Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite tur 29/8


Kjetil L
 Share

Recommended Posts

I dag blir det jomfru tur med kystmeite utstyret mitt.

Jeg har alliert meg med JansenH ( Henning ) som er en dreven kar innen kystmeite/surfcasting.

Vi rigger oss til på Sørsiden av Sandevika ( Randaberg ) i en molo der. Sand/grusbunn og cirka 8-10 meter dybt.

Det blir de flate vi satser på i dag, men andre fisker mottas også med takk!

Nå skal jeg legge meg i hardtrening frem til Kystmeite treff på Karmøy i oktober!! [ :D ]

Hvis det blir fisk, kommer vi selvsagt til å rapportere tilbake, blir det ikke fisk, så håper vi at ingen spørr om hvordan det gikk!! [ :) ]

Wish us luck!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:

- 1 skrubbe 600 gram

- 1 makrell 700 gram

- ørten små hvitting ( agn!! )

Henning J:

- 1 Horngjel

- 2 Makrell

- ørten små hvitting ( agn!! )

Vi brukte Sild, reke, makrell og hvitting som agn.

Det blir ikke siste gang vi fisker fra denne plassen!

Men, det var plagsomt mye småhvitting som spiste/smånappet i agna.

Alt i alt, fornøyd med min første kystmeite tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småhvitting???

Våger meg på en frekkis...kan det være sypike?? Pleier ikke være mye hvitting på så grunt vann, men vet den kan være konsentrert endel steder....

Sypike:

http://www.marinbi.com/t-minutus.htm

Hvitting

http://www.marinbi.com/m-merlangus.htm

MAnge steder vi er plaget med sypike, men hvitting er uvanlig.

Uansett virker det som en bra flyndrelokalitet, prøv mere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Småhvitting???

Våger meg på en frekkis...

ingenting er som en liten frekkis på morrakvisten [8D] Det var en blanding av sypike og små hvitinig. Sypikene sto lengst ut, på 5-6 meter dyp. Hvittingen sto nærmere moloen, i en forsenkning på 8-10 meter. Litt vrient å se ut av bildene i linken, da disse viser fisken UNDER vann - ganske forskjellig for hvordan den ser ut på land ... Hvitting: http://fish-view.imr.no/arthtml/hvitting.html Sypike http://fish-view.imr.no/images/P550px/bild...2002__002_M.jpg Hva gjelder hvittingen, går denne faktisk i stim ganske grunnt - når det blir kaldt og mørkt. Har opplevd dette inne i Hafrsfjord og ved moloen i Tananger, helt inn på 1,5-2 meter dyp.

Jepp, vi har nok funnet en fiiin plass for flyndring utover høsten. [ :D ] Og nå er vi etablert som Nord-jærsk Surf Cast Club.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Kjetil L

Jeg håper på å stikk ut en dag i løpet av uka. ( hvis tiden tillater det. )

Må si jeg likte kystmeite fiske meget godt!! Gleder meg til å få mer tid til å fiske utover høsten.

Det kan bli mye fisk når Nord-jærsk Surf Cast Club!! kommer nordover!

Godt å se att du er gira ... fint å nyte ensomheten en varm stekende sommerdag alene ved sjøen, men mørk, våt og kald vinter, da er det fint å ha selskap [ :D ] Gleder meg også til att sesongen kommer skikkelig igang ... flyndring i september/oktober, hvitting/torsk i november/desember, og ut på nyåret ned på dypt vann i Gandsfjorden etter lange og steinbit.

Det blir liksom også litt mer organisert å team-fiske. Vi diskuterte "ønskeliste" ett år frem i tid; her er min:

1. Piggvar ++1000g

2. Pigghå (har ikke denne fra land!)

3. Lange (fra land...)

4. Skate (begge varianter)

5. Flekksteinbit (fra land)

5. Rødspette ++3000g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

sitat:5. Flekksteinbit (fra land)

Ja lykke til ! Du skal ikke bare notere skolest og spitsbergen ålebrosme i samme slengen da ? [ :D ]

[:I] Tar jeg helt inni' hælvete feil her nå? I tillegg til "vanlig steinbit" (gråsteinbit) ... så finnes vel bare flekksteinbit? Jeg overvar en veie-seanse i Havfiskeklubben i Tananger, der det dukket opp noe jeg trodde var en flekksteinbit. Mye lysere enn gråsteinbiten, med gråe flekker. Kanskje det bare var en albino? [ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne, hva prisklasse tenker du deg på stanga?

Har kjøpt av avkroken, Fox Warrior 3lbs. Kaster glatt søkker på 100 gram, kastet fint lettere søkker og. Pris 1098,- Ingen upris!

Jeg hadde ingen forventninger til stanga når jeg fikk den, men hadde hørt mye bra om den.

Det som overrasket meg mest var hvor lett jeg kjente småfiskene ( hvitting og sypike, to riktige frekkiser !! ), følte jeg kjente nappa helt ned i håndtaket. Og selve stangtuppen ga klar beskjed når det nappet.

Før jeg fikk stanga, var jeg redd for at dette skulle være en stang som jeg ikke merket nappa på, men så feil tok jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fox stanga fra avkroken er ca 345 ganger så bra som den til elbe... (sorry elbe)

Fireline 0.20-0.25 med 10-15 m sjokkfortom. (Leidland, annonsør på siden her, har billige ferdige fortommer) Leidland har også rimelige multisnører..... Fireline er bra, men koster. Power Pro er et annet alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karpestenger er generelt mye mer følsomme en de høres ut. Har selv en 2,75lbs stang - og har brukt den til å kaste 12gr spinner - det går glimrende (selv om det kanskje er litt usaklig valg av utstyr til akkurat spinnerkasting)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Kjetil L

Arne, hva prisklasse tenker du deg på stanga?

Har kjøpt av avkroken, Fox Warrior 3lbs. Kaster glatt søkker på 100 gram, kastet fint lettere søkker og. Pris 1098,- Ingen upris!

Den stanga er genial, kjøpte en på 2.75lb av avkroken tidligere i sommer og må si jeg er kjempefornøyd med den, har dratt både gjedde og mort på den,hehe.....og Horngjel faktiskt,hehe[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.