Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske i Stjørdalselva.


Jagos
 Share

Recommended Posts

Da du skal fiske i den siste uken av juli så anbefaler jeg at du fisker med litt mørke fluer feks. hårvingevariant av Butcher. Jeg har hatt god suksess med denne flua i Stjørdalselva. Ellers så går det mye i oransje og grønne fluer. Bare prøv deg frem. Hvilket vald skal du fiske på forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Subbi

Da du skal fiske i den siste uken av juli så anbefaler jeg at du fisker med litt mørke fluer feks. hårvingevariant av Butcher. Jeg har hatt god suksess med denne flua i Stjørdalselva. Ellers så går det mye i oransje og grønne fluer. Bare prøv deg frem. Hvilket vald skal du fiske på forresten?

Skal fiske på Østkil og sonoset. Jeg og noen kompiser har leid det for ei uke [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner litt til Østkil og Sonoset. Jeg har fisket mye på valdet rett nedenfor Sonoset på Midtkil, og har tatt noen fisker der. Sonoset er en veldig spennende plass der elva Sona renner ut i Stjørdalselva. Akkurat det de to elvene møtes bør du prøve deg.

sitat:Opprinnelig postet av Jagos

sitat:Opprinnelig postet av Subbi

Da du skal fiske i den siste uken av juli så anbefaler jeg at du fisker med litt mørke fluer feks. hårvingevariant av Butcher. Jeg har hatt god suksess med denne flua i Stjørdalselva. Ellers så går det mye i oransje og grønne fluer. Bare prøv deg frem. Hvilket vald skal du fiske på forresten?

Skal fiske på Østkil og sonoset. Jeg og noen kompiser har leid det for ei uke [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Langfredagsnes er et spennende vald og et fint strekke. Jeg har lest og hørt mange utrolige fine historier om fangst på dette valdet. Det var i gamle dager det ble tatt mest fisk - hovedsaklig storlaks som stod ved Langfredagssteinen. Det er imidlertidig vanskelig å få flua til å riktig i strømmen ved langfredagssteinen. Det er nå desverre slik at det er blitt mindre laks lenger opp i elva og lengre mellom de store fiskene. Valdet er også avhengig av god vannføring for at fisket skal bli best mulig. Men jeg garanterer at det står ALLTID en storlaks ved siden av langfredagssteinen. Synd at du opplevde elendig fiske sist sesong, men det ble tatt en fin laks på 16,2 kg av en svenske. Det ble forøvrig også tatt 25 laks på dette valdet i fjor.

sitat:Opprinnelig postet av andersnulfire

Hej.

Sidste år lejede jeg og en kammerat vand på Langfredagsnæs. Fiskeriet var elendigt.Det kunne skyldes vandstanden. Men det værste var, at der fiskede mange flere stænger end lovet. Vi forlod det cirkus efter 2 dage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

heihei. jeg er ny i dette forumet. Har tenkt å bidra litt etterhvert. Jeg har fiska endel i stjørdalselva, og har noen favoritter . Skal legge inn bilder og mønster litt senere. Er ikke riktig klar ennå, jeg må ta bilde av de aktuelle fluene først. sunray shadow, Thunder&Lightning, og generelt

mørke fluer med sølvkropp fisker godt, lag gjerne en variant av T&L med turkis eller lys grønn kroppshacle til nattfiske (st 4 el 6 dbl ørretkrok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cannonbang

heihei. jeg er ny i dette forumet. Har tenkt å bidra litt etterhvert. Jeg har fiska endel i stjørdalselva, og har noen favoritter . Skal legge inn bilder og mønster litt senere. Er ikke riktig klar ennå, jeg må ta bilde av de aktuelle fluene først. sunray shadow, Thunder&Lightning, og generelt

mørke fluer med sølvkropp fisker godt, lag gjerne en variant av T&L med turkis eller lys grønn kroppshacle til nattfiske (st 4 el 6 dbl ørretkrok)

Hei cannonbang !

Velkommen til forumet [ :( ].

Har bunnet T & L, Green Highlander, GP , Garry og noen varianter av disse, samt noen rekeimitasjoner.... Alt er bunnet på Mustad 80500BL 4, 6, 8 og 10 samt noen reker på trebel krok str 8.....

Har hørt at disse skal være fine i stjørdal også .... Hva mener du ???

Ser frem mot bilder + mønster av aktuelle fluer [ :D ].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jagos

sitat:Opprinnelig postet av cannonbang

heihei. jeg er ny i dette forumet. Har tenkt å bidra litt etterhvert. Jeg har fiska endel i stjørdalselva, og har noen favoritter . Skal legge inn bilder og mønster litt senere. Er ikke riktig klar ennå, jeg må ta bilde av de aktuelle fluene først. sunray shadow, Thunder&Lightning, og generelt

mørke fluer med sølvkropp fisker godt, lag gjerne en variant av T&L med turkis eller lys grønn kroppshacle til nattfiske (st 4 el 6 dbl ørretkrok)

Hei cannonbang !

Velkommen til forumet [ :( ].

Har bunnet T & L, Green Highlander, GP , Garry og noen varianter av disse, samt noen rekeimitasjoner.... Alt er bunnet på Mustad 80500BL 4, 6, 8 og 10 samt noen reker på trebel krok str 8.....

Har hørt at disse skal være fine i stjørdal også .... Hva mener du ???

Ser frem mot bilder + mønster av aktuelle fluer [ :D ].

syns det høres bra ut jeg!

og den beste flua er den du har mest trua på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heihei

sender et bilde med oppskrift på en "peter ross" variant

080220060428598YL1G64p4S6j.jpg?80

krok: mustad dbl 6 laksekrok

hale: gullfasan tippet (liten fjær)

kropp: 1/3 sølvtinsel 2/3 angelhair bright red (evt. lightbrite bright red. annet kan også brukes.) dubbes

rib: rund sølvtinsel over bakre del, smal sølvtinsel over fremre del

kroppshacle: reverød over fremre 2/3 (bindes inn med spissen først, slik at fibrene vender bakover

kragehacle: natur perlehøne

vinge: svart geit noe lang og ikke for tykk

2 strå crystal flash e.l like lang som vingen

liten fjær av krikkand (teal) Denne strippes for dun og festes med 2-3 løse tørn over stammen. Fjæra brettes så over vingen mens den trekkes et stykke gjennom tørnene slik at den hvelves over vingens fremre del.

avslutt, og lakker hode

tealfjæras funksjon er her ikke bare utseende, den gir også flua en kraftigere nakke, som gir den mere liv i vannet

skyt for f***. vi søke på manda'n

sitat: S Bastesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cannonbang

heihei. jeg er ny i dette forumet. Har tenkt å bidra litt etterhvert. Jeg har fiska endel i stjørdalselva, og har noen favoritter . Skal legge inn bilder og mønster litt senere. Er ikke riktig klar ennå, jeg må ta bilde av de aktuelle fluene først. sunray shadow, Thunder&Lightning, og generelt

mørke fluer med sølvkropp fisker godt, lag gjerne en variant av T&L med turkis eller lys grønn kroppshacle til nattfiske (st 4 el 6 dbl ørretkrok)

Må få lov til å ønske deg velkommen på forumet cannonbang.

Glimrende at du ønsker å bidra, får håper vi også kan bidra med vårt slik at det blir en toveis glede [ :( ][ :D ]

Fluene ser meget bra ut.

Kan være du har sett denne men jeg legger den ut til deg [ :D ]

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...686&whichpage=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.Her er noen linker som kan være nyttige, også for andre.

http://www.sakshaug-sport.no/

http://www.lakseborsen.com/

http://www.stjordalselva.no/

Jeg anbefaler en tur innom J.Sakshaug. Gutta her er meget proffe, uten å framstå som guruer med den eneste sanne lære. De har også et veldig stort utvalg av utstyr til fluebinding, ofte ting som er vanskelig å få tak i andre steder. De har også, ihvertfall tidligere, pleid å ha endel fjær som de har pakket selv fra jakt på lokale fugler som skogsfugl og rype. Ellers så er det ingen i denne bygda som ser rart på dere om dere går på rema eller et gatekjøkken i vadebukse og fiskevest. Det er et vanlig og akseptert antrekk her. Vet du forresten at en av norges største sjøørreter er tatt i Forra, den nederste sideelva i vassdraget. Den var på nesten 15kg.

as i see it, this is at the best a trout whith modifications

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cannonbang

Ellers så er det ingen i denne bygda som ser rart på dere om dere går på rema eller et gatekjøkken i vadebukse og fiskevest.

vil IKKE kalle det en bygd akkurat!!

det bor faktisk 18 500 menesker her og som en stolt stjørdaling vil jeg minne dere på at vi fikk by status i år 2000.

en annen link som kan være nyttig: www.stjordalfisk.no flinke karer der også, men mer fokusert på fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cannonbang

[Vet du forresten at en av norges største sjøørreter er tatt i Forra, den nederste sideelva i vassdraget. Den var på nesten 15kg.

Er ikke den rekorden slettet da? Mener det stod en plass at det var dårlig dokumentert og derfor ble slettet. Men for all del det er ei flott elv. Spesielt for fluefiske [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av J.P

sitat:Opprinnelig postet av cannonbang

[Vet du forresten at en av norges største sjøørreter er tatt i Forra, den nederste sideelva i vassdraget. Den var på nesten 15kg.

Er ikke den rekorden slettet da? Mener det stod en plass at det var dårlig dokumentert og derfor ble slettet. Men for all del det er ei flott elv. Spesielt for fluefiske [ :( ]

forra er så absolut bra for fluefiske men speykasting er på sin plass mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble kanskje litt off topic i forhold til jagos opprinnelige tema, men hvis det utenkelige skulle skje, og dere får en flom som ødelegger fisket med leirevann og dritt,så kan det være et alternativ a kjøpe kort oppe i forra. denne graver vanligvis ikke så mye leire, og er fiskbar selv om hovedvassdraget er som svensk ertesuppe. Speykasting er forøvrig nyttig å kunne i hele dette vassdraget, da eierne har latt kantskogen være i fred mange steder for å skjerme elva og dens insektliv for å ha et godt næringsgrunnlag for lakseyngelen. Jeg kommer forøvrig snart tilbake "ontopic" med flere bilder/mønster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her kommer ei ny flue for stjørdalselva. Denne er ei sen kveld og nattflue. Kanskje mest til sjøørreten, men den fisker bra til laks også. Den skal fortrinnsvis fiskes høyt i vannet, helst like under vannskorpa. Ved å slå etpar halvstikk rundt øyehalsen så vil den stripe. Dette har også fungert godt med dette mønsteret der det har vært forhold for dette

11022006085856paoe7P7guiOb.jpg?79

natteravnen

krok: mustad dbl 6 laks (ved rent sjøørretfiske også dbl ørretkrok, men denne har downøye, så den vil ikke stripe)

tråd: sort

hale: liten tust litebrite silver holograhpic, blek chartreuse rayon silk over denne, noe lengre. (silken klippes i passe lange biter som legges sammen og bindes på)

kropp: 1/5 litebrite silver holograhpic dubbet, 1/5 dypblå(french blue)angelhair el litebrite, dubbet, og 3/5 mattsort ull el, dubbet

rib: flat sølvtinsel over det sorte

hacle: sort hanenakke, liten og glissen

kragehackle: perlehøne naturell, fortrinnsvis mottled (spettet)

vinge: sort geit, med liten fjær av teal eller mallard over. Samme teknikk som beskrevet under forrige flue. To strå mørk blå eller blåfiolett "glitter" like lang som vingen. Ta det du har, jeg fant dette i en "navnløs" pose.

når det gjelder materialer, så er det etter min mening ikke mulig for alle å ha alt. Jeg har prøvd å lage gode og tydelige bilder slik at det skal være mulig å finne andre ting som kan gjøre nytten. opprinnelig laget jeg denne flua med overvinge av sølvspettet vingefjær av gammeltiur. Regner ikke med at så mange har dette, jeg har også brukt opp de få som var på denne tiuren. Jeg har derfor moderert den litt

dette var nr to, jeg har tenkt å poste en til. Jeg må bare binde den først. hei så lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,jagos Her kommer den siste av de tre fluene som jeg har gode erfaringer med i stjørdalselva. Denne er basert på den kjente klassiske flua ved navn Namsen. Denne er mer en flue for stor elv og kaldere vann. Denne fisker også godt i Forra, om dere ser dere nødt til å rømme opp dit.

12022006171749lXKT8Q7vv9bP.jpg?12

Namsen

krok: dbl laks 2

tråd: sort

underhale: litebrite silver holograhpic

hale: gullfasan crest, rød haclespiss og en stripe teal

rib: flat sølvtinsel, noe bred, kantet med rund ditto

kropp: dubbet, fire seksjoner, henh.vis gyldengul, orange,rød,og blå. Jeg angir ikke noe spesielle materialer, men det er viktig at fargene er blanke og klare, det som i engelske mønster beskrives som "sparkling". Selull, antron rayon e.l passer bra. Til den blå seksjonen bruker jeg som oftest angelhair blue (french blue)

hackle: en liten tust av den blå dubbingen og nat. perlehøne

vinge: sort geit. Over dette smale seksjoner av rød geit, blå og gulgrønn rev. (her kan kanskje tempelhund være bedre, men jeg har ikke dette for øyeblikket)toppes med en smal stripe chartreuse rayon eller antron, litt kortere enn vingen.

sider: jungle cock, bindes slik at de er ca like lange som kroppen

hode: sort lakk

dette var som sagt de tre fluene jeg poster her. Kom gjerne med kommentarer. også dere andre som har fiska i denne elva, og forsåvidt også andre elver der dere mener disse kan være god medisin. det er litt ok å få litt feedback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.