Gå til innhold
Fiskersiden

forrtomslengde etter sø


 Share

Recommended Posts

Når jeg kaster med korte klumper bruker jeg bare ca en stanglengdes fortom. Du kan godt bruke synkende snøre men fluer/nymfer som er blyet i forkant går finere med flyt/intermediate. Jeg kjøpte for noen år siden et "supersnøre" som egentlig var en kort klump med fastsink og transparent tip. For##¤a dritt.. Jeg gikk tilbake til et kappet DT11I.

Jeg har aldri fått SØ med å fiske dypt med flue. Opplever at den kommer opp uansett. Men så er det jo slik at det en har mest tro på...

Jeg bruker vanligvis relativt små fluer streamer 6/8 eller dobbel 10/8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørreten er der, så det er ikke en umulig oppgave. er jo bare å treffe den når den når den vil ta. sender deg et par plasser på PM, men de garanterer desverre ikke fisk på denne tiden av året, men gir endel senere når det blir litt varmere ute[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

Jeg selv bruker mest int.snører som Remy nevnte som sin favoritt. Imidlertid bruker jeg lengre fortommer enn de fleste her, minimum 1,5 stanglengde, helst bortimot dobbel. Snøret bruker da lengre tid på å rulle over, noe som er fordel ved lange kast, i tillegg er det en stor fordel ved diverse vannkast.

Mange av stedene jeg fisker er også langgrunne, har klart vann osv-derfor lang fortomslengde. Fortommen har jeg faktisk stadig forlenget siden jeg startet med sjøaurefiske i sjøen med flue i 1991. Føler at jeg er borti mer fisk med lange fortommer, dersom man bruker fortyngede fluer trenger man heller ikke får den effekten som Remy sikter til-at snøret går dypere enn flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er fortomslengde missvisende når vi snakker fluefiske i sjøen. En hvilket som helst fortom som er lenger en 1 meter vil egentlig funke bra. Fluas tyngde,fortomens synkegrad(hvis den synker),fluesnørets flyte/synke evne vil avgjøre hvordan presentasjonen blir. Å anbefale 2,7 m eller 3,321 meter blir seff veldig god rettesnor for nybegynnere, men er egentlig helt tullete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Anders L, og de andre som foreslår ca stanglengda som mål. Har selv erfart at håving av fisk kan skape problemer hvis fortommen er vesentlig lengre slik at den kommer inn i stangringene, og fisken ruser ut igjen. Personlig så fisker jeg bare med flyt, og blyer fluene på denne tida av året. Jeg har også forsøkt både lengre og kortere fortommer, men kan ikke si at jeg har registrert noen forskjell på fisket. Som Anders L sier, for fiskens del er 1 meter tilstrekkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fasit er nok vanskelig å forespeile, men å gi tips går ann, om du er uneig i det er det kun for å kverrulere. Enklere kan det vel ikke bli, lang om dagen, kort om natten. Hvorfor er det og en "standard" blandt ferdig fortommer? 9 fot????? Men finn ut hva som funker for deg, det er det beste [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

En fasit er nok vanskelig å forespeile, men å gi tips går ann, om du er uneig i det er det kun for å kverrulere. Enklere kan det vel ikke bli, lang om dagen, kort om natten. Hvorfor er det og en "standard" blandt ferdig fortommer? 9 fot????? Men finn ut hva som funker for deg, det er det beste [ ;) ]

sånn er det rett og slett[ ;) ], jo bedre sikt(dagslys/klart vann), jo lengre fortom[ :) ]spesielt under fiske med flyt.

arti å se ar folk har så ulik oppfattning med lengdene på fortommen, men det blir som med flua, har du troen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.