Gå til innhold
Fiskersiden

Sel på Jærkysten.


troutman
 Share

Recommended Posts

Holder på med en rapport om sel.

Trenger litt hjelp fra dere lokale sportsfiskere.

Område fra Egersund til Stavanger.

Har dere sett sel og har dere inntrykk om at bestanden øker ?

Jeg har snakket med folk (forskere) som mener at jakt er bare tull og at nye seler overtar områdene etter selen er skutt.Selen kommer fra Nord England mener en forsker og hvis det er økning så må sel kvoten økes mer. I 2006 er det fellingsløyve på 40-44 sel i Rogaland og bestanden må holdes nede mener jeg.

Sportsfiske har fortalt meg at i gytesesongen for anadrome fisker så oppholder selen seg i sjøen ved munningen,elv/bekk og fråtser i Laks og Sjøørret som venter på og gå opp i vassdragene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett masse sel innover i fjordene her(Høgsfjorden,Lysefjorden, Gandsfjorden, og flere andre plasser. har også sett og hørt at andre har sett sel som går opp i den første hølen både i Dirdalselva og Frafjordelva og tar laks og SØ.

synes selv at jeg ser sel på mange fler av turene nå enn før, og spesielt mye når jeg er ute i båten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at selen er svært urettferdig behandlet. For to år siden var jeg med på en vitenskaplig telling av steinkobbe i Lysefjorden og da fant vi 120 dyr. De fleste var hunndyr med unger. Hunnene spiser ikke så lenge de dier ungene og ungene drikker bare melk. På høsten forlater svært mange av disse selene Lysefjorden. Turistnæringen mener at det finnes rundt 500 sel i Lysefjorden og enkelte fiskere/bønder 5000, men det er altså ikke så mange.

Når det gjelder havert, så tror jeg bestanden ligger på rundt 200 dyr i Rogaland. Bestanden på De Britiske Øyer er rundt 200 000, så når de skal felle hår på våren, drar en del av dem over til Norge og områdene rundt Rott, siden det er bedre plass her til å krype på land. Har selv svømt med disse under hårfellingen og de vil helst holde seg på land og spiser ikke mye fisk.

I Norge har vi jo tradisjoner for å drepe alt som konkurrerer med oss om matfatet og tro på gamle etablerte løgner. Jeg vil anbefale deg å kontakte Gunnar Henriksen hvis du lurer på noe om sel. Han er selv vitenskapsmann og seljeger og har studert bestandene her i fylket i mange år.

Han kan treffes på e-mail gh@fr.no og er en veldig trivelig kar med masse kunnskap som baserer seg på vitenskaplige metoder og ikke på hva gamle fiskere "tror" og rykter hørt fra naboen som var på sjøen i ungdommen [ ;) ]

Har selv vårt mye på sjøen i mer enn 30 år, og jeg kan ikke si at det er mer sel nå enn før. Noen ganger ser du dem, andre ganger ikke, men en husker vel best den gangen en så flere og det er vel også oftest dette det blir snakket om.

Her er et bilde fra merkingen av kobbeunger:

rsv039cd09.jpg

Og en hårfellende havert som vi har klart å lure uti vannet i fjor:

rsv029cd16.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meget informerende Rudolf, og ikke minst viktig å få et faktabasert utsagn ang selbestanden. er jo som oftest forskjell på hva folk mener og tror, og hva som er reelt. men har mistet pen fisk(makrell, kilos SØ og smålaks i sjøen, til fordel for den luringen av en sel som holdt seg under brygga i Frafjord for noen år siden. trodde jeg hadde min livs fisk da jeg opplevde et 50meter langt utras på få sekunder. men det var "bare" en kobbe som stjal SØ-en jeg hadde på[ B) ][ ;) ]

blir interessant dette Harald! skal følge på med noen bilder hvis jeg ser sel i elvemunningene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

meget informerende Rudolf, og ikke minst viktig å få et faktabasert utsagn ang selbestanden. er jo som oftest forskjell på hva folk mener og tror, og hva som er reelt. men har mistet pen fisk(makrell, kilos SØ og smålaks i sjøen, til fordel for den luringen av en sel som holdt seg under brygga i Frafjord for noen år siden. trodde jeg hadde min livs fisk da jeg opplevde et 50meter langt utras på få sekunder. men det var "bare" en kobbe som stjal SØ-en jeg hadde på[ B) ][ ;) ]

blir interessant dette Harald! skal følge på med noen bilder hvis jeg ser sel i elvemunningene

Hei Kim.

En sulten sel med andre ord [ B) ]

Dette temaet med sel er både på godt og vondt.Turist næringa i lakseførende elver er jo avhengig av fisk i elva osv.

Det er jo ikke bare selen som er årsaken hvis det er lite fisk i de forskjellige vassdragene men den har vell noe av skylda.

Kilenotfiskere tar jo en god del anadrom fisk i sjøen,tror det var en nedgang i fangster i 2005,vær og vind var en årsak til dette.

Sjøørret fiske hadde også en nedgang i 2005 hevdes det.Noe av dette skyldes tror jeg at Laksen fortrenger sjøørreten i elva og den må finne andre plasser og gå opp (bekker)men her som på Østlandet så er ikke mulighetene store når en ser bekker som er lagt i rør og mye dritt som ligger i bekkene. Selen slipper litt unna her ja.

Mye som kan gjøres for sjøørreten i Rogaland tror jeg eller hva ?

Det er godt med fakta som Rudolf har i sitt innlegg [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av E_R_L_E_N_D

Jeg bor i Egersund, men ser ikke mye sel...

Hei Erlend.

Ok [ ;) ]

Kunne tenkt meg litt info om det er sett noe i utløpene av Hellelandselva,Bjerkreim/Tengs og Hellvikelva.

Kjenner du noen som pleier å fiske i området ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Davidsen

Så en sel i utløpet av Tengselva i januar. Så også en ute på Hestnes, helt sør i sundet. Så helt uvanlig er det ikke. Ser helt klart oftest sel om vinteren her i Egersund.

Ok,takk skal du ha [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av troutman

Holder på med en rapport om sel.

Trenger litt hjelp fra dere lokale sportsfiskere.

Område fra Egersund til Stavanger.

Har dere sett sel og har dere inntrykk om at bestanden øker ?

Jeg har snakket med folk (forskere) som mener at jakt er bare tull og at nye seler overtar områdene etter selen er skutt.Selen kommer fra Nord England mener en forsker og hvis det er økning så må sel kvoten økes mer. I 2006 er det fellingsløyve på 40-44 sel i Rogaland og bestanden må holdes nede mener jeg.

Sportsfiske har fortalt meg at i gytesesongen for anadrome fisker så oppholder selen seg i sjøen ved munningen,elv/bekk og fråtser i Laks og Sjøørret som venter på og gå opp i vassdragene.

sga du jakta sel? hva er reglene for kobbejakt rundt forbi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.