Gå til innhold
Fiskersiden

Ambassadeur Record RCN


abbor
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...

Fortell, fortell! Virker snella så rå som omtalen tilsier? Er det så at spoleakslingen sitter fast i spolen og at spolen så roterer på denne akslingen? Har sentrifugalloddene en lignende funksjon som på Calcuttaen slik at loddene enkelt kan deaktiveres eller er de standard Ambassadeur type?

Vil snella være tilgjengelig på Villmarksmessa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet hjem fra Villmaeksmessa og RCN 60 HC er i hus. Snella virker super den med nydelig gange, men det er et STORT MEN. 6000 størrelse snella leveres i 2 utgaver, enten med grunn luftet spole som rommer 120m med 0.40 eller med vanlig dyp spole som rommer 200m. Problemet er at de har utstyrt HC (High Capacity) utgven med ei 7000 størrelse sveiv som passer bedre på ei kjøttkvern enn på ei middels stor multiplikator. Valget er altså enten flettaline, som er uaktuelt for de fleste elvefiskere, eller kjøttkvernsveiva. For å komplisere ting ytterligere vil ekstraspole og vanlig dobbeltsveiv ikke være tilgjengelig før utpå sommeren siden snella er så ny, og fabrikken har nok med å dekke etterspørselen av sneller. Så jeg valgte HC utgaven slik at jeg kan få brukt snella med mono, kan jo selvsagt sette på ei sveiv fra ei vanlig 6000 størrelse snelle så lenge, men det tar seg jo ikke veldig bra ut på den nydelige snella.

Så her kommer en henstilling til Laksefiskern, hjelp meg med ei søt lita dobbeltsveiv så fort som mulig, PLEASE!

De 6 sentrifugalloddene kan klemmes inn for å kobles ut som på Calcutta, riktignok bare i en størrelse, men uansett en stor forbedring. Sensi Brake funksjonen som gjør at mekanisk brems ikke påvirker innsveiving er løst ved snella er utstyrt med løs spoleaksling med et enveis rullelager i spolen. Dette gjør at spolen roterer på endelagrene ved kast og på spolelagrene ved innsveivning med mye mekanisk brems. Bra! En liten skuffelse at snella ikke er utstyrt med kulelager på evighetskruen, men siden delene til de fleste ambassadeur går omhverandre kan jo dette sannsynligvis fikses.

Alt i alt en super snelle som jeg gleder meg voldsomt til å prøve når isen går sammen med 11' Ironfeather II jeg kjøpte sent i fjor høst.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kommer til å bruke ei gammel sveiv til jeg får tak i ei ny. Prisene i Norge er høye, men jeg ga 1899 kr et sett som bestod av snella og ei Berkley Signa Salmon 10'2" 9-41g, det er 42.5% rabatt så jeg klager ikke. Skal ikke bruke stanga med RCN60, stanga passer bedre sammen med ei 5000 snelle. Planlegger å bruke stanga som ørretbombe stang.

Skal sannsynligvis også over til USA snart, men det er greit å få kjøpt noe utstyr her så kofferten ikke blir altfor tung. Skal kjøpe nytt ekkolodd, 3 stk Daiwa SG47LC, Calctta 200GTB++ når jeg er over.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å lokalisere lagrene i snella (uten å plukke den helt fra hverandre), det skal være 4 kulelagre og to rullelagre, men jeg har en manko på et lager i mitt regnskap foreløpig. Det er 2 kulelagre ved endene av spoleakslingen og et på høyre side i spolen. Et rullelager på sveiveakslingen og et inne i spolen. På venstre siden i spolen sitter det bare et glidelager og evighetskruen har plastopplagring.

Kan du hjelpe meg med det siste lagret Henning?

Eneste teorien jeg har nå hvis jeg da inte har blivit lurad (av svenskene) er at det siste lagret sitter bak drevet som driver evighetskruen. Ser det er en ny del som ligner mer på et lager enn på en skive på tegningen der.

Kulelagrene som lagrer spoleakslingen har nummeret 5230 på splittegningen, dette er det samme som på eksempelvis 6500C. Betyr dette at snellene har identiske lager (også kvalitet)? Jeg ser at dimensjonen er lik, men lurer på er om både informasjon fra snellefot (eller nedre høyre hjørne på tegning) og delenummer trengs for entydig å identifisere delen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å se en som er mere interessert i å skru sneller enn en selv. :rolleyes:

Har ikke skrudd på noen av disse snellene ennå - og ikke har jeg sjekket noen splittegning på dem heller.

Har imidlertid sveiet litt rundt på den og den kjennes svært god og solid ut.

5230 er kulelagere som vanligvis brukes i 7000-sneller og 13472 sitter i 6000-snellene.

Du sier du "mangler" et lager; det sitter ikke noe lager under hoveddrevsbusningen? -Altså der hvor bremseskiver, hoveddrev osv.. sitter? For meg ville det vært naturlig at de la et lager i bunnen der - inn mot utløserplata. Det KAN være sannsynlig at det er et lager under drevet på evighetsskruen - men jeg tror det er lite trolig.

Det ble lite "matnyttige" tips fra meg her - fordi jeg sitter her hjemme nå og ikke har spretta snella ennå.

-Angående sveiva - jeg her helt enig med deg at de skulle ha satt på en sveiv a la Rocket/ProRocket på den...hadde tatt seg betydelig bedre ut og ikke minst er det mer funksjonsriktig også på den snella! Men heldigvis lar sveiver seg bytte ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 13472 lagrene som brukes i 6500C3 o.l.? I 6500C er det samme lager som i 7000C (5230).

13472 er sitter i spolen på RCN60.

Under hovedrevsbusningen sitter 5189 som vel er den gamle gode lille bronseskiva.

Sveiva på RCN60 med grunn spole er av riktig type, en elegant dobbeltsveiv med gummihåndtak. Det er den jeg vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hvor lagerene sitter i spolen og ikke på hver side i endelokkene er det brukt 13472.

I endelokkene brukes 5230 fordi disse har en mindre indre diameter.

Ut fra din beskrivelse av bruk av lagere på denne snella bør mao spoleakslingen være med mindre diameter på hver side.

5189 er en liten bøyd kobberskive som du sier selv.

Jeg titta litt hos Mike - men fant ikke splittegningen der, ellers skulle jeg avsluttet "Abbors leting etter et bortgjemt lager"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My bet på det siste lagret; snøreføreren, sikkert som i c4 har et lager i snøreføreren. Hmm Abu har heller ikke Schematics på sin side.

Powerhandle sveivene er jo veldig populære i USA, og siden snella mest sannsynlig er designa for dem... Men når skal de lage sneller i svartmatt og ikke alskens fjollfarger?!?!?

Edit: Det siste lagret sitter i idlergear, det tannhjulet som overfører kraft fra spolen til snøreføreren ser det ut som delnr.: 1117080.

P

Endret av Pikopath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Det siste lagret sitter i idlergear, det tannhjulet som overfører kraft fra spolen til snøreføreren ser det ut som delnr.: 1117080.

P

Det var det jeg trodde, men fant ikke ut hvordan jeg kunne fjerne dette drevet for å verifisere. Finnes det andre sneller fra ABU med kulelager på denne posisjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke som jeg vet, men man kan kjøpe det hos mikesreelrepair.

Har laget meg et eget verktøy som fjerner dette drevet, som jeg jo kan dele her:

Ta en gaffel, klipp av de 2 midterste tennene, og bøy de resterende 90 grader, slik at gaffelen ser mer eller mindre ut som en L. Da har man et gullfint verktøy til å dra av dette drevet, da det helst skal dras av med likt press på begge sider.

Link til Idlergear hos mike

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hvor lagerene sitter i spolen og ikke på hver side i endelokkene er det brukt 13472.

I endelokkene brukes 5230 fordi disse har en mindre indre diameter.

Ut fra din beskrivelse av bruk av lagere på denne snella bør mao spoleakslingen være med mindre diameter på hver side.

Spoleakslingen har redusert diameter ned til 3mm ved endene, bruker 3mm x 10mm x 4mm lager.

Samme som alle Ambasadeur C-modeller fra 1981 og nyere med fast spoleaksling, Calcutta osv.

Vil dette kitet passe i RCN60?

http://www.mikesreelrepair.com/schematics/...0%2015%2000.pdf

Antar dette stammer fra 6600C5Mag, er dette deler som kan skaffes i Norge?

Her er skjema til RCN (ikke HC utgaven):

http://www.mikesreelrepair.com/schematics/...0%2015%2000.pdf

Sveiva jeg trenger er: 1117097

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det, i det idlerkitet så er det da 2 deler, og de samme numerne er vel å finne på Recordsnella (om det var det idler kitet du tenkte på)

Om det fortsatt er det du tenker på så tror jeg ikke det er fra Mag serien, lurer på om det ikke var noen entusiaster som laga det..

Jævla treig mikes plutselig blei, er hele fiskersiden inne der nå eller?

Han selger og en grisefet sveiv til Ambassdeurer som jeg gjerne skulle linka til men det vil seg ikke slik.

Der koman: http://www.mikesreelrepair.com/product_inf...oducts_id=71262

P

Endret av Pikopath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra den svake S-formen ser sveiva temmelig lik ut som orginalsveiva til RCN med grunn spole.

C4 snellene har et lager på evighetskruen. C5 mag har enda et lager og selve evighetskruen er forskjellig på de to snelletypene. Lagret på høyre side av evighetskruen er det samme. Finner ingen annen logisk plassering av det siste lagret enn at det lagrer venstre side av evighetskruen, akkurat som i kitet.

Skjema C5Mag:

http://www.abugarcia.com/schematics/baitca...0c5mag/1100.pdf

Skjema C4:

http://www.abugarcia.com/schematics/baitca...6500c4/0701.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Um nei, det er vel 4 bearings + 1 Rollerbearing= C5

2 i sprederen og 2 i spolen, + roller bearing.

P

Ja det vel nettopp det at C5 sannsynligvis har 2 lagre i snøreførermekanismen jag har prøvd å forklare.

Hvis det er tilfelle håper jeg dette passer i RCN60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Recorden har samme nummer på snørerførermekanismen som CS Rocket.

Laksefiskern vet sikkert forskjell på delene til en Rocket og C3. Tenker jeg ringer han på jobb og "plager" han litt en dag.

Ikke som jeg vet, men man kan kjøpe det hos mikesreelrepair.

Har laget meg et eget verktøy som fjerner dette drevet, som jeg jo kan dele her:

Ta en gaffel, klipp av de 2 midterste tennene, og bøy de resterende 90 grader, slik at gaffelen ser mer eller mindre ut som en L. Da har man et gullfint verktøy til å dra av dette drevet, da det helst skal dras av med likt press på begge sider.

Link til Idlergear hos mike

P

Ser ut som det er en messingdel som fester dette drevet. Betyr dette at du drar av både drevet og messingdelen med din spesialgaffel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.