Gå til innhold
Fiskersiden

Rør til rørfluer


andersnulfire
 Share

Recommended Posts

Tror det er viktig her å huske at Frõdin i liten grad har "funnet" opp systemet med tapering av vinge, coneheads osv, osv selv. Det eneste han har gjort er å sette ting i system, men først og fremst er han genial når det gjelder å markedsføre egne produkter. Fluene han binder er blitt et begrep og det er ikke småpenger han tjener på provisjon av materialer mm. Noen svelger dette rått og glemmer at fiskere som fortsatt bruker de første hårvingefluene med bucktail og ekornhår også tar mye laks, og neppe ville tatt mer selv om de begynte med tempelhund, cones og "fits-systemet".

Som mange andre tror jeg at flua betyr lite i forhold til hvor og hvordan den fiskes. Derimot er fluebindingen en hobby i seg selv og her kan vi diskutere til vi blir grønne om hva som er penest osv. Jeg binder både med og uten cone, og har problem med å se stor forskjell på disse fluene i vannet. Laksen er jeg overbevist om at ikke ser forskjell. Noen liker Frõdin, andre ikke. Så får vi heller prøve å være litt mindre bastante når dette diskuteres. Hadde laksen sett oss nå hadde den ledd rått og dasket oss med sporen...

[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Prikken

Tror det er viktig her å huske at Frõdin i liten grad har "funnet" opp systemet med tapering av vinge, coneheads osv, osv selv. Det eneste han har gjort er å sette ting i system, men først og fremst er han genial når det gjelder å markedsføre egne produkter. Fluene han binder er blitt et begrep og det er ikke småpenger han tjener på provisjon av materialer mm. Noen svelger dette rått og glemmer at fiskere som fortsatt bruker de første hårvingefluene med bucktail og ekornhår også tar mye laks, og neppe ville tatt mer selv om de begynte med tempelhund, cones og "fits-systemet".

Som mange andre tror jeg at flua betyr lite i forhold til hvor og hvordan den fiskes. Derimot er fluebindingen en hobby i seg selv og her kan vi diskutere til vi blir grønne om hva som er penest osv. Jeg binder både med og uten cone, og har problem med å se stor forskjell på disse fluene i vannet. Laksen er jeg overbevist om at ikke ser forskjell. Noen liker Frõdin, andre ikke. Så får vi heller prøve å være litt mindre bastante når dette diskuteres. Hadde laksen sett oss nå hadde den ledd rått og dasket oss med sporen...

[ :D ]

Helt enig!! Og jeg har ingenting imot Frødin heller, virker som en sympatisk fyr..

Men, når noen påstår at mitt fluefiske er gammeldags... da får jeg litt pigger[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meget bra skrevet prikken ja!

jeg vil si at jeg absolutt ikke bare fisker med tempelhund selv om dette sikkert er den generelle troen her inne. jeg velger hår etter etter hvilken strømhastighet jeg kommer il å fiske i. bucktail er bra representert, sammen med isbjørn og faktisk ekorn så jeg MÅ ikke ha det prikk likt frødin. jeg foretrekker også stivere kroppshackel enn det mikke gjør.dessuten slurver frødin i videoene sine og motsier endel av det han sier om sine teorier. men hans tanke om det å binde fluen riktig og sterkere er meget interessant og forandret min fluebinding for alltid. er cone ER sterke enn et limt hodet. iallefall om du planlegger å ha flua i boksen mer enn EN sesong. tinsel? det sluttet jeg å bruke for mange år siden.. den ovale tinselen brukes ennå. mye dritt på markedet, men har funnet en produsent som holder. det er ulike typer braids som gjelder. dette gjør bindingen enklere og raskere.spesielt aktuelt for de av oss som binder profesjonellt.

på den annen side synes jeg det er bra at noen fortsetter å binde på den gamle måten med tuber. hadde via lle stått der med conehead fluer hadde vel laksen blitt lei etterhvert.

trodde forresten alle fisket flua raskt..?!er jo ingen revolusjon akkurat det.

men jeg er selvsagt enig i at hvordan man fisker flua er langt viktigere enn hvordan den ser ut. vi er nok enig i hvordan flua fiskes bare ikke hvordan den bør se ut..

men visse av oss laksefiskere er så ekstremt opphengt i troen at det kan være forskjell på et glitterstrå eller 2 før vi bytter flue.

"Overflatefiske med conede tubefluer lar seg ikke gjøre. (0-5 cm dybde)"

det er faktisk noe av det rareste jeg noengang har hørt! merkelig at dette funker for meg og alle mine laksefiskende venner! striper flua har du valgt en for lett cone/krok. et flytesnøre vil gå fortere i strømmen enn synke snøre. fikk egentlig en aha opplevelse i sommer da jeg gikk lenge uten fisk. hadde til da bare brukt synk. flytesnøre reddet sesongen og jeg fikk fisk nesten på hver tur etter det. selvsagt hadde jeg noen gode fluer også :D

var veldig klar over at det sannsynligvis ville bli reaksjoner på dette. det er bra å ha en debatt på det. et touchy tema for mange. dere er sikkert dyktige både som bindere og fiskere..vi blir nok aldri enige og laksen den hadde vel aldri brydd seg om det vi sier og mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. Siden andersnulfire sikker har mistet interressen for lenge siden nå, så tillater jeg meg å komme med noen synspunkter jeg også. Dette med balansering av fluer, og spesielt store fluer er ikke noe nytt. Spesielt tubefluer har en tendens til å tilte litt i vannet, men at coner er veien og lyset for å unngå dette er noe tvilsomt. se på denne

140220061231555O3P2Ae1VExV.jpg?67

Som dere ser her, så vil flua når den er i likevekt med strømmen, dvs ikke synker lenger, ha sitt hvilepunkt der fortommen går inn i conen. Dette fører til at kroken får en vektarm, som vil tilte flua bakover. Denne motvirkes av

1 strømmens påvirkning på kroppen(tuben)

2 hacklets stivhet og vinkel mot kroppen, som vil forsøke å dreie kroppen oppover.

krefter som virker motsatt vil være vingens vinkel mot kroppen , som bestemmes av vingerota. Ved feil bindeteknikk eller feil bruk av materialer vil vingerota reise seg, og når flua kommer i vannet, så vil vingen rette seg etter strømmen, og kropp/krok tvinges ned og "henge". En godt bundet flue bør ha en vinge som ligger flatt og lavt over kroppen uten at man fukter fingrene og stryker den ned for bildets skyld, den vil da stå riktig i vannet uavengig om den har cone eller ikke. De eneste funksjonene en slik cone vil ha, er at den kan presses over vingerota og presser vingen ned, slik at den skjuler dårlig bindeteknikk og/eller feil materialer. Dette er, mht materialvalg, egentlig greit, men en massiv dosering som har til hensikt å latterliggjøre alle som har skjønt hvordan dette fungerer, og som er gode nok til å lage velfungerende fluer uten slike hjelpemidler er kanskje ikke så greit. Det virker som disse er i flertall her. Man slipper også problemet med at metallconer er forbudt i mange elver på lik linje med metalltuber. til slutt vil jeg si til rogna at jeg er enig i at man bør holde seg sånn noenlunde til tema , men siden diskusjonen allerede har sporet av ganske ettertrykkelig, så tillater jeg meg likevel dette innlegget. Jeg liker like lite som alle dere andre at noen skriver sin mening på en hammer og slår den i panna på meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig har vel ikke vingematerialet vært hva vi har diskutert, men Conhead og balanse har vel vært hva vi har ødelagt den opprinnelige tråden med. Om du mislykkes med dine limte fluer får så være, jeg har i alle fall mine i mange år. Det er heller ikke hvert år jeg har behov for å binde fluer. Er liksom blitt ferdig med det å fylle opp med all verdens kreasjoner som aldri blir brukt. Ja jeg bruker tinsel, uttrykte dette kanskje litt utydelig, men bruker dette i oval utgave som ribbing. På mine fluer har denne ribbingen til oppgave å holde kroppshacklet på plass, samt ta imot for fisketennenes herjinger med tubekroppen. Om du tror at jeg fortsatt benytter rundbundne bucktailtuber ala J.Johansson, så tar du feil. De fleste av disse la jeg bort for sikkert 20år siden. (noen helt spesielle er fortsatt med) Hva de fleste syntes er ei rask flue, er for meg som oftest en rolig fisket flue. Jeg fisker ofte fortyngede plasttuber eller tuber med Coner med flytesnøre, dette fungerer greit for meg, men må velge fluer som er dresset til forholdene i kombinasjon med tilpasning av fortomslengde. Ofte er det da lettere å velge i flue en har tro på uansett dressing, og heller velge snøretype etter forholdene. Tubefluene fisker jeg i 90% av tilfellene med sinktip snører med utskiftbare synkedeler fra S1-S6. Flytedelen på snøret gir meg muligheten til å holde farta oppe, og til å øke hastigheten på flua. På flomelv fisker jeg ikke med tunge synkesnører som du gjør, dette gjør jeg kun på særdeles varm elv, når fisken har ”bånnet”.

Dette får enhver mene hva man vil om, jeg skal ikke slå mine erfaringer inn i panna på noen slik Cannonbang oppfatter det. Det å gå i ”gåsegang” å fiske der bare hornmusikken mangler, og hvor avvikere fra metoder som er opplest og vedtatt skal bli latterliggjort, er jeg ferdig med for lenge siden.

For øvrig håper jeg alt som ikke hadde noe med plastrørene til Andersnulfire å gjøre blir flyttet til en ny tråd, hvor dette blir mer søkbart ved en seinere anledning.

Fortsatt skitt fiske [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.