Gå til innhold
Fiskersiden

Lakefiske på is


mag
 Share

Recommended Posts

Skal ut på isen etterpå å prøve lakefiske for aller første gang. Noen som har noe tips til en rookie innen lakefiske?

Regner med at alt fiske foregår på bunnen.

Er et glide tackle liggende på bunnen bra?

Bør det være mye krims krams på tacklet? eventuekt noen farger som fungerer bedre enn andre?

Makrell går vel greit å bruke?

Så på på an annen link at det ble fisket fra ca 3m til 20m på andre årstider, gjelder det på isen og?

Hvor lenge skal en fiske på et hull før en bytter hull?

Reiser ut om ca 3timer så hurtig svar er jeg takknemlig for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Skitt fiske - husk LYKT!!!

Hvorfor sa du ikke det før. Jeg klarte jo å glemme det, og det ble mørkt etterhvert. Håper jeg fikk med meg alt hjem. [ :) ]

Fisket i glomma ved Spydeberg, dårlig bet.

MEN, jeg fikk min aller første lake. Ingen kjempe fisk men min aller første lake (ca 0,5kg) [ :) ].

Vi var 3 på isen og jeg var den eneste som fikk noe fisk. Så 1000 takk til tipsene. Hadde sikkert ikke fått den uten de tipsene (jeg trudde lake fiske var å legge agnet på bunn å la det ligge der).

60gr pilk, kort sene stump noe krims som lager lyd og en 5/0 sirkel Owner krok og du har lake. [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

jeg bruker 0,40 sene og en litt tung sluk 40 50 gr og en fortom på 20 cm ca 0,60 og en trevlekrok og en stiv ismeite stang med snelle på også er jeg og fisker litt agn fisk på dagen i samme vann som jeg fiske lake og borer opp hull til lake fiske jeg foretrekker abbor men mort og hork og brasme funker det og åså tar jeg passe store biter og setter på kroken jeg begyner og fiske sån halv time før det blir mørkt og fisker en 3 4 timer da har du garantert fisk vis du er i rette vannet åså heiser jeg sluken på bunn og dunker en 5 6 ganger i bunn og heiser den opp en 10 cm og venter en 10 min og repiterer det samme hele tiden da skal du se att det tar ikke lang tid før det begynner og dra litt sakte i snøret så slipper jeg opp og venter litt åså hugger jeg till da sitter den som vanelig godt det lønner seg og ha en god lykt med seg men ikke lys ned i hullet ha en parafin lampe eller noe da du pilker som kan stå ved siden av hullet det lønner seg og ha ett groft bor jeg bruker ett mora 205 mm det foretrekker jeg best lykke til med lake fiske :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker 0,40 sene og en litt tung sluk 40 50 gr og en fortom på 20 cm ca 0,60 og en trevlekrok og en stiv ismeite stang med snelle på også er jeg og fisker litt agn fisk på dagen i samme vann som jeg fiske lake og borer opp hull til lake fiske jeg foretrekker abbor men mort og hork og brasme funker det og åså tar jeg passe store biter og setter på kroken jeg begyner og fiske sån halv time før det blir mørkt og fisker en 3 4 timer da har du garantert fisk vis du er i rette vannet åså heiser jeg sluken på bunn og dunker en 5 6 ganger i bunn og heiser den opp en 10 cm og venter en 10 min og repiterer det samme hele tiden da skal du se att det tar ikke lang tid før det begynner og dra litt sakte i snøret så slipper jeg opp og venter litt åså hugger jeg till da sitter den som vanelig godt det lønner seg og ha en god lykt med seg men ikke lys ned i hullet ha en parafin lampe eller noe da du pilker som kan stå ved siden av hullet det lønner seg og ha ett groft bor jeg bruker ett mora 205 mm det foretrekker jeg best lykke til med lake fiske :)

Damn, det er den lengste setningen jeg har lest tror jeg ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker 0,40 sene og en litt tung sluk 40 50 gr og en fortom på 20 cm ca 0,60 og en trevlekrok og en stiv ismeite stang med snelle på også er jeg og fisker litt agn fisk på dagen i samme vann som jeg fiske lake og borer opp hull til lake fiske jeg foretrekker abbor men mort og hork og brasme funker det og åså tar jeg passe store biter og setter på kroken jeg begyner og fiske sån halv time før det blir mørkt og fisker en 3 4 timer da har du garantert fisk vis du er i rette vannet åså heiser jeg sluken på bunn og dunker en 5 6 ganger i bunn og heiser den opp en 10 cm og venter en 10 min og repiterer det samme hele tiden da skal du se att det tar ikke lang tid før det begynner og dra litt sakte i snøret så slipper jeg opp og venter litt åså hugger jeg till da sitter den som vanelig godt det lønner seg og ha en god lykt med seg men ikke lys ned i hullet ha en parafin lampe eller noe da du pilker som kan stå ved siden av hullet det lønner seg og ha ett groft bor jeg bruker ett mora 205 mm det foretrekker jeg best lykke til med lake fiske ;)

Flotters innlegg. Lars Roar. Mye nyttig her

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var isen? Flaks du kom hjem spør du meg.

For plassen med rekeskall som du selvsagt har spart fra en bedre middag tidligere.

Noen ganger kan det virke som om lakan har bestemte plasser den beveger seg. Så hvis du har et hull som har gitt fisk , kan det lønne seg og tenke på det neste gang du er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var isen? Flaks du kom hjem spør du meg.

For plassen med rekeskall som du selvsagt har spart fra en bedre middag tidligere.

Noen ganger kan det virke som om lakan har bestemte plasser den beveger seg. Så hvis du har et hull som har gitt fisk , kan det lønne seg og tenke på det neste gang du er ute.

Hehe

Isen var tykk og fin den, og masse snø på toppen :)

Nå er det ikke 1mm is engang på glomma, må nok vente et par måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.