Gå til innhold
Fiskersiden

Vänern


Reik
 Share

Recommended Posts

Hvor det lønner seg å fiske kan jo variere med påherskende vindretninger. Jeg har ihvertfall erfart at det lønner seg å oppsøke områder med varmere vann på våren. Jeg fisket i Dalbosjøen i begynnelsen av april for noen år siden, og da var vanntemperaturen rundt 1C i områdene utenfor Sunnanå (Toppgrund) og Åmål, mens i områdene rundt Mittlederen og Hjorten lå temperaturen på over 2C, og der var fisket bedre den gangen. Store stimer med byttefisk hadde samlet seg i de varmere vannlagene. I mai i fjor, varierte også vanntemperaturen nok en gang mye, 4-5C på det kaldeste, og helt opp i 9C på det varmeste. Nok en gang hadde vi mest action i de varmere områdene, også denne gangen i området rundt Hjorten og Mittlederen, som derfor fremstår som en god plass tidlig på sesongen.. ihvertfall er mine begrensede erfaringer slik.

Til sammenlikning har vi ofte opplevd å ha det beste fisket på høsten rundt klassiske grunner som Toppgrund og Jeppe, og jeg vet at fisket utenfor Åmål også ofte er bra på høsten. Men som sagt, hvis en påherskende vind presser varmt eller kaldt vann inn i et område, så vil dette utvilsomt påvirke fisket til det positive eller negative alt ettersom. Derfor kan disse plasene sikkert produsere på våren også. Det fins heldigvis ingen fasit på forhånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...som på de fleste andre steder også! [ :) ]

Sagt på en annen måte - jeg har vært på Skoghall, Hammarø ved Karlstad - helgen rundt 1.mai og fisket var særdeles dårlig. Både før og etter det året jeg var der har de jeg var sammen med da vært der i den samme tiden på året - rundt 1.mai: aldri har fisket vært noe særlig å skrive hjem om - noen undermålere og en og annen laks og ørret som har dratt vekta litt nedover.. men alt i alt lite fisk på tre båter hver gang. Og vindretning og temperatur i vannet har jo variert veldig da.

At de allikevel velger dette området på nytt skjønner jeg lite av - kanskje det har mest med å gjøre at de er kjent i området. Jeg sier inni meg; "kjent på et stort område hvor det ikke er fisk..!" [ :D ]

Noen som har andre/bedre erfaringer fra dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O ja da panten har størst erfaring på mellerud/åmål,,Han ofantligt mange fisketimer der og kan vannet bra.[ :) ]

i norra delen av venern så har jeg drevet aktivt fra -95- 04, med Skpghall som utgangshavn. ja laksefiskern det kan til tider være så tregt fiske at du vurderer på å selge båten iaf i begynnelsen av mai.

Det er veldig avhengig hvor du fisker og hvordan....Hvis man går fra Skoghall ta sats på Gæsslingarna og legg i. Fortsett mot stenkalle og snurra litt i det området Har du ikke hatt noe på ta sats mot vårtan men høj riggen for Muhammeds skyld[ :D ]

Følg dypkanten 27-30m mot 15m. ja det låter veldig enkelt men kjør du tre dar da så har du fisk over minstemål og med deg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de første turene på Vänern på slutten av 80-tallet. Ting har forandret seg mye siden den gang, først og fremst når det gjelder størrelse og antall. Men mye av det samme gjelder ennå. Vind og temperatur styrer byttefiskens vandringsmønster, og dermed også storfisken. Fisken går gjerne mot vinden, men ikke nødvendigvis alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, noe annerledes er det nok idag enn for noen år siden. 2 siste år så har det vært tildels dårligt vårfiske i Åmål, sågar var det så ille at det var lokale Åmålinger som ikke fikk en eneste blank i hele fjor! Hadde nok løsna for de og, hadde de ikke tatt opp båtene i november/desember...

Kan jo nevne at samme folk forteller om drømmefisket som var rett utenfor Fogden endel år tilbake, fikk omtrent ikke ut 10 stenger før de måtte inn med "full pott", at fisken stort sett var fra rundt minstemål og opp til 5 kg er en annen sak. Idag er regelen STOR fisk rundt Åmål, ifjor høst talte vi 13 stk 10+ på Örnes camping og i de siste års høstfiske ligger snittstørrelsen nesten 50% høyere enn i Mellerud (tatt ut av Laffens og Baronens logg). Selv la jeg båten i Mellerud ifjor vår, (blei rett og slett for trøttsomt i Åmål, selv for en som tåler å kjøre noen dager tomt) der hadde vi et makaløst fiske fra Midtledern og sydover, hadde fisk opp i 8+ i båten men det var også endel smått. Vannet er også noe varmere her.

Har også opplevd drømmefiske i Åmål på våren (2002), og det er klart at ting kan være anderledes fra et år til neste, utsettingsplasser på smolt er en ting som kan spille inn, før sattes det mye fisk utenfor Åmål, nå er det minimalt, er vel kun det som trollinglubben står for i egen regi.

Selv legger jeg båten i Mellerud hele vårparten, plassen er booket for lenge siden!

Legger ved et bilde fra Holstens 7 kg i fjor, Midtledern syd.

Skit fiske!

260520051609F5BWarszRmoASkD4SO.jpg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da er denne ruta lagt inn på kartplotter'n: "Det er veldig avhengig hvor du fisker og hvordan....Hvis man går fra Skoghall ta sats på Gæsslingarna og legg i. Fortsett mot stenkalle og snurra litt i det området Har du ikke hatt noe på ta sats mot vårtan men høj riggen for Muhammeds skyld[]

Følg dypkanten 27-30m mot 15m. ja det låter veldig enkelt men kjør du tre dar da så har du fisk over minstemål og med deg hjem".

Wobblere er grovjusterte, flytedress og kameraet er pakket og ventetida blir laaang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei lakse fiskern. leser ironien mellom raderna men jeg har alltid fisket ok der...

hvis du er nysgjerrig på hvor andre i noora delen fisker kan du gå inn på

http://dreamfishing.se/ han har fisket noen år og han bruker å legge ut sin siste tur på fiskerutter.

men jeg hadde tatt den rutten som jeg beskrev tidligere..

skitt fiske selv så tar jeg noen granninger i dalbosjøn til helgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei lakse fiskern. leser ironien mellom raderna men jeg har alltid fisket ok der...

hvis du er nysgjerrig på hvor andre i noora delen fisker kan du gå inn på

http://dreamfishing.se/ han har fisket noen år og han bruker å legge ut sin siste tur på fiskerutter.

men jeg hadde tatt den rutten som jeg beskrev tidligere..

skitt fiske selv så tar jeg noen granninger i dalbosjøn til helgen

Var ikke ment verken alvorlig eller ironisk - har sittet og lagt inn ruta di på Gps'n og det blir helt sikkert at vi tester den ruta i løpet av de dagene vi er der - forutsatt at vi kommer utpå mht vinden da.

Starter å fiske torsdag formiddag, med en gang vi kommer ned og skal bli der til litt utpå 1.mai.

Håper at jeg ikker har tegnet inn ruta veldig feil da!

B)B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skulle få noe på den rutten så skal du alt 2. legg i ved grisarna følg

kurvan på ca 20 m ut til prickkgrund(håper at pinnen er kvar etter at isen gikk)

dra deretter syd ost med en del grundtoppar du ser det fint på kartet ca 1 tim trolling dit

.har hatt noen veldig pene ørreter fra denne toppen. ta deretter og styr ut mot den dypere

delen( husker ikke dypet men har for meg at ligger på rundt 55 m), du kommer der

å finne masse betesfisk og antakeligvis en del næt

B) ligg en bit ifra næten og du kan ha stort hell med popcorn NK på riggen

og sal 25. denne plassen kan til tider vare svår men finner du rett "medisin"så blir

du meget fornøyd

B):D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skulle få noe på den rutten så skal du alt 2. legg i ved grisarna følg

kurvan på ca 20 m ut til prickkgrund(håper at pinnen er kvar etter at isen gikk)

dra deretter syd ost med en del grundtoppar du ser det fint på kartet ca 1 tim trolling dit

.har hatt noen veldig pene ørreter fra denne toppen. ta deretter og styr ut mot den dypere

delen( husker ikke dypet men har for meg at ligger på rundt 55 m), du kommer der

å finne masse betesfisk og antakeligvis en del næt

B) ligg en bit ifra næten og du kan ha stort hell med popcorn NK på riggen

og sal 25. denne plassen kan til tider vare svår men finner du rett "medisin"så blir

du meget fornøyd

B):D:D

du har ikke Garmin plotter eller gps da - så kunne du ha sendt meg enten hele ruta eller waypoints?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var jeg hjemme igjen med stort underskudd av søvn, mange erfaringer rikere, kjent med mange nye trollere, noen flere fisk i fryseren og ny pers på både Vänernlax och -øring - selv om ikke det sier så mye eller er store nok til å vekke forbauselse, men moro lell.

Torsdag var det lite nok vind til å ta grässlingene, sten kalles...ruttan - nesten ned til Vårtan, men rakk ikke helt ned før vi måtte snu.

Fredag ble det Prickgrund og området rundt der.

Lørdag også Prickgrund.

Søndag landligge.

Mandag landligge.

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første melding fra SU sier 6,5kg.

Siste melding går ut på full pott i dag, 6 laks over 60cm + 3 under minstemål. Dårlig mobildekning i området så jeg har ikke fått noe mer info om størrelse på resten av fiskene.

Utgang fra Dalbergså.

Åhhhhh det klør nå.

Endret av Thile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.