Gå til innhold
Fiskersiden

Nappvarsler til tripod


Fiskemannen
 Share

Recommended Posts

Fins det noen enkel overgang som gjør at man kan montere nappvarslere på tripoden? Jeg kunne vel mekke noe selv men hvis det finnes noe fiks ferdig hadde det vært å foretrekke da jeg er usedvanlig lat. (det er derfor jeg jeg vil bruke nappvarslere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger dette selv,men tror ikke dette er å få kjøpt. Sikkert forskjell mellom tripoder også, jeg har en fra Mustad. Skal jeg lage en, tror jeg at jeg tar en stål plate i lik dim. som den holderne er montert på, for så å sveise på to muttere som passer nappvarslerene. Blir nok billig og bra det, noen som kan sveise;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei... dette har faktisk Erlend og jeg forsket litt på.

Tidligere fantes det noe som het butt indikator eller noe slikt som Avkroken hadde... det var en nappvarsler som festes på stanga. Den kan være brukendes, men dessverre tror jeg ikke den er i produksjon lenger.

Det å mekke noe selv på en tripod for kystmeite har jeg personlig liten tro på.

Problemer som dere kommer til å møte da er blant andre:

-vinklingen av nappvarsleren

-den ekstra høyden nappvarsleren bygger som gjør at stangen står enda mer rett opp (denne er forsåvidt lett å komme rundt)

-Dimensjon på mutteren er en standard som (jeg mener å huske) ikke er standard på et borr som er lett å få tak. (Meget mulig jeg tar feil på dette)

Det letteste er å innfinne seg med bomkjøp av tripod og kjøpe en skikkelig pod alla sky pod eller horizon.

[^]

EDIT: Det er mulig at dere klarer å mekke noe med Micron P nappvarslerene som egentlig er designet for meite etter rovfisk.

De har en "clip on" funksjonalitet som sannsynligvis gjør det mulig å feste den til bena på tripoden.... men hvor bra den kommer til å funke og ikke minst hvor teit det kommer til å se ut på en tripod vil jeg ikke uttale meg om.

Mer om denne varsleren og link til steder den kan handles både i utlandet og i Norge finnes i denne tråden :

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...?TOPIC_ID=14824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hva vi får til.... Har tidligere hatt stor suksess med å surre nappvarslere med bankstick og det hele fast til en Lidl-tripod med tau og tape, så det er alltid muligheter.

Kan det ikke ordnes med gaffatape og ståltråd så kan det som regel ikke ordnes i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne muttere som passer til gjengene på nappvarslere er ikke lett, har vært rundt masse plasser, men ingen som passer skikkelig.

Jeg kutta av litt kjafs på toppen av en Lidl tripod, for å få en rett flate, borret hull i plasten som var veldig trangt litt for lite til nappvarsleren, varmet hullet opp med en varmepistol (forsiktig) og skrudde nappvarsleren i når plasten var litt myk.

Har fungert greit til nå, men har ikke brukt den veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripod og nappvarslere er som Trym sier ikke noe som passer så godt sammen. Du må evt. lage et opplegg der stanga ikke hopper ut av holderen ved voldsomme napp. Avstanden mellom stang og sene er nemlig større på surfstenger enn karpestenger slik at sjansen er mye større for at den detter ut. Det kan gå hvis du har en tripod som er så lang at du får lagt stanga nedi langt framme på klingen og den derved ligger trygt, evt legger stengene slik at de ikke står i holderen bak.

Da kan du gjøre følgende: Tripoden må ha en u-bøy hvor du vanligvis legger stengene, og nappvarsleren må passe nedi bøyen. Borr hull i bøyen og skru fast nappvarsleren fra baksiden. Mutre får du tak i ved å kjøpe en grisebillig buzz bar (kr 75 hos Leirud f.eks.) og ta av nappvarslerfestene i messing.

Fox Micron P og PS er heller ikke noe godt alternativ idet de forutsetter at blyet ligger helt i ro og sena ikke slakkes (indikerer backdrop når sena slakkes). Kan brukes i enkelte situasjoner, for eksempel glidemeite på sand/mudderbunn uten for mye strøm, men vil nok gi mest feilalarmer.

Et alternativ er disse: 307303.JPG

som festes på stanga og sena legges rundt eller på hjulet. De er dessverre ikke så holdbare, men til rundt 50 kr stk kan man jo bytte ut noen etterhvert. De finner du hos Piscator Tackle i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av LC

Å finne muttere som passer til gjengene på nappvarslere er ikke lett, har vært rundt masse plasser, men ingen som passer skikkelig.

Snakket med noen mekanisk begavede mennesker på et utenlandsk forum og de mente det ble brukt noe som heter "3/8" BSF thread"

Mener det betyr 3/8 tommers skrue med BSF gjenger. Ser at dette kan stemme når du leser her: http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...7&cPath=121_123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det to ting å tenke på:

1. Mål stangas diameter der du har tenkt å plassere nappvarslerne. Surfstenger har tykkere diameter enn karpestenger, og det er ikke sikkert de går i nappvarsleren.

2. Mål avstanden fra sena til stanga, evt forsikre deg om at avstanden ikke er så stor når den ligger i nappvarsleren at den ligger løst eller ramler ut når du strammer opp sena eller rykkes opp av senestrammingen når det går på en storfisk. Avstand til søkket, dyp og stramheten i sena er større ved surffiske enn ved normalt karpefiske, så dette er et viktig punkt. Fordelen ved å montere stanga i en U-holder er stanga ikke ramler av stativet selv om den faller ut av nappvarsleren ved napp.

Når man bruker multisneller, vil stengene henge i stativet i en 45 graders vinkel nedover, og dette vil også kunne skape problemer ved tungt søkke, store dyp og stram, tykk sene. Det er da en fordel å få nappvarslerne plassert midt mellom stangringene.

Ser for meg at Mustad-tripodene er velegnet til å montere nappvarslere i da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mustad-tripodene, ihvertfall den dyreste som jeg har, kan trekkes ut temmelig langt så jeg regner med det går bra å tilpasse avstanden mellom stang og snøre osv.. Har også brukt surfstenger med banksticks og nappvarsler uten problemer. Det er jo heller ikke noe problem å fikse en patent som hindrer stengene i å deise i bakken hvis de hopper ut av nappvarslerne. Jobber heldigvis på et sted der man har tilgang til mye rare materialer og hjelpsomme folk med sveiseapperat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.