Gå til innhold
Fiskersiden

Tomic/plugg


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

Tomic er en plugg/wobbler jeg aldri har prøvd etter SØ i fjorden, men det er noe ved den som tiltar meg litt.

Jeg har søkt litt og mange mener det kan være bra på SØ, det jeg vet (tror jeg) er at den i større grad blir brukt etter ørret i ferskvann slik som f.eks Mjøsa,Tyrifjorden og Vänern.

Så nå lurer jeg på nå er :

1. hvilken dorge hastighet er disse best egnet til ?

2. Hvilke størrelser går på hvilken dyp.

3. Finnes det mange merker av type plugg, og hvem er da egentlig best, tenker da i forhold til gangen i vannet.

4. Hva er best av enkletkrok og trebelkroker ?

5. Er det andre ting man bør tenke på ved bruk av plugg ved dorging etter SØ i havet.

Sette stor pris på hjelp til disse spørsmålen folken, det nærmer seg SØ tid[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Tomic-plugger noe etter SØ i Oslofjorden og har faktisk fått flere SØ på den enn jeg ville ha trodd. Jeg liker ikke gangen på den - men det bryr SØ seg mindre om tydeligvis. Jeg bruker dem såpass sjeldent at jeg ikke kan komme med svar på spørsmålene dine Caddis.

Jeg har fått alle SØ mine på en og samme farge. Kommer ikke på hvilket nummer den har - men kan sjekke seinere om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Har brukt Tomic-plugger noe etter SØ i Oslofjorden og har faktisk fått flere SØ på den enn jeg ville ha trodd. Jeg liker ikke gangen på den - men det bryr SØ seg mindre om tydeligvis. Jeg bruker dem såpass sjeldent at jeg ikke kan komme med svar på spørsmålene dine Caddis.

Jeg har fått alle SØ mine på en og samme farge. Kommer ikke på hvilket nummer den har - men kan sjekke seinere om du vil.

Sjekk gjerne ut Henning, jeg regner jo med at vi skal ha oss en tur til Dypvåg og da hadde det vært artig å kanskje få prøvd ut noen av disse.

Ønsker flere innspill av folk som har kunnskap[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har lest riktig (ut i fra linken til SU) så er det en wobbler/plugg der dorge farten skal være max 2 knopp for å ha riktig gange, det vil vel da egentlig si at denne bruker man bare når det er kaldt i vannet. Og det vil igjen si at lysefarger vil kanskje være det mest aktuelle å handle inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dorga tomic i ca. 4 knop uten problemer,men den har ikke gitt de store fangstene.Ellers står det dette (quote)Plugs are normally fished above 2 knots and this method will keep your plugs swimming at slower speeds(unquote), på denne siden:http://www.tomiclures.com/rigging/elastic_band.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Hvis jeg har lest riktig (ut i fra linken til SU) så er det en wobbler/plugg der dorge farten skal være max 2 knopp for å ha riktig gange, det vil vel da egentlig si at denne bruker man bare når det er kaldt i vannet. Og det vil igjen si at lysefarger vil kanskje være det mest aktuelle å handle inn.

Har ikke brukt Tomic etter sjøørret, kun under dorging etter ørret, laks, røye, gjedde i ferskvann. Den store fordelen med Tomic er at den er allrounderen fremfor noen. Den fungerer under de fleste hastigheter! På hjemmesiden til Tomic står det jo at de fleste plugger fiskes OVER 2knop, og at de bruker den såkalte gummistrikkmetoden (se hjemmesiden) for å gi wobbleren mer uregelmessig gange under lav hastighet (under 2 knop). Slike lave hastigheter er jo mest aktuelle når det er kaldt i vannet, og ikke minst, når man dorger etter røye. Hvor dypt wobbleren går avhenger av hvordan den presenteres (rigg, planerboard, paravan, søkke etc). Har ikke gjort noen systematisk undersøkelse på ulike størrelser og hvor dypt de trekker, eller hvordan de går under ulike hastigheter. Jeg bytter forresten ut enkeltkroken med en treblekrok i passende størrelse, som forbindes med splittringer og en virvel (den henger på fra fabrikken) i en ledig kjede, slik at fisken ikke har muligheten til å bende seg løs. Og på de modellene som er utstyrt med to treblekorker fjerner jeg den bakerste, slik at man bare har en (treble)krok. Kan godt hende enkeltkrok fungerer vel så bra, men jeg ville uansett byttet ut den kroken som leveres fra fabrikken med en annen.. I ni av ti tilfeller sitter fisken godt kroket i munnviken med dette oppsettet.

Kan fortelle at av mine 19 ørret/laks/røyer fra Vänern/Vättern, så er 10 tatt på Tomic, 5 på Bomber, 2 på Apex, 1 på rapala, og en på en annen type wobbler (husker ikke navnet i farten).

Riktignok tynn statistikk, men de gir et visst bilde, og hvis vi inkluderer fangstene til min dorgekamerat og kaptein, Tom Viktor Høgseth, så blir bildet mye det samme. Og han har en rimelig mye fyldigere statistikk. I forhold til hvor mye vi har brukt de ulike typene wobblere/agn så kommer Tomic meget godt ut, og vi har fått fisk på dette agnet ved flere hastigheter og på flere dyp, presentert på flere måter. Og alle mine personlige dorgerekorder på laks, ørret, og røye er tatt på Tomic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomic egner seg nok glimrende til dorging etter SØ.

Har brukt den i Mjøsa, Grungstadvannet, Vänern og Namsen, alle stedene fikk vi bra med fisk på de, både blå og grønnaktige farger. Ørret på over 6 på en Tomic 5"... dessverre villfisk :(

Under vårfisket i Mjøsa kan temperaturen være temmelig kald, men bra med fisk selv over 2 knop, det som er viktig med Tomicen er å knyte en vanlig slukknute på den og ved å føre den opp eller ned på øyet får en forskjellig dybde, samt at en kan justere gangen enkelt ved å ha forskjellig vinkel på knuta. Litt for meget til den ene siden fører til elendig gange, litt til siden gir helt pervers gange, dog ikke like pervers som apex, men apex er ikke akkurat enkel å dorge med uten rigg eller paravan.

Alt du trenger å vite om Tomic og forskjellige knuter

http://www.trolling.no/dir10023/db100095.n...80?OpenDocument

Skal prøve å gi noen svar, utfra dorging med Tomic etter laks og ørret i ferskvann

1. Fra 1.8-4 knop (vi fisker dem stort sett mellom 1.8-3.0)

2. Se link, men avhengig av hvordan en knyter dem til snøret.

3. Det gjør det, er flere varianter, bruker KUN Tomic

4. Ingen erfaring med enkeltkrok, har vondt for å tro at de er all

verden, anbefaler som det blir skrevet over her å bytte til treble

Owner i strl 2 eller 4 til Classic 4" og 5"

2 eller 4 treble kroker i allefall meget godt.

5. Vet ikke hvor bestandige disse er mot saltvann, men email Morten Larsen, Larvik Fiskesport morten@trolling.no , da han nok har prøvd dette noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøyer meg i støvet for kunnskapen her.

Veldig veldig mye bra[ :( ][ :) ]

Det som gjør at jeg ønsker å teste ut disse er at jeg forestiller meg disse pluggene som bedre på større fisk enn vandlige wobblere.

Det er litt feitere en vandlige wobblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Bøyer meg i støvet for kunnskapen her.

Veldig veldig mye bra[ :( ][ :) ]

Det som gjør at jeg ønsker å teste ut disse er at jeg forestiller meg disse pluggene som bedre på større fisk enn vandlige wobblere.

Det er litt feitere en vandlige wobblere.

Tomic har "classic" som er tynne og "tubby" som er tjukkas varianten

classic kan man kjøre fort med uten at ganngen ødelegges...tubby kan man kjøre saktere med samme livlige gange

Plugger til fiske i saltvann med har jeg null erf med da jeg ikke under noe omstendigheter fisker i saltvann med untag av å bli kickka ut av kona for makrell siden det er livretten hennes...men da er det hekla og rolig fiske[} :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.