Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilke ryggsekk skal jeg velge


Hallvard
 Share

Recommended Posts

Jeg er meget godt fornøyd med min Lowe Alpine sekk. Ingenting å utsette på den egentlig. Ellers har ArcTeryx endel meget gode sekker, men det kommer alt an på hvor mange kronestykker du har lyst til å legge i det. Anbefaler å ikke gå for det billigste du kommer over, man skal tross alt gå med den på ryggen i dagesvis i blant.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange på tilbud på XXL. Ellers har jeg selv en 70l sekk fra lundhaugs som jeg er meget fornøyd med. Noen synes vell den er litt liten, selv synes jeg den holder fint til 2 ukers turer i de varme årstidene. Skal man på tur alene, hvor man må bære både mat,stormkjøkken og telt selv, må sekken selvfølgelig være større. Men større sekk er ofte= for mye ting med på tur. En ting som også er viktig på tur, er å ha med seg en lite dagstur sekk(30l).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv denne og er ekstremt fornøyd:

30951_large.jpg

Bergans 130 liter Alpint II

Det eneste problemet er at turkompisene som regel har mindre sekker og gjett hvem som da må bære det som er ekstra. Det er imidlertid ikke noe problem da sekken er ekstremt god å bære. Har gått med 30 kilossekk uten å føle det som noen voldsom belastning. Ekstremt hvor mye du klarer å dytte oppi fordi lokket ikke er festet til sekken annet enn med remmer og da kan løftes rett forholdsvis langt. Ellers praktisk at man kan droppe lommene om man ikke ønsker. Man kan bruke sidelommene + topplokket som dagstursekk (jeg har ikke brukt den, så vet ikke hvordan den blir) ved å sette disse sammen. Masse småfinesser som er ok, men det alle viktigste for meg var at den var god å bære tungt i. Mye av dette har med hvordan magebeltet fungerer. Jeg fikk "låne" en passe stor guttunge i butikken som vi satte i sekken for å sjekke hvordan den var på med god vekt i! Anbefales.....

3916_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/1687/3916.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fantomet

Her er det bare å gå fra butikk til butikk å teste hva som passer deg best.

Har selv Bergans og er knallfornøyd,mens andre kompiser sverger til Norrøna.

Arc`teryx og endel andre utenlandske produsenter lager også kvalitets-sekker.

En kompis kjøpte en Bergans Trollhetta 95l i høst og er knallfornøyd.

Den har en liten svipptur-sekk klipset på utsiden av sekken så man slipper å demontere sidelommer eller topplokk.

Sportsnett.no og Oslo sportslager sitter med en drøss med forskjellige sekker så her er det bare å begynne å kikke.Begge disse butikkene har fagfolk som hjelper deg med å finne en sekk som nettopp passer deg.

Få ting som ødelegger en fjelltur mere enn dårlig sekk og dårlig fottøy. (Kansje med untak av en skikkelig backlash med Berkley Whiplash :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig mrf Panzer.

Har brukt den sekken i flere år; aldri vært borti sekk med bedre bærekomfort.

Den er dyr, men en sekk for livet (sier vi vel selv om vi alltid må ha noe nytt om noen år).

Passer vel for personer over 170 cm (tror jeg) og høydejusteres selvfølgelig.

Lykke til; og uansett prøv sekken du ønsker i butikken med bagasje i;, det gir deg i hvert fall en formening om sekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Norrøna Recon Pack 125l. Fikk kjøpt en pent brukt utgave av den for 500,- på et militæreffektsalg i Målselv. Jeg brukte sekken under førstegangstjenesten, da var oppakningen fra ca 25-35 kilo, magebeltet og gode stropper gjorde at dette gikk greit å bære.

Den har i tillegg avtagbare sidelommer som kan benyttes som svipptur-sekk. Avtagbar meis. (greit om du f.eks spenner på en 20liters vannkanne og skal bære denne over en viss distanse)

EDIT: panzer svarte vel mer eller mindre det samme som jeg ja :S Poenget mitt var vel uansett at den sekken fortjener en plass i vurderingsprosessen din :lol:

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Norrøna "Storen"? Jeg har denne og er fornøyd, selv om den nå begynner å bli ganske slitt.

Storen er brukt som utgangpunkt for den militære anatomiske sekken som fallskjermjegerne bruker. "pararanger" tror jeg den heter. Du må nok til militærutalg for å få tak i den.

Endret av mikkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en bergans alpinist i ca 8 år nå, med anslagsvis 30 døgns bruk per år, og er meget godt fornøyd med den. Har også opplevd meget god service fra Bergans da en glidelås på sidelomme røyk.

Prisen er heller ikke avskrekkende i forhold til mange andre toppsekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har solgt en haug med sekker opp gjennom åra, og mitt beste tips er å sette av tid til sekkehandel. Fyll opp sekken med vekt (og ikke bare noen vektskiver i bånn av sekken; fyll opp hele sekken!), tilpass alt av remmer og stropper og gå rundt en stund med den. Folk har forskjellige rygger, og endel produsenter kjører justerbart system på lengden, mens andre leverer sekker for forskjellige rygglengder. Prøv, prøv og prøv! Ikke se på hundrelappene og velg noe dårligere for å spare en slant. En kvalitetssekk er en investering for mange år, og kjøper du feil sekk vil den gi deg mer plager enn gleder.

Mange merker er nevnt. Berghaus, Bergans, Norrøna og Lowe er merker du kan stole på. Derfra og ut er det personlige behov og bærekomfort som bestemmer. Lommeboka får man heller høre mindre på. Sekk kjøper du uansett aldri uten å ha prøvd den, og andres anbefalinger er i beste fall kun et uttrykk for hva som passer deres rygger.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.