Gå til innhold
Fiskersiden

Snelle anbefalinger?


-morten-
 Share

Recommended Posts

Hei alle her på forumet! Jeg ønsker å bytte ut min biltema havfiskesnelle, som kun duger til småsei. Og ønsker i utgangspungtet ei snelle i prisklasse ca 1500.

Jeg så på denne Penn snella hos sølvkroken,. men har ikke så stor peiling på det. Penn Commander 390 LCLV. Jeg har sett på forumet at folk stort sett er negative til å kjøpe Commander 290, men er det noe forbedring og endringer i konstruksjonen hos 390?

Jeg må presissere at jeg kun skal bedrive lett havfiske fra båt.

Finnes det noen andre bra sneller i denne prisklassen? må man betale ekstra bare for å få Penn logoen på snella??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er utvalget i lette havfiskesneller dårlig og snellene er dyre, men hvis du belager deg på å bestille fra utlandet kan du få tak i mye gromt for 1500 kr. Daiwa Saltist, Shimano Torium, Shimano Tekota, Quantum Cabo PT, Shimano Charter Special, Avet og diverse større Ambassadeur-sneller er sneller som burde funke til ditt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

styr unna sneller med snørefører, den ryker før eller seinere, og er bare et irritasjons moment[ :) ]

ellers så får du mye for pengne i utlandet....ebay,cabelas,bass pro osv

Unnskyld uttrykket,men "B u l l s h i te" (Uttales sjait)[ :) ]

Snøreførere holder lenge nok, hvis du ikke kjøper ei snelle til berømte 299,-

Skulle den ryke, er det ikke rare operasjonen, ei heller prisen å bytte den. Og den nye skulle holde lenge nok den og.

Så kan man diskutere smaken.

Noen lever godt med å bruke tommel på vensterhanda til å styre snøret på snella, mens andre syns akkurat det er irritasjonmomentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhandler:http://www.outdoormarksman.com/product_inf...180025acf69363c

Test:http://www.tackletour.com/reviewquantcabopttroll.html

Er vel samme snella, bare den hos tackletour har snørefører.

106$ er vel knapt 700,-, og snella skal være bra. Har desverre ikke

prøvd den selv, men Quantum-snellene har fått mye skryt fra andre..

Er visst supertilbud på snella, fant linken under ett annet forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi nordmenn overdimensjonerer bestandig utstyret vårt. På røst brukte vel svenskene sneller i 65500-7000størrelse og veldig lette stenger under storseifisket. Om de hadde det mer morsomt enn oss trur jeg ikke, men skal følge deres prinsipp sjøl i år. Til lett havfiske mener jeg man ikke trenger så mye snøre som 400meter 0.40.. man bruker jo som regel tynnere line enn 0.40multifilament på et slikt oppsett. Om jeg har 300meter med 0.25 mener jeg at jeg er godt stilt til det meste av fiske ned mot 100meter. Til dypere vann vil jeg nok bruke anna utstyr uansett pga vekt på søkke/pilk og avdrift. Men smaken er som baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sneller i str 65500 har jeg ikke hørt om men....[ :) ][ :D ] Riktig som Vilhelm sier her vi nordmenn overdimensjoenerer og overdimensjoenerer! Tror vel vi skal få på ting i str med en russisk ubåt og eksplosivt som en stillehavs torpedo[ :) ][ ;) ]

Nei, gå heller ned i str og ha det komfortablet og mega morro! Selv om storsei er en grymt strek fisk, så går det bra med lett utstyr. jeg selv fikk ødelagt drømme oppsettet(stanga) mitt til stor sei fiske før jeg kom til Røst[V] Det var en smekker 20-30lb stang med Torium 20 snelle, ladet med 65lb PP + 1.2mm fortom. Kunne gjerne hatt en litt letter stang også! 65lb PP er greit, men 1.2mm fortom til sei er også overdimensjoenert! På en annen side hadde det ingen betydning for fisket[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Sneller i str 65500 har jeg ikke hørt om men....[ :) ][ :D ] Riktig som Vilhelm sier her vi nordmenn overdimensjoenerer og overdimensjoenerer! Tror vel vi skal få på ting i str med en russisk ubåt og eksplosivt som en stillehavs torpedo[ :) ][ ;) ]

Nei, gå heller ned i str og ha det komfortablet og mega morro! Selv om storsei er en grymt strek fisk, så går det bra med lett utstyr. jeg selv fikk ødelagt drømme oppsettet(stanga) mitt til stor sei fiske før jeg kom til Røst[V] Det var en smekker 20-30lb stang med Torium 20 snelle, ladet med 65lb PP + 1.2mm fortom. Kunne gjerne hatt en litt letter stang også! 65lb PP er greit, men 1.2mm fortom til sei er også overdimensjoenert! På en annen side hadde det ingen betydning for fisket[ ;) ]

Er vel strengt tatt overdimensjonert med 65lbs PP også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta på pilken/søkket avgjør størrelsen på stang/snelle. Du kan vel godt si at det er for mye med 400m 0,40, men det er greit å ha litt størrelse på spolen i forhold til innsveivingshastighet og brems når man fisker på 100 m. Fikk jeg velge mellom en snelle som tar 400m 0,40 og en som tar 300m 0,25 hvis snellene har samme vekt og er omtrent like store, er det vel ikke tvil hvilken man velger. Nå er denne snella fylt med sene faktisk 50 gram lettere enn Torium uten sene, og ca samme vekt som en 7000 Ambis:). 30 lb PP holder, og jeg legger 300m ytterst. Kombinert med en lett 7' 30 lb stang veier oppsettet ikke mer enn kiloen og gir super kontakt og mye moro med en 10 kg sei i andre enden.

Til lettere fiske har jeg en 8' 20 lb stang som tar søkker til 200g med en snelle som er midt mellom Ambis 6000 og 7000, denne er til innaskjærsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei lita gammel Daiwa snelle med snørefører, den har jeg dratt hele båten etter. Det er kun ei snelle jeg vet at er DÅRLIG med snørefører, det er Mitchell si som selges mye i pakkeløsninger.

Brodern hadde ei slik, røyk på første tur.

Måtte operere vekk snørefører, da var den myyye bedre.[ :) ]

Kjøper du deg ei Daiwa sealine 3/0, så har du råd til å handle den i Norge også.(tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av -morten-

Er ikke helt sikker på hvilken snelle jeg skal kjøpe likevel, fordi jeg har tenkt meg snørefører! vet dere utstyrsfreaker ikke liker det.. Jeg kjøper ut fra mine behov, og det er lett havfiske, og sikkert 80% av fangsten er under 10kg.

Bruker mye Ambassadeur i 7000-10000 størrelser til lett båtfiske,og har aldri oppfattet snøreføreren som et problem.Et par av snellene er fra 70 tallet og har blitt flittig brukt,men snøreføreren har enda ikke bltt byttet ut på noen av snellene.Fiske og Fang,som er annonsører her på sidene tar vel rundt tusenlappen for en Amb,Big Game 10000,det er vel ei snelle som kunne fungere godt til ditt fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av -morten-

Er ikke helt sikker på hvilken snelle jeg skal kjøpe likevel, fordi jeg har tenkt meg snørefører! vet dere utstyrsfreaker ikke liker det.. Jeg kjøper ut fra mine behov, og det er lett havfiske, og sikkert 80% av fangsten er under 10kg.

Det er dine behov som til syvende og sist skal tilfredstilles. Mitt "havfiske" er oxo på ditt nivå mht. størrelse på fisk. Mye av det som lett blir anbefalt på slike forespørsler er ofte beregnet riktig store dyp, eller til fisk i Kobben-klassen (Ikke dermed sakt at det gjelder denne tråden). [ :) ]

Båtfiske med stang har på et eller annet vis fått fellesbetegnelsen, havfiske.

Er man flink til å skylle snella i ferskvann og smøre den opp innimellom kan jeg ikke skjønne at snørefører skal være noe problem for deg. Bruker selv en Ambasadør 7000 til pilking, agning, kasting og dorging uten noe som helst problemer. Hadde sikkert klart meg med en snelle i 6500 klassen oxo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snørefører er sjelden noe problem, har slitt litt med Amb.7000 hvor snøreførern har vrid seg ut av sporet, men det er bare å dytte den på plass igjen. Bruker sjøl en Calcutta 700 til det meste ned til 100m+, pilker 3-400gr.

Madamen forguder sin 10-15 år gamle Penn 320 GTI, den har meget kraftig snørefører, er lett/ liten nok og klarer det meste. Trur den fortsatt er å få til under 1500,-, beste kjøp spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Er vel strengt tatt overdimensjonert med 65lbs PP også...

Nja, bedere å skjøte med tykk mono fortom! Mere slitesterk. Får mer en nokk 65lb PP sene på en TG 20-II. (tror jeg har 50lb på Toriumen)

Men ja, man klarer seg fint med 0.20-0.25 til middels havfiske, tåler ikke så mye slitasje bare! Bedre i strøm da..sef!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.