Gå til innhold
Fiskersiden

Luktstoffer til meite fra kysten og på havet


SMS
 Share

Recommended Posts

Til meite i saltvann fra land og båt bruker jeg ofte luktstoffer, både kunstige som Sensas Blue Crab, Winterized Fish Oil, Yellow et-eller-annet-ufyselig og naturlige som sardinpasta og sardinblod. Fisker her etter tips, erfaringer og synspunkter på hvordan disse luktstoffene kan utnyttes for optimal fangst.

Har hittil vært ganske sløv og brukt mye engangssprøyter for å påføre luktstoffene, enkelt og raskt. Mulige ulemper: det vaskes av raskt i vannet, det smaker unaturlig sterkt for fisken (?). Hadde det vært bedre å heller fortynne f.eks. Blue Crab'en til 5-10 % i sjøvann og så la agnet ligge i denne løsningen noen minutter til noen få timer før de skal fiskes med? Kan man da få fordeler ved at den lille dyre flaska varer lenger og at luktstoffene trekker lenger inn i kjøttet og ikke vaskes ut så lett? Kan det også tenkes at en for intens lukt og smak av f.eks. Blue Crab kan skremme og ikke bare lokke? Personlig tviler jeg inntil videre på det siste når vi snakker om dum og glupsk sjøfisk, men jeg vil gjerne høre om andre har synspunkter på dette.

Hadde en artig opplevelse med Sensas Winterized Fishoil på Mausund for ca et år siden, fisket med bom og slep med makrellfilet dynka i Fishoil. 6 havfiskere på båten, derav 4 svært rutinerte (ikke meg!), og likevel ble 3 av 5 piggskater på båten tatt av undertegnede på makrellfilet med Fishoil, tross at de andre også forsøkte bunnmeite med sild/makrell. Kan jo ha vært tilfeldig, men jeg er også interessert i å høre om andre har hatt veldig positive eller negative opplevelser ved bruk av luktstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å gjøre det enkelt ved mitt "vanlige" fiske. Når man fisker ofte går det mer enn nok tid og penger uansett.

Derimot er jeg sikker på at når en skal fiske spesifikt etter arter kan tjene på luktstoffer, la oss f.eks si krabbelukt til havabbor, skjell til steinbit osv. ved vanlig pælming av halve makrellfileter ser jeg icke behovet, bla fordi man ofte sliter endel tackler. Luktsoff vil i slike anledninger fordyre fisket, og dette vil også ta litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukt er meget viktig,ingen tvil om det. Har brukt en type som Berkley lagde for noen år siden,den funka bra den. Ellers får jeg masse fisk på fryste reker, men nesten ikke fisk på sånne som ligger i lake. Mens krepsehaler i lake er bedre enn fryste reker til tider.Noen har jo også nevt at gammel harsk makrell fisker bedre enn fersk,ikke at jeg er helt enig i det da. Ellers leste jeg i et blad(tror det het fangstmann) om hvordan man kan lage fiskeolje.Man tok ett norgesglass, fylte det med vann og fiskebiter,for så å legge et løst lokk på toppen.Når det var gjort,satte man hele dritten midt i solsteika i noen uker,olja skulle legge seg i bunn av glasse(her skulle det vert en slik spy smiley).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Lukt er meget viktig,ingen tvil om det. Har brukt en type som Berkley lagde for noen år siden,den funka bra den. Ellers får jeg masse fisk på fryste reker, men nesten ikke fisk på sånne som ligger i lake. Mens krepsehaler i lake er bedre enn fryste reker til tider.Noen har jo også nevt at gammel harsk makrell fisker bedre enn fersk,ikke at jeg er helt enig i det da. Ellers leste jeg i et blad(tror det het fangstmann) om hvordan man kan lage fiskeolje.Man tok ett norgesglass, fylte det med vann og fiskebiter,for så å legge et løst lokk på toppen.Når det var gjort,satte man hele dritten midt i solsteika i noen uker,olja skulle legge seg i bunn av glasse(her skulle det vert en slik spy smiley).

Bør jo gå an å framskynde prosessen med å koke fisken istedet? Jeg trur derimot jeg vil fraråde folk å gjøre dette innendørs :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Hellas for noen år siden fisket jeg mye tykkleppet multe med flytebrød. En dag kom jeg over en flaske med sardinolje i en lokal fiskesjappe, og kjøpte den. Jeg helte noen dråper på en brødbit og kastet den en drøy meter ut i vannet. Og makan til leven har jeg aldri sett :) Les: KUTLINGER kom opp fra bunnen for å spise loff med sardinolje! For ikke å snakke om alle multene og annet diverse snadder som frotset på en liten brødbit. Etter dette helte jeg noen dråper direkte i vannet, og resultatet var det samme som med brødet! Og den kvelden perset jeg flere ganger på multe... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.