Gå til innhold
Fiskersiden

Rør til rørfluer


andersnulfire
 Share

Recommended Posts

Hej

Det er tit svært at få fat i ordentlige rør til rørfluer. Er der nogen, der kender en leverandør, hvor jeg kan købe følgende rør i metermål:?

Udvendig diameter 2,3- 2,5 mm og en godstykkelse på ca. 0,5 mm. Det skal være det ret stive og klare plast. Jeg tror det er PVC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av andersnulfire

Hej

Det er tit svært at få fat i ordentlige rør til rørfluer. Er der nogen, der kender en leverandør, hvor jeg kan købe følgende rør i metermål:?

Udvendig diameter 2,3- 2,5 mm og en godstykkelse på ca. 0,5 mm. Det skal være det ret stive og klare plast. Jeg tror det er PVC?

Om du tar kontakt med Nordisk Fiskeutstyr på Lysaker utenfor Oslo (de åpner ny butikk her i midten av februar), er det en mulighet. Jeg har selv kjøpt rør til rørfluer i metervis her. Gå inn på denne siden http://www.nfisk.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey cannonbang...! Titta litt på ann å ann såg ganske spennende ut!

Som sagt så e eg ganske fersk me flue binding, men behersker det grunnleggende! Men er flua di så go så du sier ska eg gjøre et forsøk!

Har planer om å campe i Valldalen i røldal i vår! I håp om kilo`s fisken! Så får gjøre et forsøk me silvertail nymfa! [8D]

Skal også prøve meg på museimitasjon for å luke ut småfisken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fits systemet er uten tvil det beste. meget fleksibelt! kan strekkes for å få på mindre cone osv. i tillegg tåler det godt høye og lave temperaturer. eneste jeg kanskje ikke liker dette systemet til er når man kun binder på en tube og ikke skjøter 2 av ulik dimensjon sammen. her blir tuben i det mykeste laget. på den andre side, så er det vel ingen som lenger fisker med rene plast-tuber uten cone ettersom de går feil i vannet.

systemet kommer forøvrig i fluoreserende farger og selvsagt klar utførelse.

selges bla. av www.korsholm.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

fits systemet er uten tvil det beste. meget fleksibelt! kan strekkes for å få på mindre cone osv. i tillegg tåler det godt høye og lave temperaturer. eneste jeg kanskje ikke liker dette systemet til er når man kun binder på en tube og ikke skjøter 2 av ulik dimensjon sammen. her blir tuben i det mykeste laget. på den andre side, så er det vel ingen som lenger fisker med rene plast-tuber uten cone ettersom de går feil i vannet.

systemet kommer forøvrig i fluoreserende farger og selvsagt klar utførelse.

selges bla. av www.korsholm.dk

Ikke fisker med rene plasttuber uten cone? Feil i vannet?? Utrolig at vi fikk fisk før i tiden!!

Jeg for min del foretrekker tuber uten cone.... Altså rene plasttuber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du da er en av dem som foretrekker å fiske med en flue der vingen fisker 5-10 cm over kroken så skal du få lov til det. en flue der du er avhengig av en eller annet form for synkesnøre for å få fluen under overflaten også. ikke ideelt med andre ord. selvsagt tar laksen og ørreten ei flue på vanlig plasttube. ulempen blir større jo lengre vinge du har. du har nok gått glipp av endel lakser ettersom fisken har hugget etter vingen og ikke tatt kroken. men som alt annet så handler dette om tro, og tror du dette funker så er det ingen som kan nekte deg det. blir noe ala debatten om å velge hår eller fjær til vingen i lakseflua..

nei, velg heller en passende cone for fiske med plasttuber. vanlig rene plasttubefluer er long gone!

sorry avsporingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel slik at andersnulfire stilte spørsmål om hvor han kunne få kjøpt emner til tubefluer i metervis og med spesielle mål og kvalitet til plasten. Jeg oppfatter ikke at han ba om en den enkeltes synspunkter på hva som gir mest fisk og på hvilken tube laks og ørret biter på i forhold til andre tuber. Og Erik, rene plasttuber er absolutt ikke for lengst long gone. Selv om du åpenbart mener noe annet. Her ser vi nok et eksempel på på holdningen til en del av brukerne av forumet som åpenbart liker å mene at "mine meninger er de eneste rette" og alt annet er feil.

Men tilbake til spørsmålet fra andersnulfire. Han stilte ett enkelt og konkret spørsmål. Og det må da kunne gå an å gi et like enkelt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik må være Norges kloning av M. Frødin [:I]

Fra spøk til alvor. Hva er en cone? Etter min mening ikke noe annet enn en vekt som altså skal rette opp tubens gange i vannet..

Dette har vi "rene plasttubefiskere" kompensert for i alle år med tyngre hoder, skråskjæring av tuben, mindre ving etc.

En sunray har jeg enda ikke sett med cone?? Og det er vel den laksetuben med lengst ving??

En cone er pen å se på, og selvfølgelig har også jeg forsøkt det.

Har derimot en mistanke om at conede tuber ofte går for dypt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at det gikk å få tak i metervis av slik blank tubeemner før i tiden men har ikke sett det lenger. Spesielt etter AF kjørte hart ut med systemet sitt. Har selv brukt røret inne i kulepenner. Litt stort, men det går. Q tips også. Men på metersvis, har jeg ingen gode råd å komme med.

PS: ikke noe problem å balansere rene tublefluer uten cone. De som ikke får det til, bruker coner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gamle måten å balansere tuber på var å binde inn blytråd. har selv prøvd dette. kommer aldri til å gjøre det mer. det du da må gjøre er å ha mange omganger med superlim på hodet for at fluen skal blir holdbar. jeg vil også si at jeg har prøvd alt som er å oppdrive av tube materiell. fits er det mest anvendelige jeg har kommet over. q tips prøvde jeg for 5-6 år siden. fluene ble ikke særlig pene og det gikk ikke å sette passende krok i enden av tuben. kulepenn overasker det meg at noen vil prøve i det hele tatt. en venn av meg viste meg dette for endel år siden.

eneste tuben jeg binder uten cone, er sunray. den passer ikke en cone. jeg bruker aluminium, som har har bedre balansering enn plast. dog en flue der hodet er utsatt for slitasje. den skråskjærings teknikken har ikke akkurat den helt store effekten, etter det jeg har prøvd. leste om denne teknikken i et engelsk blad for mange år siden. nei det virker for meg som om dere gutta er redde for å bruke tid på fluebindingen deres;)

hva er en cone? vektbalansering, beskyttelse for hodet , skaper turbulens og økt gange i vingen. det finnes så og si cone for enhver situasjon. lette og små cones til små tuber og store tungsten cones til de aller største fluene. her kan man egentlig velge hvor dypt man vil ha flua. for dypt går det ikke an å fiske. da vil du hisse på deg alle de karene som sverger til messing og kobber tuber..

selvsagt gjør vi alt for mye ut av dette med binding. en krok med noe man finner på teppet på badet holder lenge. uten conen vil man få en flue som ikke på langt nær er så holdbar. man mister mye av turbulensen og vingen fisker høyere enn kroken som er eneste tyngdepunkt.

jeg vil si at det er vanskeligere å binde med cone head enn uten. her må man tross alt være mye mer nøye med antall omdreininger osv. på en vanlig plast tube. gjør det ikke noe om hode blir langt eller høyt, her er det mulighet for å få en ok flue selv med mange omdreininger for mye.

selv binder jeg ca 800-900 tubefluer MED conehead i året. og kanskje 10 uten. fluer som bindes på bestilling, så det er tydelig at folk rundt om virkelig begynner å få øynene opp for dette. nordmenn er jo kjent for å være litt skeptiske..

til lykke med fluebindingen folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av andersnulfire

Hej

Det er tit svært at få fat i ordentlige rør til rørfluer. Er der nogen, der kender en leverandør, hvor jeg kan købe følgende rør i metermål:?

Udvendig diameter 2,3- 2,5 mm og en godstykkelse på ca. 0,5 mm. Det skal være det ret stive og klare plast. Jeg tror det er PVC?

Du kan forsøke hos

http://www.grandesfluefiske.no/

http://www.fiskernett.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoBody

sitat:Opprinnelig postet av andersnulfire

Hej

Det er tit svært at få fat i ordentlige rør til rørfluer. Er der nogen, der kender en leverandør, hvor jeg kan købe følgende rør i metermål:?

Udvendig diameter 2,3- 2,5 mm og en godstykkelse på ca. 0,5 mm. Det skal være det ret stive og klare plast. Jeg tror det er PVC?

Du kan forsøke hos

http://www.grandesfluefiske.no/

http://www.fiskernett.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordisk selger jo dette, så det er jo bare å ta kontakt med dem når butikken åpner igjen.

Det er ellers forskjell på innholdet i kulepenn, noen fungerer bedre enn bra - så jeg tipper ErikR har vært borti noen av de som ikke gjør det. Har også brukt q-tips, men synes de er litt svake (blir lett skade/sprekker).

Leste ellers med stor interesse diskusjonen om coneheads eller ikke. Har også pleid å fortynge tubene mine med blytråd fremst, men bør kanskje teste coneheads mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mye svada om tubefluer og "balansering" av disse, men denne i denne tråden tror jeg at det er en som har svelget Frødins-teorier med hull og hår. Å balansere ei tube med en conehead må vel i utgangspuktet være lite gjennomtenkt. Å påstå at vingen på flua fisker 5-10cm over fluekroppen sier mye om den som kommer med uttalesene, og denne person kan umulig ha fisket mye med tuber i strømmende vann. Å montere en conehead på ei tube eller fortynge med blytråd, blyfolie eller tungsteinfolie har samme effekt, nemlig kun å fortynge flua. Jeg bruker også til tider coneheads på Mørrumtuber og US-tubes, ikke for å balansere dem, men for å øke vekten ytterligere. Herren med balansen kan godt binde 10.000 fluer i året for min del, men bedre balanse blir det ikke. Stikkord for hvordan flua oppfører seg i vannet er strømhastighet, synkegrad på snøret, fortomslengde, avfiskningshastighet, hvordan flua er dresset, samt påvirkninger som bevegelse med stangtupp eller annen bevegelse med stang hvilket våre Svenske brødre kaller "Synthning".

Jeg må nok si meg enig med Deetuben, det kreves litt erfaring i å fiske ei tube riktig. Tåpelige påstander om balansering, og bedre bevegelser i fluevingen med Coneheads er det vel ikke mange seriøse fluefiskere som tror på ? Dette har vært tema på de mest kjendte fluefiskeforum gjennom mange år, og mange kjendte profiler forkaster Frødins og din teori om dette. Gjør noen søk, slik at du ikke blir værende i bakvannet (Micke har endret litt på sitt syn). Jeg bruker også Coneheads på de fleste av mine tuber, dette pga at jeg fisker mine tuber særdeles raskt gjennom strømmen med sinktip-snører, ofte med nedstrøms mendning, jeg ønsker da tunge fluer for ikke at de skal ligge å vispe oppe på vannflata. Når jeg fisker på bunngrusen benytter jeg plasttuber uten conehed i kombinasjon med synkesnøre og kort fortom. Dette gir da bedre liv i flua. Mine erfaringer er fra strømmende vann, stillestående vann og sjø fisker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som slår meg er at du forkaster en fluebinders tanke om å ha en solid flue som tåler flere fisk. kortsiktig tankegang spør du meg..

ikke overaskende har jeg sett frødins videoer og lest noen artikler av ham. Dere som forkaster ham helt har mye å lære innen fluebinding. en mann som har tilføyd laksefluebindingen mer enn de aller fleste, så jeg synes dere er litt for strenge i deres "slakt" av vår svenske venn.

men jeg skjønner at du ikke har testet mye fluer nobody. å balansere ei flue med conehead er en genial tanke, spesiellt fordi den bare har fordeler. prøv selv og se hvor mye en small cone utgjør i vekt i forhold til en large cone..da vil de se hva jeg mener.vingen VIL fiske mye høyere enn kroken på plasttuben. i strømmende vann vil den gå irriterende høyt og er derfor ikke et alternativ for de av oss som ikke bruker synkesnører med unntak av flom. nei jeg tror at dere er oppvokst i en annen tid og har tungt for å svelge at fluebindingen er omgjort med unødvendig mye dill og greier. stadig flere ser fordelene med dette og jeg tror dette ikke er en trend, dette er et system som er kommet for å bli.

leste med stor iver en liten debatt i bladet villmarksliv for 3-4 år siden. det var da frødins teorier og videoer var nye tror jeg. en fortvilet mann som mente at fluebindingen var omgjort av alt for mye unødvendige detaljer og ville ha en slutt på det. han hintet forsiktig frempå at det var frødin som hadde skylden for dette. mener også at han fikk svar fra en som gjerne så at frødin kom med ideer til fluebindingen.jeg synes det er greit å binde såkalte moderne fluer. da slipper jeg de samme gamle blue charm og t&l klassikerne. jeg har også bundet fluer lenge før frødins videoer kom på banen. ville jeg ha lette fluer, så bandt jeg på krok. bare for å ha sagt det, så tviler jeg på at laksen i det store løp bryr seg om alle de detaljene en moderne lakseflue har. de er mer for fluebinderens del enn laksens. men det synes jeg er vel så viktig.. jeg er heller ikke enig i alt det frødin gjør og sier, men hans ideer og tanker bak en lakseflue har gjort meg til en langt bedre binder samt at jeg har fått mye mer laks på flue. jeg mener det at en flue skal svømme selv om man ikke lager bevegelse med stanga!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som skal ta fra deg gleden med cone tuber. Men, da skal heller ikke du forkaste alle andres meninger om tubefluefiske[ :D ]

Jeg er ikke opptatt av fluas utseende, det er kun fluas gange i vannet som interesserer meg. Derfor blir også alt dilldall sløyfet på mine fluer. Er av den klare oppfatning av at laksen ikke svømmer opp til flua mi for å se om den har dubbet kropp før den bestemmer seg for å bite[ :D ]

Overflatefiske med conede tubefluer lar seg ikke gjøre. (0-5 cm dybde)

En lakseflue skal etter min mening enten fiskes dypt (veldig dypt) eller nesten i overflaten. Her fungerer ikke conede tuber veldig godt. Som Nobody skrev: skal det fiskes dypt så skal det skje med en så lett flue som mulig, på kort fortom og synkesnøre..

Forresten, Q tips går fint an å bruke, er bare å montere en styreslange bak så er krokproblemet løst[ :D ]

Tittet forresten litt på Frødins cone tubeflue dvd. nå.

Og som han også sier: for laksens del så trenger man ikke alt dilldallet, det er for fiskeren...

Ellers til andersnulfire: Jeg har aldri hatt problemer med å få tak i tubeflueemner. De aller fleste velassorterte fiskebutikker har det i alle størrelser og nå også farger. (Mere Frødinstæsj!!)[:I]

At flua blir mere solid med cone stiller jeg et stort spørsmålstegn ved. Det er som regel ikke i hodet fluene blir ødelagt, men kroppen er det som først går i stykker. Skal du i tillegg følge Frødins bindebeskrivelse, så vil jeg tippe at ingen tuber tåler mer enn en fisk?? Jeg limer ihvertfall vesentlig mer på kroppen, men så er jeg som sagt ikke opptatt av utseende heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErikR !

Jeg tror nok at du misforstår en del, og skal forsøke å belyse noe av dette.

At en flue er mer holdbar bare for at den har en Conehead burde selv du forstå er tull. Om du binder av hodet riktig, og lakkerer skikkelig holder dette godt. Personlig limer jeg alltid hodene på mine fluer med Locktite, for så å lakkere som et toppstrøk. Lakken er for meg kun kosmetikk, da limet oppfyller basisegenskapene bedre enn lakken. Hodene er aldri problemet, men dårlig materiale som svakt tinsel, og skarpe fisketenner er hva som setter holdbarheten på prøve.

Jeg forkaster aldeles ikke Frødins tankegang mht fluas utseende, og hans ferdigheter innen fluebinding. Jeg skrev at du og andre har svelget hans ”tidlige” uttalelse om balansering av tubefluer med Coneheads, med hull og hår. Om du ikke har fått dette med deg, så har vel dette poeng blitt kraftig tilbakevist, og M.F. har vel selv også innrømmet sin overdrivelse i Conens betydning for ”balansen”. I en samtale vi hadde sa han selv ”snyggare blev dom iaf, och säljer gör dom ju ochså”. (ps. han kommer snart med noe nytt) En herre du kanskje har glemt i denne sammenheng er Håkan Nordling, eller ”Tempelhundens-far” om du vil.

Jeg har muligens etter din målestokk ikke forsøkt så mye fluer, men noen klassisk fluefisker utstyrt med fjærdressede klassiske fluer er jeg ikke. De som kjenner meg betegner meg heller som en innovativ fluefisker, som aldri går av veien for nye tanker og utprøvelser. Men å holde fast ved ting som virkelig fungerer, det gjør jeg. Å ”stasje” opp fluer med juletrepynt og alt annet alternativt materiale som plast, emballasje, hår, pels ”you name it”, startet jeg med for lang tid tilbake. Dette var da oppfinnsomhet måtte kompensere for manglende økonomi, og tilgang på materialer. Ja, jeg fisker med langvingete tubefluer, kroppen på flua er jeg ikke så opptatt av. Hva jeg foretrekker av materiale i mine fluer tar vi en annen gang [ :D ]

Å påstå at jeg er en ”Synth-fisker” som jokker flua over strømmen , syntes jeg er drøyt. Dette er noe jeg aldri gjør, og er sterk motstander av. Imidlertid så syntes jeg at ei flue ikke kan fiskes raskt nok, og at flua skal ha så liten eksponeringstid som mulig ovenfor fisken, samt at den ikke skal vises for ofte. Deetuben skriver også dette med betydningen hva farta på flua har. Her blir det egentlig litt dumt å påstå at jeg fisker flue med hengende krok og stående vinge, som da skal balanseres med en Conehead. Sug det i deg, du har kanskje ikke noe å lære av oss innen fluebinding, men i det å fiske flua har du tydelig mye å lære.

Hva blir det neste Mikke skal lure på deg mht. til balanse, en tubekrok i balsa kanskje?

Lykke til videre i balanseringen, og skitt fiske. [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.