Gå til innhold
Fiskersiden

Konkurranse torsdag 18. mai mellom jerk og flue på Steinsfjorden.


Recommended Posts

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tenkte faktisk på både dorgere og meiteter, men da kan det fort bli mange og litt mere admin.

Og etter som dette har skjedd rimelig kjapt så ble det slik at det blir flue mot jerk.

Men hvis lysten er der og det bør den være så skal vi sette opp en konk til, der vi tar med fluefiskere, dorgere,meitere og jerkere. En stang pr. person.

Kunne jo vært artig å legge dette til Øyern litt ut på sen sommeren.

Men nå får vi først få frem at jerk er bedre en flue, når det gjelder gjedde.

Så kan vi bevise at jerk er bedre en både dorg og meite senere. ;):)

Skal prøve å få med meg noen som har båt, da blir jeg med....

Hvordan ligger du han fiskematre ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger svært dårlig an Erik! Har blitt veldig hektisk med oppgaver og eksamenslesing. Så jeg må stå over..

Det var synd :D , men vi må få til flere slike små uhøytidelige konker :D

Hehe, tror nok ikke du får med mange meitere eller dorgere da :D:D:D

Kan da ikke være slik at de kan holde på med flere stenger. Og hvis de ikke tørr å konkurrerer på like hvilkår så er vel det svar nok. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i dag og testet litt. Hvilke farger, hvilket dyp. mm og masse svar fikk vi og masse gjedder fikk vi.

20 i tallet med 6,5 kg (97cm). 6 kg(93cm),5 kg og 4 kg som de fire største.

Bilder kommer senere.

Og da har alle fått med seg at jerkerne har tjuvstartet og trent seg på konkurransearenaen, mens samtlige fluefiskere aldri har prøvd plassen.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da har alle fått med seg at jerkerne har tjuvstartet og trent seg på konkurransearenaen, mens samtlige fluefiskere aldri har prøvd plassen.. :D

jTar meg en tur ut i natt, for jeg vet hvor disse juksefiskerne bor. Tror nok ikke de finner så mye utstyr når de skal reise i morgen :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir moro! Har tapt to konkurranser i år, men alle gode ting er 3 :D

Har bundet noen nye varianter som skal testes ut. Har prøvd mye syntetisk i det siste for å få store fluer som er levende i vannet UTEN å veie like mye som en agnfisk under kasting. Det har blitt litt enten eller.

Kom over noe som heter "Poly Bear" her om dagen og dette måtte testes - mye pga det fengende navnet. Det virker veldig lovende, men den store testen kommer jo på torsdag. Jeg har også bundet noen med wobblerskjeer beregnet på fluer, så får vi se om det gjør jobben. Disse har fungert bra i sjøen i år!

Bindebeskrivelse er vel unødvendig, her er det Poly Bear all the way og mønsteret er latterlig enkelt å binde - akkurat slik jeg liker det. Har også bundet noen varianter med kraftig kropp av celleplast. Har hatt suksess med flytefluer og synkesnører før, da fisker flua ofte fint like over bunnen - uten å sette seg fast.

De er bundet på Varivas Wide Gape flue krok.

15052006230019qxu9GTe3gnL8.jpg?47

15052006230019m7GY2uH7cJgS.jpg?19

Har godt over til å bruke Loon UV Knot Sense lim i stedet for epoxy på mange fluer og dette er etter min mening genialt! Blir litt mykere og fleksibelt, og man slipper å snu og vende på alle fluene hele tiden (for oss som ikke har maskin). Får forhåpentligvis testet holdbarheten til torsdag :)

Litt synd at du har brukt mye tid på disse fargene :)

Selv om været i Oslo området nå er dårlig så fortvil ikke, det skulle bli lettere ut på ettermiddag/kveld.

Så det kan se ut som vi får en fin kveld på Steinsfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble 15-13 til Jerkerne, mens fluefisker Gabrielsen fikk den største på 98cm.

For min del så gikk det ikke så bra. Uvant å kroke gjedde etter å ha fisket ørret med mygg i strl. 20... Mista 7 stk!!!!!!!! Fikk opp 2 abbor på ca 400 gr som plaster på såret.

Ellers, så var Caddis ute å prøvefisket ca 1 time før vi andre kom.

Jerkerne fisket utenfor anvist sone. Har bildebevis.

Jerkerne brukte 3 stk sett med treblekroker i strl. 2, men vi flufiskere brukte 1 stk singelkrok i strl. 1/0.

Konklusjonen blir at hvis du skal ha mange men små gjedder, så fisker du med Jerk. Skal du ha mange og stor gjedde, så er det flua som gjelder...

Takk for turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ble jo en fin tur, selv om jerkerne slo oss på antall. Men det hadde de ikke gjort hvis vi alle (fluefiskere) hadde fått like mange som MP. Av en eller annen grunn hadde han noe sinnsykt drag på smågjeddene i dag, selv om flua hans var temmelig stor.

Vel, her er bellyfiskerne i aksjon:

19052006001116aeipW8J91XkE.jpg?7

19052006001002qMWT571TcEmW.jpg?86

Selv mistet jeg en 1,5kilos helt inne ved båten før jeg fikk denne på 5,6 kilo og 98 cm - nesten 100cm-klubben:

19052006001002XNMg1pdcc3i8.jpg?62

Mistet to til (+ flere napp), og den ene mener jeg at var like stor som den på 5,6.

Prøvde en mindre flue men da fikk jeg bare slikt smårusk:

19052006001002k5qmxfLIFn71.jpg?98

19052006001002BAA6hJT6qTPU.jpg?99

Men med den store flua hadde jeg bare napp og mistet fisk. Bør finne på noe lurt for å bedre krokingsegenskapene.

Her er "godflua":

19052006001002649MJ84ddUkt.jpg?29

Litt stas når Erik faktisk tar bilde av flua mi :rolleyes:

19052006001002H9C772xSFJTk.jpg?16

Takk til alle involverte for en flott tur, og skal vi komme med noe konklusjon så må det vel være at fluefiske neppe slår jerkfiske, men at begge metoder fungerer mer enn bra nok til at man kan ha det skikkelig moro ute på Steinsfjorden :P

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo bellybåten din var opp i ca 17 knop en stund men det var vel den gjedde på 47 cm du hadde på da.

:rolleyes::blink:

*Kremt* Jeg var da over halvmeter'n minst to ganger! :D

Oppsummering:

- Vi fisket i hagen til Erik og Michael der de begge er lommekjente.

- Jerkerne hadde motor og den brukte de flittig for å få jerke i fred og ro ;)

- Jerkerne fisket utenfor grensene de selv satt. Cato (gårsdagens oppsynsmann) har fotobevis.

- Flua vant med størst fisk.

Selv tok jeg 8 gjedder, men snittet ble mindre og mindre. Taktikken var nemlig å satse på at fisken til Gabrielsen vant som størst fisk - noe den gjorde. Dermed måtte jeg jobbe for å øke antall fisk for Team Pisk. 2-3kgs fisker kjemper bra og er dermed tidkrevende å få inn. Derfor styrte jeg unna disse og konset heller om de litt mindre eksemplarene. Kan vel legge til at jeg mistet 10-15 fisker i tillegg, så det var mye action.

180520062317UWyIfrFrW8aEsZXOdx.jpg?1

En pisker er klar

180520062330JNrm1Nmhmo8pwhcfE3.jpg?89

Der satt'n gitt!

180520062346bWlpk29SnF8kfljoZx.jpg?62

Enda en

180520062301Vi8X12s7ZloBC2eNn4.jpg?42

Gabrielsen i gang med pisken

180520062312OW6ukDiNhBOVGLzJ3w.jpg?32

Og det kan han!

180520062324tbEXl8ZZQsgOcHktms.jpg?19

180520062336Va1lvdstYjv3Od9S7I.jpg?30

Her skal det dokumenteres

180520062356yso5NBGoFNeo2bUeSZ.jpg?18

Her hadde jeg altså lagt om til taktikken nevnt over

190520060007BjPAGQGBRRRmMYbIHT.jpg?56

190520060021rtG2U5bHmwzc98dDin.jpg?19

Tommy kjører på pers!

190520060033lqDnGyOFIcKBwLl46O.jpg?56

Eeeeey, det er flua mi jo Tommy! :P

Det ble forresten ikke noe bedre bilde av fisken. For å gjøre en lang historie kort så er Tommy noe redd for gjedde. Tipper fisken til rundt 3kg.

190520060055b5aHec55h6zWQLHR78.jpg?40

Jeg fortsetter taktikken min. "Kvantitet framfor kvalitet" :P

1905200600162atw5RO8cpT9MmttgL.jpg?59

Yoho, enda en!

1905200600422kCZkpGeSVgXFINZh9.jpg?97

Og enda en. Målene på belly'n er forresten i tommer :P

Manglet 4-5bilder av smågjedder, men regner ikke med at de blir savnet. De ser like ut alle sammen.

Må takke for en veldig hyggelig tur! Spesielt til oppsynsmann og dommer Cato, utrolig uegoistisk å la være å fiske, kun for å se til at alt foregår som det skal (noe det ikke gjorde).

Endret av MP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fatte at vi var uten for området, dette fotobeviset må frem. :D

I hagen, nå var det vel slik at hele det område er full av gjedder og det fikk dere jo merke.

Og jeg/vi informerte veldig hvor dere skulle fiske, jeg spurte dere om skyss ut også, men det takket dere nei til.

Mistet 10-15 fisk ??

mmmmm kan det ha noe med kunnskapen til fluefiskeren tro. Ja jeg velger å påstå det. :D Tilslag er det noe som heter.

Cato mistet vel 7-8 fisk. Men klart når man skal snakke i mobil og fiske og belle samtidig så hjelper det ikke å være fra Kongsvinger, det måtte gå galt. Dommer og oppsynsmann javel var han det :D

Synes dere virker litt snurt gutter, men dere skal få en ny mulighet til å bevise hva dere går for. ;):o

Må få berømme Gabrielsen med den flotte gjedde. Det er deg vel unt. Samme med tommy som også pers denne regntunge kvelden med mye vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns fluefiskerene kom godt ut av konkurransen jeg, nesten like mange gjedder, den største gjedda - mindre bevegelsesradius og kortere aksjonsradius på fiskeplassen - well done!

bla bla bla, nei da.

Jeg skal legge ut mere i kveld, men jeg vil berømme alle fluefiskere som var med i går. Bare det å holde ut i den vinden vitner om iver og fiskeglede. Og hadde de fått alle de mistet så hadde du vunnet rubbet.

Det var faktisk jeg og Michael som la til kai først og det sier mye om belly/gummibåt gutta.

Og så er det utrolig morro at folk perser noe som gjør at turen ble ekstra vellykket.

Jeg kan med hånden på hjerte tålt å tape alt av konkurraner på FS så lenge de andre deltageren har en flott opplevelse, noe jeg tror fluegutta hadde i går.

Så all ære, men skal skrive mer om dette i kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg hadde det litt mer avslappende i gummibåten enn gutta i bellyene hadde det, for jeg hadde nok fint kunne ha holdt på ti timer til :D

Her er noe flere bilder:

19052006100041aHo4b1MWFj8q.jpg?67

19052006100041Wi1a9MsAquc7.jpg?6

19052006100041DNxEIpBjB385.jpg?12

Her får MP en av smågjeddene sine:

19052006100041t1Na77rtqH6U.jpg?50

Lå et godt stykke unna så bildet ble ikke helt topp, men dere ser gjedda?

190520061000411v1t81q6EB1M.jpg?70

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ære være fluefiskerene som stod opp og forsvarte seg mot disse kosteskaft fiskerene, kremt... Gjedde med havfiskestang er jo moro :D Og at jerke gutta faktisk har jerka så mye at de har blitt blinde (står ikke det i bibelen at for mye med "assistenten" så kan man bli blind?) og stikker ut av konkurranse området i 23knop, ja da syns jeg at fluefiskerene er de rettmessige vinnere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ære være fluefiskerene som stod opp og forsvarte seg mot disse kosteskaft fiskerene, kremt... Gjedde med havfiskestang er jo moro :D Og at jerke gutta faktisk har jerka så mye at de har blitt blinde (står ikke det i bibelen at for mye med "assistenten" så kan man bli blind?) og stikker ut av konkurranse området i 23knop, ja da syns jeg at fluefiskerene er de rettmessige vinnere...

Ja de er litt som disimilis, de vant våre hjerter.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil takke alle sammen for en fin tur! Det var gøy å få en gjedde med litt størrelse, selv om den var litt skummel :D

Det var også hyggelig å møte mange nye fra fiskersiden!!

Legger inn noen bilder fra turen:

Svein som pumper opp skuta si:

19052006110536PbQ1YpA7H2Rc.jpg?71

Dagens første, som satt langt inne! Ja, bellyen MIN måler faktisk tommer :D

19052006110536Jp39VWiN214k.jpg?89

Denna var liten, gett! På med makrofunksjonen :)

190520061105368rJ2PDT2EG61.jpg?73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.