Gå til innhold
Fiskersiden

tips om dyprigger


finninge
 Share

Recommended Posts

Da har du skjønt det, du kan også hekte stoppere på wiren slik at du får flere stopp på veien opp.

Kan ikke skryte av å ha prøvd ut disse el.riggene noe særlig, men hører flere sier at motor hastigheten er for stor og man må passe på å ha nok strøm tilgjengelig.

Selv bruker jeg 2 stk. Unitroll med 7kg bly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må vel vere en fordel å ha elrigger når en fisker med 10 senger, med tanke på å få sveivet opp alt

utstyret når en har fast fisk? noen som har erfaring??? jeg er fersk på trolling med så mye utstyr..

å kunne gjerne tenke meg å komme i kontakt med en trollingklubb eller noe lignene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fisker ikke vanligvis med 10 stenger på rigg.

"Vanlig" oppsett er 1-2 stenger pr.dyprigg og 3-4 stenger pr. planerboard. -Altså totalt 8-12 stenger.

Planerboard, eller "pulk" om du vil, er en stor slags flytende fjæl som du har slepende på hver side av båten - 30-50 meter ut fra båten. På linen til denne hekter du utløserklyper på og setter stengene i et system i et eget "stangorgel". Mest vanlig brukte planerboard er Mariestadpulken - søk på google på denne.

Kan anbefale deg å kjøpe boka "Trolling" av Jan Olsson - eventuelt låne den på ditt lokale bibliotek..her står det meste. Anbefales!

Edit: tror jeg er trøtt og sliten jeg... rettet endel skrivefeil her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å begynne med anbefaler jeg deg å fiske med EN stang per rigg... ikke begynn å stacke opp all verden... Bygg ut med 2 stenger per rigg når du føle du har teken på 1 stang per rigg. Og gå over til 3 når du er klar for det... noe mer enn 3 stenger per rigg er tull. Og på planer likedann... begynn med 4, øk gradvis... med 2 mann i båten er 10 stenger mer enn nok arbeid om det er litt vær og fisk på... Og husk... det er ikke alle vann som aksepterer så mye som 10 stenger... på Mjøsa f.eks er det maks 4 sluker (stenger) per båt... regler i Norge finnes på http://trollingfiske.org

Mariestadpulken som Laksefiskeren omtales finner du hos de fleste sportsforretninger med en del trollingutstyr, eller er de å finne på http://www.trolling.no

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er klar over at det ikke fiskes med mer en 2-3 stenger pr rigg.. spørsmålet mitt var om det er enklere å benytte elrigger framfor sveivbare når man fisker med planer+to dyprigger,, å da er det jo 10 stenger i vannet.. jeg har en cannon easytroll fra før,jeg har brukt den bare 5-6 ganger å har taket på to stenger i aksjon. men når jeg skal utvide til 2rigger blir alt litt mer komplisert,spesielt når jeg også har en nyinnkjøpt scotty planermast...

takker for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis siste var til meg så troller jeg temmelig ofte. Dog lite på den her tiden av året. ****s skole og jobbing som stikker kjepper i hjulene :(

Gleder meg maks til mai... 1.5.06 kl 00.00 slippes de første tomicene i Mjøsens kalde vann...

I mellomtiden får en "kose" seg med å kjøpe alt det nye """"nødvendige"""" som har dukket opp... kremt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av finninge

troller du bare i fersk vann dacron? jeg har bare trollet litt i sjøen.. bor i skien og har mulighet for å trolle på nordsjø.. har du prøvd å trollet der?

Nordsjøen eller Norsjø?? der har me vore mang ein gång

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El rigger er geniale. Fisker med begge deler og har det utrolig bedre med el enn sveiv. Dog er det fordeler med svei også men synes det ikke overgår fordelen med strøm. Om du har nok av det da? Følg rådene å starte med ei stang pr rigg før du henger på flere. Blir fort klabb og dyrt om du er uheldig.

Lykke til [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av finninge

tenker på norsjø ja.. hvor er det best å fiske??? er det noen gode strekker du kunne tenke deg å røpe??? skal prøve meg til våren...

http://home.c2i.net/torgeir_kaste/

her finner du opplysniger om Norsjø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for mange bra tips jeg.. kjenner fiskefeberen bare øker heftig på. så nå skal jeg rigge trollingbåten snart.kan noen fortelle meg poenget med trollingbar,er det for at loddene skal komme over ripa eller er det fordi en skal få plass til flere rigger?? burde jeg ha trollingbar når jeg bare skal bruke to rigger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av finninge

takker for mange bra tips jeg.. kjenner fiskefeberen bare øker heftig på. så nå skal jeg rigge trollingbåten snart.kan noen fortelle meg poenget med trollingbar,er det for at loddene skal komme over ripa eller er det fordi en skal få plass til flere rigger?? burde jeg ha trollingbar når jeg bare skal bruke to rigger?

For å få den i behagelig arb høyde

tenk og prøv deg fram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok så det er ikke så viktig at riggene står lengst mulig bak nei,, har hatt litt hetta for at viren til riggen skulle tukle seg inn i propellen når jeg svinger båten.. men jeg har easitrollen da og det er litt kort bom på den. det hjelper kansje med scottyriggene. jeg har en seabird 900 en 15"sjæregårds jeep med mariner 60hk four stroke efi 2003mod,men jeg lurer på selge den hvis noen interesert går den rimelig, jeg vil ha en litt større båt.har også vippehenger til den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av finninge

ok så det er ikke så viktig at riggene står lengst mulig bak nei,, har hatt litt hetta for at viren til riggen skulle tukle seg inn i propellen når jeg svinger båten.. men jeg har easitrollen da og det er litt kort bom på den. det hjelper kansje med scottyriggene. jeg har en seabird 900 en 15"sjæregårds jeep med mariner 60hk four stroke efi 2003mod,men jeg lurer på selge den hvis noen interesert går den rimelig, jeg vil ha en litt større båt.har også vippehenger til den..

joa er vesentlig å ha riggene bak...med mindre du har teleskopisk bom..

er ikke mange som skjønner det før det sier vrrr.og bråstopp....bare å håpe du har hjelpemotor eller padle årer da[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.