Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretmeite med dupp


LasseB
 Share

Recommended Posts

Nå begynner snart meitefisket her i Fyresdal, og det skal gutses etter både sik og ørret med dupp og agn.

Det er ikke mye som er mer rekreasjon enn å sitte i en behagelig stol på stranda og kikke på en dupp tjue meter ut. I fjor brukte jeg utelukkende alt for store store dupper med store kroker, og meitemark. Fikk ikke mye fisk på dette, derfor skal jeg videreutvikle duppfisket mitt.

Noen andre erfaringer jeg kom fram til er at duppfiske på stille vann, der hovedsnøret er multifilament, ikke nytter i det hele tatt. Som de fleste fiskere vet, flyter multifilament og legger seg på vannet bortover mot duppen. Slikt utstyr fisker med andre ord ikke bra og sky arter skygger banen mye lettere.

* Hva slags dupp ville dere valgt til fiske på blankt vann, og fisken er litt sky?

* Hva slags krok ville dere valgt til dette fisket (og hvilket agn)?

Hva med sirkelkrok?

Tilbake til dette seneproblemet. Hva slags sene brukes til litt mer avansert duppmeite?

Håper noen har gode svar til meg her :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker tynne dupper som jeg blyer ned til det nesten ikke skal noe til før fisken drar de under. lang tynn fortom(fluorc.) duppstopper og semisirkelkrok str 6 (mye mindre enn en vanlig 6-er krok)

en mark som festes slik at den kan bevege seg mye :D

duppene jeg bruker nå kan reguleres i den nederste delen, du skrur av så mange skiver du ønsker. tror de er fra milo eller noe sånt. du kan velge mellom orange eller gule tupper. kaster meget bra og er følsomme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til fiskefilet og sirkelkrok.halv fiskeside av fks ørret/sik i ditt tilfelle hvis det er stor ørreten som det skal satses på.behøver ikke bruke hel fisk. dupp? tynn til vind og bred til bølger er min erfaring da bølgene gir bevegelse i agnet. men ang dupp valg er meningene delte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ørretbomber uten senestopper. Multi til trippelsvivelen og mono på 1,5m ned til kroken. Bruker stort sett abedin 6-8. Trer marken sånn at den bare er på krokstammen, så den har mye bevegelse. Mange skal på død og liv dekke spissen, men ørreten vet ikke hva det er likevel.

Følger med på snøret mer enn duppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milo dupp er nok en av vinnerne når det gjelder sky fisk. Denne har fortyngelse under, som du kan ta av ettersom behovet ditt. Og når fisken tar agnet ditt, merker fisken liten eller ingen motstand i duppen. I motsetning av mange andre "bredere" dupper - som da naturligvis vil gi motstand når fisken drar duppen under. Til ørret bruker jeg krokstr. 10 med 2-3 små mark, trer dem slik at de alle har "løse ender" (ligner litt på en blekksprut). Men her er det vel like mange meninger som dem du spør tenker jeg. Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Jeg anvender flydende bombarda med gennemløb fra kysten her i DK efter ørred (og hvad der ellers vil bide på).

At linen kan løbe frit gennem flådet sikrer mindst mulig modstand, når fisken hugger.

Da vægten af krog, svivler og agn vil få agnen til at lande på bunden, er denne vægt afballanceret med et flåd, som er skåret i passende størrelse.

Svirvlen presses fast i flåddet, som vist på billedet.

Fiskelinen er fireline, da den flyder. Dermed kan agnen komme langt ud fra land, når man fisker i rygvind, hvilket jeg altid gør. Jeg har fanget fisk 160 meter fra land!

Mellem svirvel og krog anvender jeg nu flourcarbon.

udklipsholder010rv.th.jpg

Mvh..........Søren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hallo Lasse !

-Veit det har blitt tatt ørret på agnsild i Telemark fra før. Ikke sikker på vannet, men det fungerer. Svein Inge Stangnes har gode erfaringer i Telemark med agnsild og dupp. Trur persen hans er rundt 4 kg fra land, men du kan jo meite fra båt også .!

Dupptrolling med agnfisk må jo fungere, har ikke noen små ørretter eller røyer i fryser'n da`?

Er det ørekyte i vannet du skal meite i, så er vel det også det et bra agn...

-Duggmark er også bra !

- Jeg har brukt 0,20 sene på fortommen. (Egentlig også til bunnmeite)

- Følsom sigardupp eller antenne dupp bruker jeg.

Tvi-Tvi ! <_<

Endret av bsperrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lasse :lol:

Bruker ymse waggler dupper og fluorcarbon spiss. Varierer mellom mark, div pølser og reke som agn. Funker godt alle sammen etter min erfaring her i Vråvatn.

Du får ta deg en tur over på den "rette" sia av heia en dag :D Vært litt trått p.g.a. alt det kalle været, men jeg tror det kommer til å ta seg litt opp etterhvert nå.

"datasjefen" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.