Gå til innhold
Fiskersiden

Stenger på fly


Hrafn
 Share

Recommended Posts

Har vel forsåvidt ikke så veldig mye med utlandet i seg selv å gjøre, men mer det å komme seg dit med utstyret.

Jeg skal til British Columbia nå i sommer, og er småparanoid for å sende med stenger som vanlig bagasje.

Jeg er nemlig kommunemester i å miste bagasjen min på flyreiser, og det siste jeg vil er å stå i BC uten fiskestenger.

Jeg har alltid dratt med bil og tog når jeg drar på litt lengre turer for å fiske, men det blir litt vanskelig til BC.

Er det mulig å ha med stengene inn i flyet som håndbagasje såfremt de får plass i de lukene for håndbagasje?

Sikkert en del av dere som har erfaring med dette her.

Jeg prøvde å ringe flyselskapet(selskapene) men de ga meg bare svada tilbake hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har helt med hvem du møter på flyplassen.... Både på innland og utland.

Har flere ganger fått med stenger ombord fra Oslo til Bergen, men må sende de på vei tilbake.

Fra England var det ikke noe mulighet til noe annet enn å sende.

Med skikkelig stangtube er dette sjeldent noe problem. Har ikke opplevd at noen stenger er blitt borte, selvom annen bagasje har blitt det.

EDIT: EU regler sier at de skal sendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk til svar at stangene måtte leveres inn, for den kunne brukes som slagvåpen ol :blink:

Men snellene fikk jeg ha med meg, og da jeg spurte jeg om ikke det er farligere, for jeg kunne jo kvele noen med fiskegøtten :lol: Da fikk jeg til svar: HMMM, det har vi ikke tenkt på :P:D:blink::lol:

Tror det er litt lettere nå, dette var ikke så lenge etter terroren 11 Sept. Ring flyplassen og be om å få snakke med den som er sikkerhetsanvarlig, det gjorde jeg sist jeg reiste ( i fjor ) Fikk med meg strengene og alt inn på flyet, for de såg at det ble for dumt å nekte meg B)

Endret av truttakiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være greit å være oppmerksom på at man vanligvis ikke får sjekket inn fiskestengene i den vanlige innsjekkingen, da de må sjekkes inn som spesialbagasje. Det kan derfor lønne seg å ikke sjekke inn rett før avgang...

Ellers har jeg god erfaring med Flambeau Bazuka til å transportere stengene i. Denne får man antakeligvis til omkring tusenlappen her hjemme, og kanskje halvparten i utlandet.

20042006105935STFHNlHdQJ13.jpg?41

Edit: Kr 808 kostet den vist her hjemme..

http://www.skittfiske.no/handler.asp?actio...estCookie=IsSet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal gamble på å få med stenger om bord. Instruksen fra flyselskapene er nå at de ikke skal om bord. Enkelte ruter kan du ha flaks, andre ikke. Det kommer mye an på hvem man møter, men det kan du aldri forutsi.

Til Tobago kjørte vi kun med 4-delte stenger som passet i kofferter grunnet at vi hadde mellomlanding et par suspekte steder der det har lett for å "forsvinne" bagasje og et rør med stenger kan bli for fristende for enkelte.

Ellers har jeg reist mye med Bazukaen som er beskrevet over og aldri hatt problemer.

Sist jeg var på tur med fiskeutstyr var til Namsos der jeg sendte stenger og pod osv som spesialbagasje og hadde sneller, søkker osv i håndbagasjen. Det gikk helt fint helt til jeg måtte gjennom sikkerhetskontrollen på Værnes etter å ha flydd fra Oslo. Da var det plutselig ICKE greit med søkker i håndbagasjen lenger fordi jeg kunne slå noen med dem. Sånn passe irritert viste jeg fram håndtverkernever strl 10 og spurte om hun kunne tenke seg hvilken utrolig skade jeg kunne utrette med dem og at jeg kanskje burde sjekke inn dem som speialbagasje også - det hjalp visst ikke på humøret hennes så søkkene ble sjekket inn på nytt de....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var på tur med fiskeutstyr var til Namsos der jeg sendte stenger og pod osv som spesialbagasje og hadde sneller, søkker osv i håndbagasjen. Det gikk helt fint helt til jeg måtte gjennom sikkerhetskontrollen på Værnes etter å ha flydd fra Oslo. Da var det plutselig ICKE greit med søkker i håndbagasjen lenger fordi jeg kunne slå noen med dem. Sånn passe irritert viste jeg fram håndtverkernever strl 10 og spurte om hun kunne tenke seg hvilken utrolig skade jeg kunne utrette med dem og at jeg kanskje burde sjekke inn dem som speialbagasje også - det hjalp visst ikke på humøret hennes så søkkene ble sjekket inn på nytt de....

PMS :P:D:lol::blink::blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var på tur med fiskeutstyr var til Namsos der jeg sendte stenger og pod osv som spesialbagasje og hadde sneller, søkker osv i håndbagasjen. Det gikk helt fint helt til jeg måtte gjennom sikkerhetskontrollen på Værnes etter å ha flydd fra Oslo. Da var det plutselig ICKE greit med søkker i håndbagasjen lenger fordi jeg kunne slå noen med dem. Sånn passe irritert viste jeg fram håndtverkernever strl 10 og spurte om hun kunne tenke seg hvilken utrolig skade jeg kunne utrette med dem og at jeg kanskje burde sjekke inn dem som speialbagasje også - det hjalp visst ikke på humøret hennes så søkkene ble sjekket inn på nytt de....

LOL!! Har hatt problemer i sikkerhetskontrollen på Værnes selv. Jeg hadde med meg en Flyfisher Automatic Redningsvest på flyet. Fra Oslo var ikke dette noe problem, men de på Værnes reagerte på gasspatronen som er i vesten :D det var farlig ettersom de ikke visste hvilken gass det var i patronen.... Tilbake til temaet: Stengene må du nok sende som spes.bagasje dessverre! Har hatt problem med det en gang.. De glemte å sende stengene mine med flyet, men jeg fikk dem ettersendt dagen etter og fikk dem levert rett i elva! Bra sørvis når det først skjedde noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruksene er stort sett klare: Stenger skal sendes som spesialbagasje i tube. Mulig det kan gjøres unntak for flerdelte stenger i egen tube, men ville ikke tatt sjansen. Kjøp deg en Airliner eller Bazooka du!

Vi har aldri hatt noe problem på våre reiser. Men i eldre tider hadde vi faktisk med oss stenger på fly til Tromsø. Det ble litt brumming fra flyvertinnen, men det gikk jaggu bra.

Et tips er uansett å ha stengene i futteral før de dyttes ned i tuben, alternativt å tape de sammen slik at de ikke ligger og skrangler mot hverandre så det oppstår skader på særlig stangringer.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grutle og Thor Eivind måtte betale ekstra med Ryan Air for stangene. Jeg har aldri betalt ei krone ekstra for stangtube på noe flyselskap. Men reglene er stadig i endring og spesielt Ryan Air er flinke til å finne på stadig nye avgifter. Men generelt slipper man unna uten ekstra kostnader. Spesialbagasje betyr stor sett ikke noe annet enn at man bare må levere spesialbagasjen separat i en annen luke enn vanlig bagasje. I visse tilfeller må den også hentes en annen plass.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.