Gå til innhold
Fiskersiden

Børstemark og sild


terje37
 Share

Recommended Posts

Etterat "alle" snakker om børstemark på denne tiden, børstemarkklekking

og ørreter og torsk med munnen full av børstemark, har jeg selvfølgelig

gått til innkjøp av diverse børstemarkimitasjoner.

Kastet og kastet, variert inntrekk, ingen fisk, ikke ørret, ikke torsk.

I fortvilelsen satte jeg på en gammel ABU-spinner med blank skje på

haspelstanga mi. På andre kastet fikk jeg en fin Sø, ca kiloen.

I magen hadde den 3 velvoksne sild, nylig spist. Så mitt spørsmål er :

Hvor klekker denne børstemarken, er det for sent, eller er Fornebu-

landet feil sted ? Eller skal jeg gjøre som kasteinstruktøren min sier

han gjør, bruke bare sildeimitasjoner ? Gode råd er dyre her.

terje37 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har SØ-en sild i magen, er det bare å prøve med en sildeimitasjon. variasjon er jo og et stikkord når fiske ikke biter, og det var jo derfor du satte på en spinner :D

vet ikke hvordan det er på østlandet, men her er børstemarken snart ferdig med klekkinga. børstemarken finner du i viker/på strender med sand og mudderbunn.( her blir vannet raskest varmt på fine vårdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørret er alltid omstendelig og til dels vanskelig. Man må finne ut HVA den spiser, Når den spiser det og HVOR den spiser det. Knekker du den koden, er mye gjort.

Børstiser begynner nok å bli sent nå, men er en viktig proteinkilde for arten på våren. Senere går den over til, som du sier, sild.

Mitt tips for dem som ønsker å ha en mulighet til å lande en skikkelig sø er å ta dem som jager sei. Stor sildeimitasjon med synkesnøre i milde mai-netter i en småsei-stim gir (i tilegg til plagsomt mange sei) muligheten til å få dem som er 3-4-5 kilo.

Dette er et tips jeg også kommer til å gi meg selv - dette gir tunge dager på jobb, men forhåpentligvis også tunge hugg om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller skal jeg gjøre som kasteinstruktøren min sier

han gjør, bruke bare sildeimitasjoner ? Gode råd er dyre her.

terje37 :D

Ooops... mener du meg, Terje, så har du nok misforstått, eller jeg har vært for lite presis. Vi fisker med mye mer enn sildeimitasjoner, spesielt på denne tiden av året :-)

Det jeg kan ha sagt, er at jeg personlig ikke er spesielt opptatt av de største børstemarksvermingene, og da heller velger å sette på noe annet. Min mening er at en børstemarkimitasjon er mer effektiv under mindre forekomster.

Nå har det vært noen dager med litt labert fiske, fortsatt lav temperatur, men bare vent til sola stikker fram igjen, så blir det bedre. Og du... les artikkelen om børstemark på vår side, eller her inne. Tom har den liggende begge plasser.

Den sitter nok på flua også etterhvert, men ikke heng deg for mye opp i dette med børstemark. Nå kan du med fordel prøve det meste.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips for dem som ønsker å ha en mulighet til å lande en skikkelig sø er å ta dem som jager sei. Stor sildeimitasjon med synkesnøre i milde mai-netter i en småsei-stim gir (i tilegg til plagsomt mange sei) muligheten til å få dem som er 3-4-5 kilo.

Når du sier stor sildeimitasjon, hvor stor er det snakk om?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja...en 8-12 cm bundet på 2-krok er passe. Et godt kulehode foran gir flua fin gange.

Man unngår forøvrig seien ved å ikke gi flua for mye fart.

Begynne gjerne fisket med en noe mindre flue - fisket raskt. Dette for å finne seien. Når du så har funnet den, setter du på den store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vel, vel - i natt fant jeg litt småsei(ikke store mengder, og et hakk og to mindre enn de jeg leter etter). Resultatmessig ble det heller ikke det store - en sø på 1520. Til gjengjeld var det bra fight i den - med både hopp og plask og tilhørende utras. Flue? Kvitebjørn, selvsagt.

Passet fint å være eksamensvakt i dag - blir vel å prøve til natta igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare FORVENTER jeg at den skal være hvit, jeg FORLANGER det! Si meg, blir jeg forstått??

Alltid mulighet for eksperimentering, men akkurat her har ikke jeg tenkt å forandre noe. Dette funker, med sø på 5,120 på topp.

Bind en stor kvitebjørn med 2-krok og kulehode - husk laang hale. Ja, ja - her er det bare å helle i seg kaffe og komme seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.