Gå til innhold
Fiskersiden

Valgets kval!!!


Remy
 Share

Valgets kval  

46 stemmer

  1. 1. Hvilket vann skal man velge?

    • Vann nr 1
      19
    • Vann nr 2
      36
    • Vann nr 3
      7
    • Vann nr 4
      14


Recommended Posts

Ok, hvilket vann ville du valgt?

Vann nr 1: (anbefalt for ikke spesialist fiskere)

In fact, this venue consists of 2 beautiful lakes surrounded by woodlands and fields. The lakes feature overhanging trees, reeds, lily pad beds and grassy banks. The first lake has a surface of 12 hectares and an island, the second lake has 4 hectares.

They are both accessible from all sides over a gravel path.

The lake beds are varied, soft silt and sand with plenty of natural food and also granite and gravel. The depths vary from 2,50m to 3m. There's a natural stock that consists of mirrors and fully scale. Some are fat and heavy, others are wild and strong, but they've all incredible colouring and you'll surely enjoy catching them. Although there are some small fish of less than 10 kg (normal natural stock) most carp are between 12 and 20 kg. Because the venue is quite unknown, a lot of fish were never caught. That's why we wouldn't be surprised if bigger fish will be caught in the future.

grosley_1.jpg

Vann nr 2: (anbefalt for ikke spesialist fiskere)

There are only 5 swims: swims 1,2,3 and 5 lie in the sun and have good access by car. Swim 4 lies in the shadow and has also a good access by car. The stocking consists of 300 big commons and mirrors, some of them reach already the 25 kg barrier. You can expect a lot of runs... On average the depth of the lake is 1.5 m, the bottom is flat without obstacles.

On the site there is no running water or electricity, but at 5 km there’s a building with all the facilities where you can have a shower. A little farther you can go shopping. A few km from the lake, you'll find a good restaurant where they serve eg. an excellent steak.

larenarde_top.jpg

Vann nr 3: (anbefalt for medium til spesialist fiskere, du kan blanke en uke var komentaren)

This 16 hectare lake is part of a farm. The whole venue is closed so you'll surely feel safe. There are 8 confortable swims that lie far enough from each other so you won´t have problems crossing lines with other anglers. The bottom is flat without obstacles and In the centre of the lake the maximum depth is 2 m. Maurepaire has a healthy stock of 500 big carp between 15 and 55 pounds.

maurepaire_top.jpg

Vann nr 4: (La Horre) (anbefalt for medium til spesialist fiskere, du kan blanke en uke var komentaren)

A lake of 110 hectare, surrounded by a spectacular National Park of 250 hectare, stocked with 3000 big carps from 10 until 60 pounds, and all this for you… yes, this is THE ultimate carp fishing venue where you must have been at least once in your life.

Two bivvies can be placed on each pontoon (6 m x 4.5 m). Use screws or cup hooks to fix the bivvies, nails are not allowed. When it rains it can be quite muddy around the peg. The pegs 4 to 9 lie at a considerable distance from the parking place, you will need a little barrow to carry your tackle. The bathrooms and the showers can be used 24 h a day. Some of you will find it interesting to know that there’s a new bailiff and that the rules will be slightly different for the 2006 season.

lahorre_top.jpg

Alle vannene koster 250 euro pr pers. Horre og vann nr 3 er det to manns pegger på alle swimmene, dvs at man må enten være to eller dele med en annen eller betale 500 euro for en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann nr. to er vel det vannet som er best egnet for norske meitere. Vann nr. en ser også ut til å være et meget godt alternativ, og er kanskje det jeg rent personlig ville valgt - vel vitende om at jeg da ville løpt større risiko for å blanke. I vann nr. tre og fire er trolig risikoen for å blanke litt for høy til at man bør gå for et av disse. Medmindre man har vært mye i utlandet da, og tåler å løpe en slik risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann nr 4 er jo veldig kjent da (Horre). Mange norske som har fisket der de siste 10 åra. Veldig positivt å lese at det er ny ballif på vannet for den gamle var spik spenna gal :-) . Har fisket en uke i Horre og det ble jo en relativt traurig uke for min del. En fisk på 7 dager. Samme for Charlie, men han fikk jo til slutt en på 20,2Kg. Viss du er ute etter de helt riktig gigantiske fiskene så er nok Horre en av de beste plassene i Frankrike, men altså slett ikke helt enkelt. Det går fisk der på over 30 Kg utvilsomt. Fisket kan kan variere mye. Er du heldig og får en swim hvor det er mye fisk så kan du glatt få 10- 40 pundere på en uke. En del stør og Silurus der også vistnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg ville gått for vann nr 1 eller 2 jeg for min del. Fasilitetene på vann 1 virker jo veldig bra med bar og restaurant osv. Drar man en gjeng blir det jo litt mer sosialt på denne måten. Vann nr 2 virker nettopp grunnet dette mer sjarmerende. Kan sikkert være greit å sjekke med folk som har vært ved vann nr 2. Det er mange grunneiere i Frankrike som selger karpefiske uten at det nødvendigvis er så veldig bra og tilrettelagt. Det kan jo være greit å få fisk også.

Nå har jeg tenkt meg til La Horre trolig neste år, men det er med den viten at jeg skal en uke til Frankrike hvert år fremover. Da er det akseptabelt å blanke en uke for å ha fisket i La Horre. I utgangspunktet synes jeg fiske i Frankrike skal være mer kosefiske. I Norge er det specimenjakt som gjelder, i Frankrike skal jeg hygge meg. Dette går jo litt på personlige preferanser, men det er jo morro også å få fisk....

Endret av Bendik.Ø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart mitt første valg, men i følge sjefen der så er det vanskelig å fiske og at det er lenger å kjøre. De to vannene som jeg nok kommer til å dra til nå meget meget snart har mye fisk og gir visst mye fisk. Ikke de største, men sikkert moro. Må jo sjekke, ta det som en oppvarming før et større vann neste år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swim 4 i vann 2 ser fredelig og fint ut :) Det er nesten så jeg får lyst å reise selv. Dersom StåleG blir hekta i år kan jeg kanskje komme meg noen plass jeg også snart...

Ye rait....

Det at jeg er "hekta" og nå reiser til Ebro for andre året har nå ICKE hatt "noensomhelst" betydning. Og Ebro er mest sannsynlig like lett å ta stor karpe i som noen av de vanna som er nevnt ovenfor! At du i tilleg her kan ta maller på over 100kg har ei heller hjulpet på lysten din (tilsynelatende ihvertfall) til å dra utenlands for å dra rampete fisk! Nei, du får nok holde deg til Gaula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det faller nok mot vann 2. Snakket nettopp med Thomas og han fortalte at det er et sykt fiske der. Man får MYE fisk, og de er mellom 10 og 20kilo men fisk på opp til 25 kilo + eksisterer....

Var første jeg tenkte på også, ikke minst fordi vannet så mer idyllisk ut også.

Grutle var enig, men kun fordi det var nr. 2... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vann nr 1 så er det som å fiske i slottsparken. Her får du ikke villmarksfølelsen. Såvidt jeg husker henger vannene sammen med en kanal.

Horre er jo kjent for en del Nordmenn. Etter at Patrice (meget gal mann) sluttet er det jo muligheter for å dra tilbake dit. Er vel ett av europas råeste karpevann. Ikke enkelt, men inneholder stor fisk.

Har i tilegg malle og du vil nesten alltid få nærkontakt med villsvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pellets vil nok få malla i gang over tid. Nede i Spania er i hvertfall mallene (og karpene) veldig vant til kveitepelletslukta, så det funker som gull der, men det kan jo være litt tregere i vann der pellets ikke brukes vanlig.

Ellers er jo agnfisk et sikkert kort til mallefiske. Du får sjekke hva som er lov å bruke i det aktuelle vannet.

Veldig kul og drøy den spinnfiskemalla di Øystein! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trym, neste Fredag :D

AAB: Takk. Agnfisk er ikke lov, så for prøve med pellets. Er visst tatt en del på det tidligere. Er ikke så store der da de få som er der. Snakket med Stephan på popup tackle, han kjente til vannet og mente det kom til å by på mye moro. Får håpe jeg ikke blir skuffet og at jeg nå får alt til å klaffe så jeg kan kjøre om bord på danskebåten til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått meg kasterør og hvem kunne tror at det kunne være så kult. I går kveld ble det øvelse i bakgården, målet var et punkt på en vegg på et hus et stykke unna. I begynelsen gikk det mer rett opp og rett ned enn rett frem, men etterhvert fikk jeg det til. 18mm bolisene fløy avgårde så det suste og smalt etterhvert i veggen. Om en del fugl forspiser seg på boilis på adamstuen i dag er god mulig :D Moro var det. Jeg må øve med meg mer, få inn presisjonen. Har jo hørt om de ekstreme som faktisk får boilies til å gå i oppløsning pga hastigheten de oppnår :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.