Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor går turen 2006?


amnesia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Brage

Hmmm, det var et vanskelig spørsmål...not. Skal teste ut flest mulig elver i Finnmark i sommer. Håper på å få dyppet snøret i 15-20 stk og tittet i enda flere. Høyest på ønskelisten står Børselv og Altaelva, samt et knippe minder og ukjente elver på Varanger halvøya.

[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal satse lidt på Sjøørretn i mine hjemlige elver(Karup Å og Vejle å)med lidt held blir det også til en laks til mig i år i Skjern å. minimum 1 uges fiske i Mandalselva. det blir nok sidste gang. pristigner p.g.a grådighed passer mig ikke. kan se i danske fiskeblade at det anbefales at blive væk fra elva. lad os håbe der stadig vil være interesse for at kalke elva selvom turisterne skulle bli væk.

Skal desuden til Bergen og fiske med Hunter og Atle M i en uges tid i nogle småelva der.

Og tjaa skal jo fiske 3 uger i Norge. havde tænkt på at fiske en uges tid i Øvre Gaula sidste uge i sæsonen, om nogen kender gode stræk for dagskort deroppe hører jeg gerne om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namsen/Bjøra og Søråa 2-7.6 så blir det vel en tur til Eidselva/Stryn i juli, en tur til Jølstra første uka i august og siste uka går som vanlig til Namsen.

Og veldig enig med laksen23.... 250 er ikke mye for et døgnkort... skal en fiske billigere får en stå vel Skjellands odde og kaste ut i Øresund i håp om å komme bort i en fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uke 24 er booka i Orkla med 1 km elv som vi er 4 personer som har leid med hus, i august regner jeg med vi booker en tur i beiarelva .

Ellers blir det mange turer til elver her i troms området , lakselva på senja , breivikelva,reisaelva. skibotnelva og signaldalelva etter SØ, og selvfølgelig mange turer i barduelva etter ørret og røye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej Laksen33. alt er relativt. grunden til mit småsureopstød her er at emnet omkring fisket i Mandal før har været nævnt her på siden. fisken i mandal er trods alt smålaks for det meste. generelt synes jeg at prisniveauet i NO er for høyt, nå man lægger det sammen med reise, ophold m.m kan 3 uger i jeres ellers skønne land blive en temmelig bekostelig oplevelse. om der er den store forskel på 150 kr eller 250 i døgnet. ja det mener jeg - 700 kr på en uge ikke sandt. jeg har ikke noget imod at betale for godt fiske, men argumentationerne for pristigningerne Mandal synes jeg ikke ligefrem fordre at jeg vil bruge penge på det.

det er såmænd ikke denne ene prisstigning jeg er imod. jeg mener bare at se en tendens til at hver gang at man har en god laksesæson, stiger prisen for fisket. omvendt ser jeg intet fald i prisen i de år hvor fisket er dårligt.

hvad angår mit grej. bruger jeg faktisk ikke mange penge på det og jeg er vel af den mening, at det ikke er grejet der fanger men fiskeren.

for at vende tilbage til prisen. jeg skal ikke forherlige DK. vi har i den grad været i stand til at misligeholde og forurense vore vassdrag på grund av grådighed(profit). den holdning er først nu lamgsomt ved at vende og mange elver har i dag en god opgang af specielt stor Sjøørret. i visse elve er laksen også vendt tilbage. alt dette er glædeligt, men bag dette ligger et kæmpemæssigt frivilligt arbejde fra sportsfiskerforeninger. i samarbejde/dialog med grundeierne, er det lykkedes at få lavet forståelse for hvorfor det er vigtigt at der findes gode opvækst- og gydemuligheder samt passager for specielt laksefisk i vore elve. når jeg melder mig ind i en forening her kan jeg få adgang til op til omkring 100 km fiskevand til en pris omkring 1000 for et år. dette er inklusivt medlemskab af det danske sportsfiskerforbund(DSF), et medlamsskab her alene koster rundt 300 kr. altså betaler jeg rundt 700 kr for fisket.

igen jeg skal ikke forherlige mir eget land, men jeg ser en fare i at man stødt øger prisen i den takt man gør i Norge. mig bekendt ser jeg ikke mange grundeiere ved Mandalselva udlægge grus, sten m.v for at bedre gydeforholdene for laksen. til gengæld er flere brudt ud at samarbeitet om jeg har forstået rett og kører deres eget løb. dette finder jeg usolidarisk. specielt i et projekt som Mandalselva, hvor den norske stat har inverstert en anseelig sum penge for at få en laksebestand på fode. det er jo ikke grundeierne der har skabt fisket eller....?.

på Island er fisket for det meste så dyrt, at den almindelige Islænding ikke har råd til andet end et par dage i løbet av en sæson. dette er der vel ingen der finder ønskeligt for nogen i Norge. indrømmet der er virkelig mange laks på Island, men dette er som følge av langsigtet pleje som skånsomt fiske etter laksen i Sjøen. her findes ingen kraftværker ved elvene og ingen opdrettsanlæg i fjordene der forpester elvene med dårlige laks. desuden er fisketrykket ved elvene helt anderledes end de er de fleste steder i NO.

jeg mener at tendensen er foruroligene. man kan jo spørge sig selv, hvor længe man kan bli ved med at have råd til dette. der vel ingen der kan være ueninge med mig i at laksen for længst havde uddød som race som følge af grådighed om ikke det netop var fordi sprtfiskerne harvde gjort opmærksom på de problemer der var. så det er vel ikke aqndet end rimelig at det også er sportfiskerne der skal have lov til at høste lidt av de de har været med til at så uden at de blir lænset for penge hver gang de nærmer sig et laksevand.

Hmm. dette var vidst ikke eksakt noe der hørte hjemme under dette emne, men håber det går alligevel.

desuden håber jeg ikke at noe føler sig trådt på tæerne. indlægget er ikke lavet for at støde nogen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lime inn en nettside her fra rogaland. Hvis du synes kortene i mandal er dyre, disse kortene her er til gi bort pris faktisk.

Er enig med deg til en viss grad i hva du sier ja. Det som jeg setter pris på i Mandal er det at man kan leie et eget strekk for 1 døgn. Dette er noe jeg gladelig kan betale noen kroner ekstra for å ha. Alternativet blir flere fiskere på et strekk, og noe som igjenn fører til lavere priser og køfiske som jeg ikke liker.

Her i Rogaland betaler jeg 60 kronber for et døgnkort. Dette er elver som ligger på mellom 2-5 onn på en normal sesong.

Så hvis du er interessert så er adressen her.

http://www.jjfl.org/fiske/

Mine planer for sesongen blir å skaffe meg kort til åpninga i Årdalselva. Deretter går det slag i slag med Espedal, Dirdal, Hå, Figgjo, Mandal, Ogna, Suldal og sikkert enda flere.

Ser frem til sommer og laks ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

sitat:Opprinnelig postet av laksen23

Ikke for å være frekk. Men hva er forskjellen på å 150 og 250 for et dagskort i en elv?

Forskjellen blir stor dersom man fisker ofte. Jeg liker absolutt ikke prisutviklingen i våre to "nye" kalkelver her sør. Husker godt hvor vanskelig det var å betale fiskekortene når jeg startet, dvs når jeg var "fattig", ung og vakker.[ :D ]

Ja,ja sier noen...driiit i de fattige slampene, de får holde seg i håelva til 60 kr døgnet på 0,5m3 vannføring hvis de har lyst å fiske.

Men hva med den dag en selv blir utpriset, f.eks i Bjerkreim hvor jeg fisker en del. Fjerner de sesongkortet der, blir det ganske mange kroner ekstra en må ut med for å kunne fiske hver eneste dag. Utviklingen som pågår innskrenker mitt fisketilbud, og det liker jeg ikke. Tilslutt, meget bra innlegg av Lars Henrik.

Ellers håper jeg jo at det blir sesongkort i Bjerkreim, som har vært hovedbasen i 5 sesonger. Deretter skal det fiskes i Figgjo, Sokna, Helle, Årdal, Lygna og Etne. Ferien blir tatt i midtnorge, mest sannsynlig på jff vald i forskjellige elver. Skal innom Gaula forhåpentligvis. Må nok også ha Surna og Driva i kjøreplanen. Jeg får se det an. Sette meg i bilen å dundre oppover uten noen som helst plan. Fiske der det kan fiskes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, et GODT inlæg af Lars-Henrik[^]. Kan kun tilslutte mig teksten.

Dernæst, Jeg skal til Mandalselva, bliver desværre kun to uger i år da konen ikke har arbeite mere og deraf lav kontant beholdning.

Men så bliver der mere fiske i hjemlige elver med L-H[ :D ].

Vh.

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

River Dee, Årdal, Orkla/Gaula håper jeg virkelig (Juni) der kun storlaks teller, Bjerkreim, Verdalselva, Øvre Namsen eller noe annet bortgjemt i nord trøndelag, kanskje Stjørdal.

Blir nok mest i moderelva Bjerkreim hvis jeg får sesongkort, ellers blir det nok mindre akkurat i den kulpen.

Hadde håpet på en tur til nord norge hvor jeg trives eksepsjonelt bra, men det kan se tungt ut med tid borte fra familien[ :o )] Glemte jeg å si at det også koster penger[ :) ]Får se hvor langt beholdningen rekker......

Gleder meg til laksehugg, håper det skjer tidligere enn vanlig i Dee? Sjansen er bra i april hihi.

Ellers avsluttes sikkert sesongen i Figgjo, gruer meg allerede roar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir samme som i fjor - uke 28 Seem, Namsen:

espenjul.jpg

Ellers så blir det en tur nærmere Grong også. Mediå/Fosslandet - husker ikke datoene her i farten. Ellers så blir det vel nytt forsøk i Repparfjordelven når jeg er nordover samt muligenss f.eks Stabburselven om mulighetene byr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.