Gå til innhold
Fiskersiden

meromiktisk vann!!??


-morten-
 Share

Recommended Posts

Salsvatnet er en innsjø i kommunene Fosnes og Nærøy i Nord-Trøndelag. Med sin største dybde på 464*) m er den Norges og Europas nest dypeste innsjø, etter Hornindalsvatnet.

*) Forskjellige kilder oppgir 464 m og 482 m som største dyp.

Salsvatnet er meromiktisk. Det vil si at det nederste vannlaget, som i dette tilfellet består av gammelt sjøvann, er stillestående. Andre meromiktiske innsjøer med gammelt sjøvann i Norge er Kilevann, Tronstadvatn, Birkelandsvatn, Rørholtfjorden, Botnvatn, Rørhopvatn og Strandvatn.

Hva kan dette påvirke fisken som lever der? Finnes det spessielle fisker/arter i slike innsjøer, eller er det for lite oksygen på slike dyp?

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et vann som er meromiktisk er Pollevann i Ås kommune.

Der finnes bra med gjedde, abbor og mort i vannet som er ferskt og ligger oppå det salte gamle laget. Når jeg skriver gammelt er det fordi dette rett etter siste istid var en del av fjorden. Under den påfølgende landhevingen, har imidlertid fjorden ettter hvert blitt liggende 1-2 meter lavere enn ferskvannets overflate, dermed ble det salte bunnvannet i Pollen liggende igjen.

Det gamle saltvannet ligger under 7-8 meters dyp, og der finnes ikke oksygen, store saltkonsentrasjoner og bunnsedimentet er råttent med mye H2S. Der overlever heller ingen fisk, men det er faktisk periodevis stor tetthet av rødalger på grensesjiktet mellom salt- og ferskvann.

Det er nærliggende å tro at også i de vannene du nevner vil det være ulevelige forhold for fisk i det gamle sjøvannet (det blir jo aldri byttet ut med friskere vann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av OLHEI

Enda et vann som er meromiktisk er Pollevann i Ås kommune.

Der finnes bra med gjedde, abbor og mort i vannet som er ferskt og ligger oppå det salte gamle laget. Når jeg skriver gammelt er det fordi dette rett etter siste istid var en del av fjorden. Under den påfølgende landhevingen, har imidlertid fjorden ettter hvert blitt liggende 1-2 meter lavere enn ferskvannets overflate, dermed ble det salte bunnvannet i Pollen liggende igjen.

Det gamle saltvannet ligger under 7-8 meters dyp, og der finnes ikke oksygen, store saltkonsentrasjoner og bunnsedimentet er råttent med mye H2S. Der overlever heller ingen fisk, men det er faktisk periodevis stor tetthet av rødalger på grensesjiktet mellom salt- og ferskvann.

Det er nærliggende å tro at også i de vannene du nevner vil det være ulevelige forhold for fisk i det gamle sjøvannet (det blir jo aldri byttet ut med friskere vann).

Ikke et bra vann å bunnemeite i mao[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:er vel så å si livløst der nede da..

Når det gjelder fisk i det gamle saltvannet - ja, så lenge det ikke er noen vannutskifting. Men det er jo avgjørende hvor dypt skillet mellom de to sjiktene går da. I Pollevann er det jo godt fiske over skillet mellom salt- og ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Pollevannet er et elendig fiskevann

Jeg har ikke noe problem med en påstand om at det ikke er et veldig bra vann, men jeg er uenig i at det er elendig. Mye abbor der opp mot vel kiloen iallfall, og noen slengere opp mot halvannen. I tillegg masse gjedde, om enn ikke mange store over 5-6 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av OLHEI

sitat:Pollevannet er et elendig fiskevann

Jeg har ikke noe problem med en påstand om at det ikke er et veldig bra vann, men jeg er uenig i at det er elendig. Mye abbor der opp mot vel kiloen iallfall, og noen slengere opp mot halvannen. I tillegg masse gjedde, om enn ikke mange store over 5-6 kilo.

Hadde vært en drøm å hatt et slikt her i nærheten, bra/dårlig varierer fra hvilke forutsetninger og geografisk plassering en har [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.