig, pen fisk! Satt vel 60m unna og sparken fikk kjørt seg til max med isbrodder og det hele. Faktisk et must å ha isbrodder på blank is med litt overvann, som er noe av det mest ”slippery” du får.

Hadde i bakhodet hele veien bort at dette var dagen. Parkerte Formel-1 sparken og løftet ismeite stanga opp fra stangstativet….sveivet inn til jeg kjennet tyngde og ga et moderat tilslag…..naj…..grei gjedde. Det ristet og slo litt som en middels gjedde pleier å gjøre, så jeg tenkte i mitt stille sinn at det var en helt grei gjedde i 5-6kg klassen, men så…..ooouuuu….DÆVEN. Godstoget var i gang og det gikk som på skinner. Oouuuu…igjen og mine resonnement om denne dagen var et faktum. Dette var noe i kanon vekt, og det gikk og gikk. Hadde to tre saftige utras før jeg fikk ho opp under isen. Den kom bakfra og jeg skvatt til i det ho seilet opp under isen, forbi meg, og ned i dypet igjen. Fy å hel….dette var definitivt ny pers på isen, men hvor stor. Tanken begynte å fly….var det ny pers ”all over” på Isesjønen igjen, og for tredje gang??? Var den over 12??? Sitter den godt??? Jeg var spik mo alene på isen så her måtte alt gjøres korrekt.

Den store skjelven krøp seg på, og for et vanvittig skue det var å se en slik gjedde lyse opp under blank isen!

Madammen bydde opp på et par seige utras til før jeg den tredje gangen fikk nebbet opp av isen. Gjedde grepet, men den gang ei, den madammen ville opp på isen for alt i verden. Med et par sprell med sporden så skøyt hun fart opp av hullet og landet rett i fanget mitt [ :D ] Snakk om at det var meningen, denne gjedde skulle jeg bare få, det var MENINGEN! Litt panisk begynte jeg å gjøre det som nå måtte gjøres, avkroking, måling, veing, bilder….Avkrokinegen gikk som en lek. Reiv så opp min ny innkjøpte digitale vekt som har sin plass i venstre jakke lomme, uten å tenke på at den kun går til 10kg. Forbannet meg på det de produsenter som lager gode vekter kun til 10kg, her var det bare E-E-E å se på displayet, Helv**……! Så var det å ta spring fart med Formel-1 sparken for å hente en ikke digital vek som går til 22kg! Så fort har aldri den sparken gått 60m fram og tilbake.

Ingen problem egentlig for kvikksølvet strakk seg godt over på den røde siden av skalaen i dag.

Ny veging, måling og bilder og det mye omtenkte stevnemøtet var et faktum. 110 cm, nok en gang og 11kg. Dette er en ”Scale” vekt som jeg har teste før og den viser dessverre ikke noe mer enn 500g nøyaktighet(tror jeg), men den er riktig og nåla stod pal på 11kg [ ;) ] Så var det å gi henne et lite kyss før hun fikk sin frihet tilbake!

Flaks eller ikke, nope…dette er specimen fiske på sitt beste, Jeg visste hun var der, hadde avtalt et stevnemøte og stevnemøte innfridde til de grader. Men så er det ikke alle som har like bra draget på damene [ :D ] Ny pers på Ismeite gjedde, og den nye boret fungerte utmerket [ ;) ]

12012006190229LB4M83o3GAuC.jpg?86

En vakker dame på 11kg blank!

12012006190229v6AwRP27vQm7.jpg?41

110cm...og tredje gjedde på rad med fet kondis fra Isesjø..

12012006190229vq7243fJ2C7P.jpg?8

Ingenting er mere deilig enn når man setter tilbake en slik gjedde, det må bare prøves en gang [ ;) ]

120120061902295T5C1iKXG672.jpg?91

Rett etter et romantisk øyeblikk...om du ser litt etter ser du kansje litt tårer i øyekroken!?

12012006190229U8E8STh5rUhO.jpg?25

Nok en fantastisk dag på sjøen i mitt hjerte[ ;) ]

Edit: korrektur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gratz Flemming! Er det tredje gjedda på +10 på ett år fra isesjø nå? Utrolig fet og fin dame det dær gett... Skal snart utpå "perlen i østfold" selv nå,bare ikke isen blir tynnere!! Jeg og Loop har akuratt sotte å rigget stenger i stua her nå,å når man leser dette i tilegg får man ikke no særlig feber seh,hehe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Finfin madam det der ja !!

Ellers så syntes jeg at jeg ser deg for meg Olav, 150 høy med parkdress, cherrox og brodder bånn gass over isen på sparken [ ;) ]

Jepp, for å ta den Thor du vet hvem jeg er oppkallt etter. Født 02.juli...? KONG Olav[ :P ][ B) ][8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med feit og stor ismeitegjedde! Drøy kondis på disse isesjø-gjeddene dine! Gjedder på samme lengden her på Kvinger veier dessverre bare 8-10kg.

Men du får skaffe deg en bedre "gjeddevekt" til neste storfisk, slik at du kan melde den på i konken til blandt annet Avkroken/Storfisker.no![ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av AAB

Grattis med feit og stor ismeitegjedde! Drøy kondis på disse isesjø-gjeddene dine! Gjedder på samme lengden her på Kvinger veier dessverre bare 8-10kg.

Men du får skaffe deg en bedre "gjeddevekt" til neste storfisk, slik at du kan melde den på i konken til blandt annet Avkroken/Storfisker.no![ ;) ]

Ja, blir nok pent nødt til det! Har du noen tipps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.