Gå til innhold
Fiskersiden

Agnfisk mellom vassdrag. Problematiskt?


magaplask
 Share

Recommended Posts

Jeg har i god tro, trodd at det ikke var noe problem å bruke frossen krøkle fra Mjøsa i feks Randsfjorden på ismeite. Eller makrell ved is meite etter gjedde. Har bla. lest i en link her på forumet at så var lovlig. (Etter direkte spørsmål til en fiskeforvalter)

Så jeg ble litt overasket da min fiske kompis fortalte at så ikke er tilfelle. Påstålig som jeg er, hevdet jeg at det er lov så lenge det ikke er påvist noen smittsomme fiskesykdommer i vassdraget hvor agnfisken er hentet fra. Regnet meg som vinner av denne diskusjonen helt til han ga meg denne linken i dag. Han hevdet også at nedfrysing av agnfisk ikke garanter spredning av fiskesykdommer da virus og bakterier ikke nødvendigvis dør ved nedfrysing.

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/td-1991070...4-0509-005.html

" 10.1 Flytting av akvatiske dyr

Det er forbudt å flytte ville, levende eller døde, akvatiske dyr fra ett vassdrag til et annet vassdrag. Ville akvatiske dyr som er fanget i ett vassdrag, skal ikke vaskes eller sløyes i annet vassdrag eller andre deler av samme vassdrag.

Uten særskilt tillatelse fra Mattilsynet er det forbudt å flytte ville, levende eller døde, akvatiske dyr opp forbi vandingshinder i samme vassdrag."

Dette tok jo lurven fra min argumentasjon. Og jeg lurer nå på om jeg med æren i behold kan hevde at havet ikke er noe vassdrag. Og at det derfor i det minste må være lov å bruke makrell til is meite etter gjedde uten å være med på å spre fiskesykdommer mellom vassdrag.

*** Flyttet ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Hva er definisjonen på et vassdrag?

Må man sjekke om det går underjordiske elver mellom to "vassdrag".

Sperrer et myrområde et vassdrag fra ett annet?På vinteren når alt er snødekt, er vel hele Norge et vassdrag i og med at det ligger "vann" over hele landet:-)

Ikke seriøst ment...

Ohhh... Dette ble litt hard kost kjenner jeg[ :) ]

Men ærlig talt; finnes det en klar definisjon på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.